След като ви запознахме детайлно как един обикновен техник от БДЖ затвори дейността на цяло съвместно българо-хърватско предприятие, сега ще ви разкажем за още по-скандална поредица от случаи – свързана с държавния регулатор ИА „Железопътна администрация“ (ИАЖА) и нейния директор Веселин Василев. Потърпевш от откровено мутренските методи на регулатора освен споменатото предприятие „БДЖ – Кончар“ е и най-големия действащ в България завод за ремонт на локомотиви – „Експрес сервиз – Русе“. В продължение на няколко години двете предприятия са подложени на безпрецедентен административен рекет от страна на ИАЖА в опит да бъде унищожена дейността им. За тяхна сметка Василев услужливо издава лицензи и помага всячески на фирмата на свои бивши колеги от системата на Васил Божков.
Историята започва през далечната 2004 година, когато тогавашния транспортен министър от НДСВ Николай Василев създава смесено предприятие между държавната БДЖ и компания на бизнесмена Васил Божков. Новото дружество се нарича „БДЖ – Трансимпекс“, като 35% от дяловете са за държавния превозвач, а останалите – на дружества на Божков. Изпълнителен директор и член на УС на новата компания е Веселин Василев, който е член на управителните органи и на други дружества, контролирани от бизнесмена.
През октомри 2010 година Василев е освободен от дружеството и неговото място заема неговия колега и също служител на Божков – Николай Кръстев. Причината за смяната става ясна след седмица – Василев е назначен за директор на ИА „Железопътна администрация“ от първото правителство на Бойко Борисов и тогавашния министър Александър Цветков.
С назначаването на Василев започват и проблемите на българските жп ремонтни предприятия. Българската жп администрация прокарва законодателни промени, изискващи лицензионен режим за организации и структури, занимаващи се с ремонт на локомотиви. Подобно изискване няма никъде в ЕС, включително и в Европейската железопътна агенция, като причината за самоинициативата на българската страна става ясна много бързо.
На 6 април 2012 е публикувана в ДВ Наредба 59 за УБЖПТ, в която се въвежда лицензионния режим за локомотивни ремонти . Само два дена след това на пазара се появява нова компания – „ЖП Тракция“. Дотогава дружеството се е занимавало с внос на медицинска техника, но променя дейността си, а за негов шеф става бившия колега и наследник на Василев – Николай Кръстев.
На 4 април 2015 г. „ЖП Тракция“ получава официално лиценз за ремонт на дизелови и електрически локомотиви и веднага започва да ремонтира локомотивите на държавния жп превозвач. Лицензът компанията получава за по-малко от седмица, въпреки че тя няма нито капитал, нито персонал, нито машини и съоръжения. През 2016 година „ЖП Тракция“ печели съмнителни обществени поръчки на държавния жп превозвач, в които останалите български участници са отстранени именно заради … проблеми с лицензите, издавани от ИАЖА. За 2016 година приятелите на Василев печелят поръчки за над 2,5 млн. лева. А тъй като за разлика от отстранените български компании „ЖП Тракция“ нямат собствена база, от БДЖ щедро им предоставят безвъзмездно ползване на локомотивното депо в Подуене.
Апетитите на Василев и компания не стигат само до държавното БДЖ. От няколко години голяма част от жп пазара е зает от частни жп превозвачи, които предпочитат да ремонтират и поддържат локомотивите си в „Експрес Сервиз“ и „БДЖ – Кончар“. От администрацията на Василев вече са готови с действията си. Въпреки че от смесеното дружество са подадени всички необходими документи, от ИАЖА им отказват лиценз, като голяма част от възраженията са, че документите са „прекалено стари“ – от „далечната“ 2013 година, въпреки че по тях няма нововъзникнали обстоятелства. Така на „БДЖ Кончар“ е отказан лиценз, а поддръжката на мдернизираните от дружеството локомотиви на БДЖ е поета от „другарската“ фирма „ЖП тракция“. Доколко качествена е поддръжката може да се спори, тъй като електрониката на споменатите локомотиви е изработена и с ноу хау собственост от „Кончар“, а приятелите на Василев нямат договор с тях.
Още по-скандален е случаят с русенското предприятие „Експрес сервиз“. Те все пак имат издаден сертификат по Наредба 59. В началото на тази година те обаче научават, че лицензът им е ограничен, т.е. имат право да поддържат и ремонтират само… собствените си локомотиви). А дружеството ремонтира локомотивите на всички жп превозвачи, има и клиенти от Швейцария, Великобритания и Германия. Русенци обжалват и административният съд в София отменя акта на ИАЖА. Независимо от това Василев праща писма до всички клиенти на компанията, че са с отнет лиценз и трябва да си намерят друг изпълнител на ремонта и поддръжката на локомотивите. На част от клиентите им е посочен неофициално и „правилният“ изпълнител на тези дейности и им е напомнено, че железопътната администрация е органът, който не само издава, но може и да отнема лицензите на железопътните превозвачи.
Русенското предприятие, което е едно от най-големите в региона, в началото на 2015 година подава документи за лиценз за ремонт на пътническите мотриси на БДЖ. От ИАЖА в продължение на повече от две години забавят процедурата с искания за допълнителни документи, а накрая следва мълчалив отказ. По този начин в обявената обществена поръчка за ремонт на мотрисите от страна на БДЖ държавата вади единственият потенциален български участник.
От двете засегнати компании вече са предприели мерки за да привлекат вниманите върху опитите за изземване на бизнеса им и подаряването му на „правилните“ фирми, като вече са проведени срещи с народни представители от опозицията. Все още обаче не се знае дали ще се стигне до протести по време на откриването на европредседателството, като това е един от обсъжданите варианти.