Само в България ще има такса и за малките пътища

Превозвачи и експерти недоумяват как е измислен бъдещият модел на електронно таксуване
Само в България преминаването по по-ниския клас пътища извън магистралите и главните направления ще бъде платено. Такъв модел няма никъде по света. Около това мнение категорично се обединиха участници в дискусия за новата електронна система за таксуване, която предстои да бъде въведена у нас през следващите години. Превозвачи и експерти остро разкритикуваха подхода на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и модела, предложен в доклада на Световната банка. Според тях той е неефективен, несправедлив, антисоциален, лишен от икономическа логика, не прилага европейския опит и не отчита ефекта върху икономиката на страната. Правителството реши от 2017 г. да се въвежда електронна система за платено преминаване по шосетата – тол такса за тежкотоварния трафик, а от 2018 г. да има електронни винетки за леките коли. Основната критика е, че в нормалните държави такси и винетки се събират за магистралите и отчасти за пътищата първи клас, но не и за тези от втори и трети клас. Това е общата позиция и на австрийски експерти, които консултират въвеждането на тол системата, и на превозвачите. "Няма държава в Европа, в която се плаща тол такса за второкласни и третокласни пътища. В малко страни се плаща за първокласни пътища", заяви Борис Марков от австрийска компания, която е внедрявала подобни системи. Той дори подложи на съмнение експертизата на Световната банка като попита кой друг в Европа я е ползвал като консултант. Гневно разкритикува властта и Красимир Лалов, зам.-шеф на Националното сдружение на българските превозвачи и на Конфедерацията на сдруженията на автомобилния транспорт. "В какви работни групи определихте този модел? Нас някъде в мъглата ли ни изгубихте? Защо трябва баба на село да погребе сестра си в съседното село с винетка? Това ли е социалният фактор? Вцепенен съм", изригна Лалов. Той напомни за предложението на бизнеса държавата да промени схемата с ДДС за чуждите превозвачи. "Като не ви стигат пари за поддръжка, връщайте им ДДС за горивото. Така те ще зареждат у нас и това ще ви осигури 200 млн. лева приходи", предложи Лалов. Той изрази и недоволството на бранша, че някой тенденциозно е изнесъл фокуса на проблема само върху леките коли. Съветникът на регионалния министър Лиляна Павлова – Лазаринка Стоичкова, защити решенията на държавата като увери, че всичко било публично и че е редно да бъде избран международен консултант, а не частна фирма. Според Стоичкова се правели сравнения между държави, в които вече са изградени системи с концесионер, а не се разчита на това бюджетът тепърва да финансира самата тол система, както ще е у нас. Тя увери, че държавата залага на сериозен контрол за събираемостта от винетните такси . "Не разчитайте на това. МВР няма финансов ресурс. Чуждите автомобили не могат да се глобяват у нас. Колко приходи имате в бюджета от чужди превозни средства без винетки?", контрира Борис Марков. "Българската държава да се размърда и да си уреди закона за публично-частното партньорство и да търси инвеститори, вместо да прави нов модел на парче. Ние в бюджетната комисия ще искаме обосновка за промяната на закона. Въвеждането на тол такси за всички пътища противоречи на здравия разум", отсече и депутатът от БСП Румен Гечев.
Източник:Венета НАЧЕВА