Повечето шофьори на камиони скоро ще се пенсионират. Намирането на опитен шофьор след 10 години ще е рядко срещано явление, подобно на това да срещнеш снежния човек Йети.
Испанската транспортна индустрия страда от сериозен недостиг на персонал. Кризата ще се разшири още повече, тъй като средната възраст на испанските шофьори на камиони е около 55 години. Според изчисления на експерти от сектора, след 10 години до 70% от сега каращите шофьори ще се пенсионират. „Шофирането на камион е професия, която изчезва“, пишe във водеща статия каталунски новинарски портал.
Работодателите в индустрията предупреждават, че недостигът на водачи, особено когато става дума за камиони с по-висок тонаж, пречи на сектора да се развива и да посрещне нарастващото търсене на пазара. В момента в Испания има недостиг от 15 000 шофьори и въпреки многото оферти за работа кандидати няма.
Испанските компании са изправени пред двоен проблем: средната възраст на шофьорите на камиони е висока (около 55 години), а от друга страна липсва интерес у младите хора за развитие в бранша. Младите не се интересуват от тази професия поради сравнително ниската заплата, естеството на работата и работното време.
„Заплатата прави тази професия не много привлекателна. В Каталуния заплатата е около 1400 евро, докато в останалата част на страната и Европа заплатите са около 2000 евро”, казва Хоакин Гил, съветник по транспорта от Асоциацията по транспорт и логистика в Каталуния.
Младите хора са обезкуражени не само от упорития труд и перспективата да прекарват нощите далеч от дома. За много от тях сериозна пречка са и разходите за получаване на свидетелство за управление на автомобил от категории C и E, които в Испания достигат около 3000 евро.
В момента компаниите започват да експериментират с различни решения, макар и не толкова сложни, както германците, които предлагат безплатни квартири, или французите, които предоставят на шофьорите леки автомобили или дават акции в компанията. Испанските превозвачи контактуват с шофьорските школи, за да им предоставят информация за лица, които получават свидетелства за управление на тежкотоварно превозно средство.
„Оператор на мотокар в склад работи по 8 часа на ден и си спи вкъщи всяка вечер. Той печели толкова, колкото и шофьор на камион, който не знае колко дни ще е на път, далеч от дома си“, казва Еваристо Маганя, президент на Astac Condal и допълва, че „млад и опитен шофьор на камион е като снежния човек Йети в транспортния бранш“.
Източник: Kmioni.bg