Превозвачи и експерти недоумяват как е измислен бъдещият модел на електронно таксуване
Само в България преминаването по по-ниския клас пътища извън магистралите и главните направления ще бъде платено. Такъв модел няма никъде по света. Около това мнение категорично се обединиха участници в дискусия за новата електронна система за таксуване, която предстои да бъде въведена у нас през следващите години. Превозвачи и експерти остро разкритикуваха подхода на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и модела, предложен в доклада на Световната банка. Според тях той е неефективен, несправедлив, антисоциален, лишен от икономическа логика, не прилага европейския опит и не отчита ефекта върху икономиката на страната. Правителството реши от 2017 г. да се въвежда електронна система за платено преминаване по шосетата – тол такса за тежкотоварния трафик, а от 2018 г. да има електронни винетки за леките коли. Основната критика е, че в нормалните държави такси и винетки се събират за магистралите и отчасти за пътищата първи клас, но не и за тези от втори и трети клас. Това е общата позиция и на австрийски експерти, които консултират въвеждането на тол системата, и на превозвачите. "Няма държава в Европа, в която се плаща тол такса за второкласни и третокласни пътища. В малко страни се плаща за първокласни пътища", заяви Борис Марков от австрийска компания, която е внедрявала подобни системи. Той дори подложи на съмнение експертизата на Световната банка като попита кой друг в Европа я е ползвал като консултант. Гневно разкритикува властта и Красимир Лалов, зам.-шеф на Националното сдружение на българските превозвачи и на Конфедерацията на сдруженията на автомобилния транспорт. "В какви работни групи определихте този модел? Нас някъде в мъглата ли ни изгубихте? Защо трябва баба на село да погребе сестра си в съседното село с винетка? Това ли е социалният фактор? Вцепенен съм", изригна Лалов. Той напомни за предложението на бизнеса държавата да промени схемата с ДДС за чуждите превозвачи. "Като не ви стигат пари за поддръжка, връщайте им ДДС за горивото. Така те ще зареждат у нас и това ще ви осигури 200 млн. лева приходи", предложи Лалов. Той изрази и недоволството на бранша, че някой тенденциозно е изнесъл фокуса на проблема само върху леките коли. Съветникът на регионалния министър Лиляна Павлова – Лазаринка Стоичкова, защити решенията на държавата като увери, че всичко било публично и че е редно да бъде избран международен консултант, а не частна фирма. Според Стоичкова се правели сравнения между държави, в които вече са изградени системи с концесионер, а не се разчита на това бюджетът тепърва да финансира самата тол система, както ще е у нас. Тя увери, че държавата залага на сериозен контрол за събираемостта от винетните такси . "Не разчитайте на това. МВР няма финансов ресурс. Чуждите автомобили не могат да се глобяват у нас. Колко приходи имате в бюджета от чужди превозни средства без винетки?", контрира Борис Марков. "Българската държава да се размърда и да си уреди закона за публично-частното партньорство и да търси инвеститори, вместо да прави нов модел на парче. Ние в бюджетната комисия ще искаме обосновка за промяната на закона. Въвеждането на тол такси за всички пътища противоречи на здравия разум", отсече и депутатът от БСП Румен Гечев.
Изборът на борд на директорите на летище „София“ е безсмислен, коментира пред Транспортал икономистът Владимир Каролев. Той бе класиран на трето място в конкурса на Агенцията за публични предприятия. На […]
Делото за трагедията в Хитрино отново влезе в съда, съобщава Нова телевизия. Апелативният съд във Варна прие да бъде направена повторна експертиза на релсите на гарата. Искането за това беше на защитата […]
Около 30 милиона FlixBus и FlixTrain пътници в световен мащаб през 2020 Нова хигиенна концепция, 162,000 литра дезинфектант използван на борда на автобусите и влаковете Tенденции в пътуванията през 2020: […]
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.