Държавата е длъжник на регионите заради ниското ниво на децентрализация и забавянето в изграждането на инфраструктурата, коментира Сашо Дончев, председател на УС на БСК при откриването на кръгла маса за пътна инфраструктура в гр. Шумен. Основна тема на дискусията бе възможността за изграждане на високоскоростен път Силистра – Шумен – Ямбол – Лесово. Близо 2,9 млн. души от почти 44% от територията на страната ще се възползват от изграждането на пътната инфраструктура и проекта за скоростен път, обяви кметът на град Шумен Красимир Костов.
Анализ на добавената стойност на икономическата продукция и производството показват, че областите с развита пътна и жп инфраструктура имат много по-добри икономически резултати, отколкото тези с по-слаба, коментира архитект Валери Костов.
От всички първокласни пътища единствено път 7 – Силистра – Лесово няма европейска номерация, констатира Ясен Ишев от Форума за балкански транспорт и инфраструктура. Според него основния недостатък на път 7 е липсата на достатъчно натоварване в района на Силистра. За сметка на това обаче направлението Лесово – Силистра дава най-краткия възможен път по направлението Север – Юг между границите на България с Турция и Гърция. Основно изискване да могат да бъдат привлечени европейски средства по различни програми е привеждането на съществуващата пътна инфраструктура в съответствие с европейските изисвания за безопасност и комфорт на пътуването, категоричен бе Ишев. Той даде за пример обходния път на Елхово, който в последните години е подложен на тежък трафик, а състоянието му е плачевно. Другото важно условие за реализирането на проекта е подготовката и съгласуването на строителството на мост между Силистра и Кълъраш, категоричен бе експертът на ФБТИ. Според него си заслужава да се разгледа вариант за преминаването на пътя през Рижкия вместо през Върбишкия проход, както и за разделянето на етапите на строителството.
Турция е един от големите инвеститори в Североизточна България, като най-голямата инвестиция е на „Тракия Глас“ в Търговище, коментира Генералния консул на Република Турция в Бургас Ниязи Акйол. Според него при наличие на по-добра инфраструктура инвестициите в региона биха били по-големи. „Не само държавния бюджет на България и европейските фондове могат да са източник на финансиране за подобни инфраструктурни проекти“, коментира Акйол, с което намекна за интерес от турска страна за участие при определени условия.
„България е държавата в Европа с най-благоприятни условия към чуждестранните инвеститори“, коментира председателят на ФБТИ Петър Мутафчиев. Според него имаме и един от най-добрите нормативни бази за децентрализация на управлението. Според Мутафчиев плановете за изграждане на интермодални терминали във Варна и Русе могат да осмислят икономически инфраструктурни пректи като път I-7.
Всички участници се обединиха около идеята, че първо и най-важно е да се стартира проучването и изграждането на третия мост над река Дунав при Силистра-Кълъраш.