Съдът на ЕС отмени задължението за връщане на камионите в базата на всеки 8 седмици

Най-висшият съд на ЕС отхвърли противоречивата мярка, задължаваща камионите да се връщат в базата, в която са регистрирани, на всеки 8 седмици, слагайки край на изключително сериозен проблем за вътрешния пазар на Съюза.

Ограничението за връщането на камионите вкъщи имаше за цел да попречи на компаниите да създават бази в държави, където ще имат ниски ниски разходи, като в същото време ще работят постоянно в други части на ЕС. Тази мярка възмути страните от периферията на ЕС, в това число и България, които се опасяваха, че това на практика ще ги изключи от вътрешния пазар.

Съдът мотивира решението си с това, че преговарящите „не са си написали домашното“, преди да гласуват мярката.

„Европарламентът и Европейският Съвет не са се мотивирали достатъчно добре, че са разполагали с достатъчно информация към момента на приемането на мярката, за да могат да преценят нейната пропорционалност“, констатира Съдът на ЕС.

Задължението за връщане на камиони бе най-противоречивата част от реформите в Пакет Мобилност, които въведоха нови правила за времето за почивка на шофьорите на камиони, за правото им на местни фиксирани нива на възнаграждение и за законосъобразността да се движат в други държави, за да извършват доставки там .

Това раздели ЕС на два лафера: докато по-богатите страни членки твърдяха, че мерките са от решаващо значение, за да се предотврати възможността по-нископлатени шофьори на камиони от други страни да работят на дъмпингови цени спрямо местните первозвачи, страните от Централна и Източна Европа заявиха, че мерките са протекционистични и подкопават единния пазар.

Литва, България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша подадоха общо 15 почти припокриващи се жалби спрамо мерките, но Съдът на ЕС отмени само тази точка, потвърждавайки всички останали части от Пакет Мобилност.

ЖП транспорт

София посреща Железопътен форум 2024: Международни експерти обсъждат бъдещето на жп оперативната съвместимост

ноември 6, 2024

На 8-9 ноември 2024 г. в София ще се проведе “Железопътен форум 2024” на тема “Бъдещето на железопътната оперативна съвместимост: 25 години опит …