– Г-н Станишев, как отхвърлените от транспортната комисия в ЕП доклади ще се отразят на българските превозвачи?
– Може да го отчетем като успех за България от гледна точка на интересите на нашите превозвачи. Два от трите доклада бяха отхвърлени от комисията, което ни дава основание да настояваме този пакет да не се гледа от настоящия Европарламент. В последните месеци от мандата на ЕП трудно се постига разумен баланс в интересите на страните от центъра на търговията на ЕС и тези, които са по-отдалечени от него.
Сериозно постижение на българските евродепутати, успяхме да постигнем това, което правителството не успя, и то за втори път. Още през юли спечелихме неравната битка в пленарна зала и текстовете бяха върнати за преразглеждане в ресорната комисия. Сега също положихме много усилия, за да се противопоставим на големите страни членки. Но процесът далеч не е приключил, не бива да изпадаме нито в еуфория, нито да се отчайваме.
– Можеше ли българското правителство да вземе отношение по въпроса по-рано?
– Със сигурност. Най-силният орган на ЕС, където България има най-добри възможности да преговаря и отстоява своите интереси, е Съветът на ЕС. Там са нужни по-малко усилия за блокиране на неблагоприятно за нас решение. По-лесно е да се търсят коалиции и да се преговаря с правителства, отколкото в ЕП. Чисто математически евродепутатите от централните държави са много повече и изразяват други интереси.
– Как успяхте да убедите членовете на комисията в правотата си?
– Освен българските превозвачи, засегнати са и шофьори от други страни. Обяснихме, че към момента в този пакет не е постигнат разумен баланс. Разбира се, че интересите на работниците, техните условия за труд и почивка, и заплащането им трябва да бъдат защитени. Има текстове, които ще бъдат в интерес на шофьорите, но има неща, които България възприема като инструмент за прекратяване на достъпа до пазара. Предвиждат се действия, ограничаващи българската конкурентоспособност. Затова на заседанието на Бюрото на Групата на социалистите и демократите представих позицията на страната ни и благодаря за тяхното разбиране. С общи усилия ще се опитаме да отложим гласуването до намирането на работещо решение.
Като социалисти винаги опитваме да защитим интересите на работниците. Решения, които изглеждат добре на хартия, могат да се окажат неработещи и да засегнат фундаментални права. Звучи добре шофьорът да може да си почива в хотел с удобства, а не в кабината. На практика това създава затруднения – къде да оставят камионите, кой да ги охранява.
Делегацията на евродепутатите от БСП взе предвид всички особености. Водещ бе Петър Курумбашев, който е заместващ член на транспортната комисия. Не сме против българските шофьори да имат осигурена възможност за почивка, но нека това не застрашава правото им на труд.
В гласуването в транспортната комисия участвахме Андрей Новаков, Петър Курумбашев и аз. Влязох на мястото на колега социалист от друга държава, член на комисията. В нашето политическо семейство сме солидарни и си помагаме в такива ситуации. Дори един глас имаше значение, защото всеки доклад и предложение се определяше с много малки мнозинства.
– Какво трябва да направи България оттук насетне?
w. Duma- Правителството трябва да преговаря много по-активно и многопластово с всички страни. На съвета на 3 декември м.г. страни, които бяха на наша позиция, промениха мнението си в последния момент. Някои държави се споразумяха: „Подкрепяме ви за това, вие нас – за това“. България очевидно не постигна нищо и сега трябва да компенсира. Съветът вече има позиция, макар тя да не е в наш интерес. След като ЕП изработи своята, надявам се в следващия мандат, двете институции, заедно с ЕК, ще трябва да преговарят, за да се постигне компромис. Едва тогава ще има решение, което да влезе в сила. Този процес ще отнеме година, година и половина. България трябва да използва това време, за да постигне резултати в полза на нашия транспортен сектор. Имаме успех, етапен, трябва да го развием.