Северната скоростна тангента на София с дължина от близо 17 километра беше пусната два месеца предсрочно. Последните три километра от магистралното трасе вече са в експлоатация, като това става за първи път без рязане на ленти, за разлика от многобройните такива за магистрала "Струма".
Проектът беше изпълнен ударно в рамките на около година, което е невероятно постижение на фона на строителството на 19-километра на магистрала "Люлин", което отне петилетка.
Финансирането на Северната скоростна тангента е по оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г.
На 30 декември 2015 г. беше пуснат трафикът по 13 км от тангентата – отсечките между "Ботевградско шосе" и булевард "Лазар Михайлов" и от околовръстния път до разклона за Требич. Така за довършване остана около 4-километров участък от пътя за Требич до бул. "Лазар Михайлов", чието директно трасе вече е готово.
Готовността на обекта е била проверена от премиера Бойко Борисов, министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова и председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфроструктура" Лазар Лазаров, се казва в съобщението на строителното министерство.
Северната скоростна тангента е с 6 пътни ленти, по 3 в едно направление. Отсечката не е част от Транс-европейските транспортни коридори, но осъществява важна, бърза и директна връзка с главни пътни направления. Това са коридори IV, VIII и X от Транс-европейската транспортна мрежа, през които преминава трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия.
Инфраструктурният обект е важен за София и страната, тъй като в потока от автомобили по околовръстния път на София се включва и трафикът от автомагистралите "Тракия" и "Хемус", пътищата Калотина – София и София – Бургас, както и второкласни и третокласни пътища.
Със Северната скоростна тангента се осигурява удобна връзка между северозападните и югоизточните квартали на София. Подобрява се достъпът до най-отдалечените райони с центъра на столицата, улеснява се трафикът и се съкращава времето за пътуване.
Изпълнител на проекта е консорциум "ХПВС-ССТ", в който участват "Водстрой 98", "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД и "Пътстрой Бургас". Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС.
Строителният надзор е осъществен от обединение "СЖС Технос – СЖС България", в което са "СЖС България" ЕООД и "СЖС Технос С.А.", Испания. Техният договор е за 882 хил. лв. с ДДС.
Западната дъга готова през септември
С изграждането и на втория участък от Западната дъга на Софийския околовръстен път, който трябва да е готов тази година от най-североизточния квартал на столицата "Враждебна" до най-северозападния и най-голям жилищен комплекс "Люлин" ще се стига за около 15 минути.
Към момента строително-монтажните работи по втората фаза на проекта са изпълнени наполовина, се казва в съобщението на регионалното министерство. Този обект също е проверен от Борисов, Павлова и Лазаров.
Общата дължина на трасето е 5.5 км от моста при река Какач до пътния възел със Северна скоростна тангента и Софийския околовръстен път – Калотина.
Западната дъга е естествено продължение на магистрала "Люлин" и чрез нейното изграждане ще се осигури необходимата устойчивост на реализирания с европейски средства проект.
Обектът ще осъществява връзка от и към Сърбия с изграждащия се магистрален пръстен в България. Това ще осигури безконфликтно разпределение на локалния и транзитния трафик и така ще се хомогенизира транзитният поток посока Север-Юг.
Проектът се изпълнява със средства от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г.
СТроител е ДЗЗД "Европейски пътища" с участници "Джи Пи Груп" ООД,"Автомагистрали – Черно море" АД, "Пътстройинженеринг" АД. Стойността на договора е близо 102 млн. лв. с ДДС. Срокът за изпълнение на строителството е 10 месеца, а изграждането на обекта започна през октомври 2015 г.
Строителният надзор на стойност 719 040 лв. с ДДС се осъществява от сдружение "София Запад 2013", в което участват "Пътконсулт 2000" ЕООД, "Рутекс" ООД, "Трансконсулт БГ" ООД и "ИРД инженеринг С.р.л".
Източник : www.mediapool.bg