Съдът не намери проблем при директно възлагане на пътническите услуги на Холандските железници

Холандски съд се произнесе срещу Федерацията на транспортните компании (FMN) по делото им срещу правителството. FMN възрази срещу целта на правителството да предостави на действащия оператор, Холандски железници (NS), нов договор за обслужване на пътници в основната мрежа. Окончателно решение по въпроса се очаква през май.

FMN, който включва компаниите Arriva, Transdev и Keolis, се стреми към по-голям дял в холандската железопътна услуга за пътници, също в основната жп мрежа. От друга страна, правителството иска да даде на НС още един договор за основната мрежа с продължителност 10 години. Този ход се подкрепя и от основните транспортни профсъюзи. В текущия случай FMN подаде иск съдия да спре процеса на възлагане. Въпреки това холандски съд постанови, че не няма основания да се смята, че правителството нарушава европейските правила и регулации и следователно процесът на възлагане може да продължи. През май горна инстанция ще се произнесе относно законността на прякото решение в светлината на тези европейски правила и разпоредби.

Асоциацията твърди, че предвиденият ход на нидерландското правителство би противоречал на европейското законодателство. FMN има на своя страна асоциацията на независимите пътнически жп оператори в Европа ALLRAIL, който се застъпва за отваряне на пазара за железопътни линии в Европа. Тази група следи отблизо ситуацията не само в Холандия, но и в Белгия. Там федералното правителство също е насочено към нов директен договор за NMBS / SNCB .

Регламентът на ЕС изисква равнопоставени условия на пазара на пътнически железопътни услуги. Това означава, че железопътните услуги за пътници трябва да бъдат пуснати на търг в съответствие с регламентите на ЕС. Меморандумът за оценка препоръчва тръжната процедура да се организира централно под ръководството на Министерството на транспорта и съобщенията. ALLRAIL може да подаде жалба до Европейската комисия, в зависимост от това какво се случва в Ниските страни.

Основна цел на ЕС е да насърчи модалното преминаване към железопътния транспорт. Европейската комисия вижда отварянето на пазара като път напред, а последните нови участници например на испанския пазар на високоскоростни цени доведоха до по-евтини билети за влак и до увеличение на пътниците. Във Франция промяната идва и на регионалния пазар на влакове, които вече се предлагат в първите региони.

Подобен дебат също е в ход във Финландия, където настоящите договори за пътнически железопътни услуги изтичат през 2030 г. Публично финансираният пътнически железопътен трафик във Финландия ще трябва да бъде реорганизиран през 2031 г., за да се постигнат договорените цели на ЕС. Финландското министерство на транспорта обяви  публични консултации по въпроса, като иска да постигне равнопоставени условия на пазара през следващото десетилетие.

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…