Точно преди седмица, на 2 октомври, две министерства – на транспорта и на туризма получиха средства от оперативна програма „Иновации и Конкурентоспособност“, за да подпомогнат закъсалите от пандемията браншове на автобусните превозвачи и на туроператорите. Това стана, след като двата сектора останаха без никаква помощ от държавата и водеха дълга и упорита борба, включително и протести, за да получат от безвъзмездното европейско финансиране.
Сега Министерството на транспорта ще разпредели 30 млн. лв. на около 1200 автобусни превозвачи, а Министерството на туризма – 10 млн. лв. на около 1500 туроператора. Грантовете ще зависят от годишния оборот на фирмите за 2019 г.
Целта на двете мерки беше средствата да стигнат максимално бързо до закъсалите фирми. Именно поради това е взето решение компаниите да не кандидатстват през ОПИК, където в момента се обработват стотици хиляди искания за отпускане на безвъзмездна помощ по няколко схеми, а пред самите министерства, разказаха източници на Mediapool от икономическото министерство.
Два различни подхода
При подписването на договора в МТИТС беше обещано, че условията за кандидатстване ще бъдат публикувани на сайта на ведомството до дни. Седмица по-късно това не е направено, а новото обещание е това да се случи следващата седмица, става ясно от отговора на МТИТС до Mediapool.
В същото време Министерството на туризма вече е обявило условията на видно място на сайта си и се чака единствено да бъде отворен технически ИСУН 2020 за кандидатстване. Плановете са това да стане следващата седмица, като прозорецът за подаване на предложенията ще е най-малко 5 дни.
След това проектните предложения ще бъдат оценени от служители на самото министерство максимално бързо. Целта е още през ноември средствата да са по сметките на туроператорите, обясниха от ведомството на вицепремиера Марияна Николова пред Mediapool.
Не така обаче стоят нещата в транспортното министерство. На пресконференцията в деня на подписването на договора от обясненията на министъра на транспорта Росен Желязков всички присъстващи останаха с впечатлението, че пресяването на кандидатите ще се извършва от експерти на ведомството. Поне така Желязков обясни пред журналистите.
Няколко часа след подписването на договора, още на самия 2 октомври, е обявена обществена поръчка за избор на външна фирма, която ще осигури експерти, които да пресеят около 1000 – 1200 кандидати, според условията в обявената обществена поръчка. Всичко това се прави с цел „заявленията да бъдат разгледани максимално бързо, за да могат и превозвачите да се ползват максимално бързо от помощта“, се казва в отговора на МТИТС до Mediapool. От там не се ангажират в какъв срок ще стане това и дали ще се случи до края на годината.
От опит се знае, че обществените поръчки обикновено се обжалват, ако има конкуренция. Една процедура по обжалване отнема години, докато в случая се търси бързина. Това веднага поражда съмнения, че най-вероятно кандидатът ще е само един. В този случай при добро стечение на обстоятелствата – бързо разглеждане на документите и изтичане на законови срокове, договорът с него може да бъде подписан до края на октомври при оптимално стечение на обстоятелствата. Избраната фирма има 50 дни, за да разгледа всички подадени предложения. Последната дума ще е на министерството. Това означава, че в най-добрия случай превозвачите може да бъдат зарадвани с грантове за Нова година.
Без никакви изисквания към изпълнителя
Обществената поръчка е обявена на 2 октомври, а крайният срок за подаване на документите изтича в 23:59 часа на 12 октомври (понеделник). Прогнозната ѝ стойност е 69 999 лв.
Най-странното в поръчката е, че няма никакви изисквания към бъдещия изпълнител относно икономическото и финансовото му състояние, техническите и професионалните способности, както и правоспособност за упражняване на професионална дейност.
Единственото изискване към бъдещия изпълнител е да сформира екип от 44 души, от които 1 ръководител на проекта, двама ключови експерти и оценителна комисия от 35 членове и още 5 резервни. Няма никакво изискване за образованието на тези експерти. На практика това може да са хора и без никакво образование и професионален опит, стига да могат да работят с ИСУН 2020 – системата за еврофондовете, чрез която става кандидатстването в настоящия програмен период.
И тук започват въпросите на потенциални кандидати в процедурата, става ясно от разясненията към поръчката. Не се изисква посочените експерти предварително да могат да работят с ИСУН 2020. Но се иска избраният изпълнител да ги обучи за два дни след като подпише договора. Проблемът е, че това няма как да стане, ако изпълнителят не разполага с ключа за оценка на проекти през ИСУН, т.е. някой трябва да му даде достъп до системата. На което от МТИТС отговарят, че в youtube и на други места в интернет има указания как се работи със системата.
Тъй като схемата се прокламира като максимално улеснена за кандидатите за европейската помощ – документите им ще се проверяват само за допустимост, то експертите от наетата от МТИТС фирма ще трябва само да ги проверят. За целта те трябва да имат достъп до данните на Националната агенция по приходите и Главната инспекция по труда например. Затова кандидатите питат как ще става тази проверка. Голяма част от държавните ведомства имат възможност за такава проверка чрез вътрешно изградени връзки, но външни лица нямат достъп до тази система. Отговорът е, че те ще ги подават до МТИТС и неговите служители ще ги правят. Това е нонсенс спрямо твърдението на Желязков за търсената бързина и на практика се получава двойна работа.
Най-съмнителното обаче е в стойността на поръчката, която е прекалено ниска. Странно е как ще намерите експерт да работи два месеца на граждански договор за средно 1500 лв. (около 750 лв. месечно) освен ако не работи в „Чистотата“. Тук не става въпрос за работа няколко часа, а за целодневна висококвалифицирана и отговорна дейност. Поне така твърдят експертите от ОПИК, които след отварянето на схемите за Covid казват, че работят и денем и нощем, и събота и неделя и дори в празничните дни и по време на отпуск.
Недоволство сред превозвачите
Самите превозвачи са наясно, че някой се опитва да прибере едни 70 000 лв. от въздуха, докато за тях тези пари са жизненоважни.
„И това се случва на фона на близо 7 месеца празни приказки от страна на министър Желязков и неговия екип за това колко много усилия полага ведомството, за да осигури бързо жизнено необходимата подкрепа за бранша“, коментира Радка Мандилова, председател на Национално сдружение „Случаен превоз“ пред Mediapool.
По думите ѝ около една трета от предприятията, които извършват туристически превоз, са в несъстоятелност или в процедура по отнемане на лиценза, поради невъзможност да докажат финансова стабилност.
Данните на МТИТС потвърждават големия спад в бранша. Намаление е отчетено при всички видове превози на пътници – международни (95%), вътрешно градски (67%), крайградски (58%) и междуселищните (53%). Спадът в скобите е за второто тримесечие на годината спрямо същия период на 2019 г.
Ефектът е хиляди заети в бранша от месеци са на борсата за безработни и получават помощ, но стотици други самоосигуряващи се са лишени от всякакъв доход, каза Мандилова.
„Остава загадка защо МТИТС трябваше да разпределя парите при положение, че очевидно не разполага с административен капацитет за това. Обяснението, което се налага, е, че може би конкретна фирма трябва да усвои 70 000 лева“, разсъждава Мандилова.
Скоро предстои да разберем кой ще помогне с „експертна подкрепа“ на МТИТС.