Шофьорите на изпит при смяна на книжките?

Камерите в учебните автомобили да снимат нарушителите на пътя, иска Красимир Георгиев

 
Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев коментира пред "Монитор" случващото се по пътищата на страната и какви ще са промените при взимането на книжка.– Господин Георгиев, не минава денонощие без катастрофи и поне 3-5 жертви. Защо въпреки многобройните акции път­­нотранспортните произ­шествия не намаляват?
– Те ще стават още повече, ако държавата не вземе крути мерки. За да има по-добри резултати, към проблема трябва да се подходи комплексно. Това включва организацията на движението, както и знаковото стопанство, което е под всякаква критика. Има много излишни знаци, а някъде, където трябва да има един определен, той липсва. Дори да го има, нерядко е скрит в шубраците, защото у нас липсва поддръжката на пътя. У нас се следи до неговата направа, а после се оставя на произвола – храстите не се подстригват, тревните площи не се оформят, отводнителните канали не се почистват. Освен това в комисиите по безопасност на движението в общините фигурират лица с твърде странни професии, членовете им са на светлинни години от проблема. Причините за всекидневните ПТП-та са многобройни, но все се прехвърлят върху подготовката на шофьорите. 

– В последните години прави впечатление, че се издават много разрешителни за обучение на водачи на МПС. Осъ­ществява ли се контрол върху хората, които ще ни учат да шофираме? Необходимо ли е да се въведат нови изисквания?
– Издадени са толкова много разрешителни, че в ДАИ дори да увеличат двойно хората си, пак няма да успяват да ги контролират. Така се създават кухи фирми. Именно те са източникът на нерегламентирани отношения с администрацията.

– Кухи фирми ли са тези, които изкарват курсистите само в събота и неделя по второстепенни пътища, където няма да срещнат и мравка?
– Да. Те нямат учебни кабинети, нямат дори офис, както изисква нормативната база, а набират курсистите по телефона. Имат само един семеен автомобил, на който по време на обучение слагат знак “учебен”. На практика те са неуловими.

– Има ли отнет лиценз на инструктор?
– Не съм чул да има някой с отнет лиценз, нито пък да е санкциониран инструктор или фирма. Ако има актове, те се съставят по такъв начин, че могат да отпаднат в съда още утре. Ако попитате ДАИ за проверки и нарушения, ще отговорят, че проверките са 500-600 годишно, но всичко е идеално, нарушения няма. Точно тези кухи фирми създават проблема с обучението на бъдещите шофьори, което на свой ред поражда проблемите на пътя. Начинът да се вземе изпитът е само един –нерегламентирани парични отношения между инструктора и изпитващия.

– Шофьорските курсове към момента са 31 часа. Какво може да се научи за това време?
– За 31 часа може да бъде поставено началото и достигната средата на необходимото обучение. Смея да твърдя, че има фирми, които дават и допълнителни часове, но те ще стават все по-малко. Редовните обучители в мо­­мента съществуват въпреки държавата. Ако искаме да намалим броя на убитите по пътищата, тя трябва да поощрява съвестните фирми и да принуди тези от сивия сектор да дават качествен продукт или да се оттеглят от пазара.

– Привърженик ли сте на връщането на полигона?
– Не само че не съм привърженик, но съм и противник на полигона, който помним от 70-80-те години. Движението преди 30-40 години е различно от сегашното. Тогава имаше много повече свободни места по улиците, паркирането ставаше нес­рав­нимо по-лесно. Пар­кирането между четири колчета, както учеха курсистите, няма нищо общо с паркирането между реални автомобили. Ние не искаме такива полигони, защото обучението на тях не отговаря на сегашните нужди, нито има места за изграждането им. В София такъв свободен терен няма. Отвори ли се, там се строят молове и офис сгради. Възможно е изграждането им в някое село или градче около столицата и големите градове. Трудно осъществимо е курсистите да бъдат изпращани за обучение в Елин Пелин. Хората сега нямат време за пътуване до там два пъти седмично. Преди години след закриване на фирмата, която стопанисваше полигоните, земята бе продадена, но никой от новите собственици не поднови дейността, построиха какво ли не. Тогава не бе съобразено, че ако се заделят средства за запазването им, щеше да се инвестира в безопасността на движението. Съв­ре­мен­ни полигони има в страните от Европейския съюз. Те са нещо много скъпо, което нашата страна не може да си позволи.

