Ще позволим ли едни тарикати да продължат да живеят на наш гръб?

В четвъртък вечерта столичани, а и цяла България, станахме свидетели на зле замислено и слабо изпълнено артистично изпълнение на таксиметровите шофьори. Целта му бе да се изнерви максимално обществото, за да преглътне по-лесно запазването на привилегиите на таксиметровите картели да не плащат данъци и осигуровки и да не отговарят на елементарни условия за сигурност.

Сцената е Орлов мост. Изпълнителите са стотина от хилядите феодално зависими шофьори със своите таксита, които блокираха софийското кръстовище в час пик. Сценаристи са собствениците на няколко големи таксиметрови фирми. Фабулата се развива като блицкриг – „спонтанно“ организирали се шофьори на таксита се събират, блокират пътя, бързо се появяват депутат вносител на „удобния“ закон и министърът на транспорта, започват и приключват преговори, и кръстовището е опразнено. Обещанието на управляващите е Народното събрание да изпълни всички искания на такситата.

Нищо, че те са в ущърб на обществото и на бюджета. Категорично не съм съгласен с това!  Всъщност въпросите, на които трябва да си отговорим днес, са простички. Даже, бих казал, риторични:

1. Трябва ли таксиметровите фирми да плащат данъци и осигуровки, така както плащаме всички ние? Или да продължим да си затваряме очите, когато ни лъжат, че нямат оборот?

2. Трябва ли таксиметровите фирми да носят отговорност, когато техен шофьор наруши правилата и, не дай си боже, причини катастрофа? Или те да продължат да бъдат целите в бяло, независимо какви безобразия вършат наетите от тях лица?

3. Трябва ли държавата да положи усилия да събере приходи от всички граждани и фирми? Или ще отстъпи под натиска на една гилдия само защото тя може да блокира кръстовища, пътища и да вдига олелия?

4. Таксиметровите шофьори ли са най-привилегированата прослойка на обществото, та да се ползват от незаконни екстри, за които останалите граждани и фирми не могат даже да мечтаят?

Какво е положението сега?

Големите таксиметрови фирми сключват договори с шофьори или ООД-та регистрирани с минимален капитал. Тези компании управляват и получават приходи от хиляди таксита, но не носят отговорност за тях – нито за тяхната безопасност, нито за плащане на данъци и осигуровки. Таксиметровите шофьори пък отчитат мижав оборот, защото таксиметровите апарати не са свързани към НАП и лесно се манипулират. Съответно, не плащат и ДДС, а в най-добрия случай, ако изобщо се осигуряват, го правят на размера на минималната заплата. Никой не ги контролира, защото не са регистрирани като превозвачи. И ако някой е недоволен от тях, няма на кого да се оплаче! Освен ако не познава Арменския поп! Но се съмнявам, че и той ще му помогне.

И всеки опит да се промени това положение се проваля заради заплахите с протести на такситата. Същото се случва и сега! Предлагаме регистрация на всички като превозвачи! Протести! Предлагаме свързване на апаратите с НАП! Протести!
Предлагаме изисквания към колите! Протести!

А става въпрос за значителни обороти! Да приемем, че средният приход на ден на едно такси в София е 100 лв. Ако средно двама водачи работят с една кола, това са 4000 лв. на месец, 50 000 на година. В София има регистрирани 8000 таксита, а в страната са два пъти повече! Въобще не знам колко са нерегистрираните, сигурно поне още толкова!

Оборот от над 30 милиона в София и поне още толкова в страната означава поне 1 милион ДДС на месец. Няма такива постъпления в НАП. Фирмата, която оная вечер блокира Орлов мост, има 900 таксита, от които само 4 (четири) броя са нейна собственост, а внася  по 2 лева на автомобил на месец ДДС!?

Тоест декларира месечен оборот от 10 лева на таксиметрова кола!  Е аз не съм съгласен!

Аз смятам, че таксиметровите фирми и шофьори трябва да имат права и задължения, както всички останали производители, търговци, учители, лекари и т.н.

Те трябва да плащат данъци и осигуровки! Те трябва да гарантират сигурност, добро обслужване и коректно отчитане на услугата, която ни предлагат, а ние ползваме!

Законите трябва да важат за всички! Ако гласуваме промени в закона за автомобилните превози, с които да се отмени изискването от 1 април т.г. таксиметровите фирми да са регистрирани превозвачи, ние на практика ще дадем право на такситата да са над закона! Ще дадем ясен знак, че всеки тарикат може да живее на гърба на обществото, стига да успее да организира достатъчно шумен протест! И че властта е склонна да накаже примерните данъкоплатци, които чинно си вършат работата и спазват законите, само и само да угоди на една достатъчно добре организирана прослойка.

Източник : www.mignews.info

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]

Автомобилен транспорт

Eнергото ще може да прекъсва зареждането на електромобилите

Масовизацията на електромобилите е сериозна заплаха за електропреносните мрежи в Европа, твърдят два независими доклада, изготвени от британския и австрийския енергийни регулатори. Във Великобритания Ofgem дори разработи предложение електропреносните компании да […]

Автомобилен транспорт

Отлагат „Пакет Мобилност“ до края на октомври

Прилагането на „Пакет Мобилност“ по отношение на спорните въпроси се отлага до края на октомври. Това е второто „негласно удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкционирани за […]