СБА: Изпитите за шофьорски книжки в частни фирми

Изпитите за шофьори да се извършват от частни фирми, а държавата да има само контролни функции, предлагат от Съюза на българските автомобилисти (СБА).

Предложението излезе след скандала с купените книжки и арестите в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА или бившата ДАИ). То вече е изпратено в парламента, съобщава в. "Сега".

В Германия и Холандия от години е така – кандидатите за шофьори полагат изпити не пред чиновници, а пред частници, посочват от СБА. Веднага след арестите на директора Цветелин Цветанов и още 17 служители на ИААА главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че автомобилната инспекция е натоварена с прекалено много дейности и че като антикорупционна мярка трябва да й се отнемат някои функции.

Министърът на транспорта Ивайло Московски също коментира, че ще има реорганизация на мегаагенцията. От СБА предлагат в ИААА да остане само контролът над шофьорите и транспортните компании, а другите дейности да се "аутсорсват" – да се поверят на фирми, които да изпитват, да издават лицензи за обемни дейности.

Изпитващите организации няма да имат право да работят и като автошколи или да се занимават с транспортен бизнес, а работата им ще се контролира от Министерството на транспорта и МВР.

Идеята не е от вчера – през 2008 г. тогавашният министър на транспорта Петър Мутафчиев готвеше законови промени за поверяване на изпитите на частна фирма.

СБА смята, че проблемите с корупцията в този сектор няма да се разрешат с уволнения и обновяване на ръководството, а с разкъсване на връзките и разделяне на дейностите.

"Ако даден ръководител на ДАИ не участва в схемата, това го прави подчиненият му началник или друг служител. Трябва да се разбере, че смяната на един Цветанов, Божков, Киров (все бивши шефове на агенцията, бел.ред.) не води до нищо друго освен затъване на по-дълбоко в "пещерата", твърди инж. Емил Панчев, председател на СБА.

От автосъюза посочват, че в САЩ и Великобритания нямат задължителни шофьорски курсове, а само изпити. В Холандия от 1926 г. изпитите са пред частна фирма. В Германия две компании тестват кандидат-водачите. В Македония също дълго и безуспешно се борили с купуването на книжки, но за няколко месеца извадили изпитите от държавата и проблемът се решил.

Междувременно стана ясно, че КАТ ще проверят на 100% издадените шофьорски книжки в градовете, където бяха извършени арести при акцията с арестувания шеф на ДАИ Цветелин Цветанов.

Акцията на прокуратурата и ГДБОП от миналата седмица беше в 12 града, сред които София, Видин, Плевен, Габрово, Монтана, Мездра и Роман. В останалите областни дирекции ще се проверява избирателно определен процент от свидетелствата.

Източник : www.dir.bg

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]