– Мнозина се оплакват, че близо 30% от въпросите в листовките не са актуални и нямат никакво отношение към безопасността на движението. Така ли е?
– Изпитните въпроси ще изглеждат все така безумно, докато листовките се съставят от държавни служители, които стоят само в канцелариите си и не живеят в реалния свят. Аз, като човек в системата от 1982 г., понякога се срамувам да чета някои от въпросите, а какво остава да ги преподаваме на курсистите.

– А изпитващите да измерват точността на отговорите ни с линийка.
– Е, това е другото обидно безумие. Но аз трудно мога да обясня на хората, че не ние, обучителите, сме съставили тези недомислици. Надявам се, че сегашното ръководство на автомобилната администрация и ве­­домството на министър Мос­ковски наистина ще проявят активност и добра воля, за да седнем заедно на масата и да постигнем договореност за изхвърлянето на всички подвеждащи въпроси. Други пък да бъдат подменени с нови, кореспондиращи с действителността. 

– Преди време ваши колеги от асоциацията настояваха да се издават шофьорски книжки само на хора, завършили средно образование. Вашето мнение?
– Това е несериозно, няма го никъде в Европейския съюз, а България е негова членка.

– От Асоциацията на пострадалите от катастрофи предлагат безплатни камери за монтаж в частните автомобили и заснемане на нарушителите, макар и такъв запис да не се приема за доказателство. Вашето мнение?
– За това следва да се попита КАТ. Освен това снимките от тези камери се обработват от хора – едни могат да отидат в архив, други не. Аз предлагам да се въведе холандската система, според която снимката веднага да влиза в електронната система и според него автоматично да се изчислява наказанието. Тогава ще се окаже, че униформените най-много нарушават правилата за движение. Когато двама полицаи са без предпазните колани и говорят по телефоните си в колата, как гражданите да бъдат мотивирани да бъдат изрядни? Станат ли санкциите за всички безкомпромисни и неотменими, тогава ще има и по-малко убити по пътищата, а гражданите ще знаят защо си плащат данъците.

Царе сме на кампаниите, но те не вършат нищо. Няма безплатни камери. Някой ги плаща, друг трябва да ги купи. Аз предлагам вместо тази кампания един много по-ефективен начин, чрез който записите ще бъдат признати и от съда. Всеки ден само в София се провеждат между 15 и 20 шофьорски изпита. Автомобилите вървят из всички части на града. Изпитът се записва с камери, записът се съхранява в ДАИ, а протоколът от изпита се изпраща в КАТ. Освен действията на кандидата за водач, по време на изпита се снимат и нарушителите наоколо. Много по-разумно е тези записи да се дават и в КАТ, а там, преглеждайки записа от изпита, ще хващат и нарушителите. Проблем няма, защото тези камери са утвърдени и лицензирани с държавен документ. Като знаят шо­­фьорите, че във всеки учебен автомобил може да има обектив, ще се замислят дали да правят нарушения, или ще спазват правилата за движение. В тази моя идея няма бизнес, няма комисионни, няма далавера.

– Според вас редно ли е след определена напреднала възраст да се отнемат правата за правоуправление, както и на определен период от време шофьорите да се явяват на проверочен изпит?
– Не е справедливо да се отнемат правата на възрастни шофьори, защото за дългогодишните водачи шофирането е рефлекс, който не се губи. Той е като ходенето с крака. Редно е шофьорите да се явяват на проверочен изпит. Вместо обаче да се умува дали това да става на десет или двадесет години, това може да става, когато изтече срокът за подмяна на книжката и трябва да се издаде нова. По този начин ще отпаднат хиляди с документ за правоуправление, които обаче след курса не са се качвали на автомобил като шофьори. 
 
Източник : БЛИЦ
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]