Швейцарските железници отново на печалба

SBB отново на печалба, след като пътническият трафик достигна рекордни нива през първото полувреме

Швейцарските железници отново на печалба

Печалба от 111 милиона щатски долара е първата от 2019 г. за Швейцарските федерални железници.

SWISS Federal Railways (SBB) отчете печалба от 99 млн. швейцарски франка (111 млн. щатски долара) за първата половина на 2023 г. спрямо загуба от 142,3 млн. швейцарски франка предходната година и първия положителен резултат на SBB от 2019 г. насам.

SBB казва, че това се дължи на подобрените финансови резултати както на подразделенията за инфраструктурна енергия, така и за пътниците. Основният пътнически бизнес на SBB също се върна на печалба за първи път от 2019 г., отчитайки положителен резултат за първото полугодие от 13,7 млн. швейцарски франка в сравнение със загуба от 122,9 млн. швейцарски франка през 2022 г.

Регионалният пътнически бизнес отчете печалба от 18,3 милиона швейцарски франка спрямо 5,9 милиона швейцарски франка предходната година и подобри съотношението на разходите, покрити от приходите, от 56,2% на 60,1%.

От SBB казват, че пътническият трафик се е възстановил по-бързо от очакваното, повишавайки се над нивата отпреди пандемията за първи път през март тази година.

Оттогава търсенето е по-високо, отколкото през 2019 г., с общо 1,33 милиона пътници, пътуващи с услуги на SBB всеки ден, най-високата цифра, регистрирана някога, и ръст от 21,4% спрямо 2022 г. и 3,04% спрямо 2019 г.

Въпреки нарастващия брой пътници, точността на влаковете беше 93,6% през първата половина на 2023 г., което е увеличение с 0,5 процентни пункта спрямо предходната година.

Общо 5,7 милиона пътници са били превозени от международните услуги на SBB през първата половина на 2023 г., което е с 20% повече от предишния рекорд, поставен през 2019 г.

SBB казва, че над 95% от пътниците са закупили билетите си чрез цифрови канали или автомати за продажба на билети през първата половина на 2023 г.

Подразделението за инфраструктурна енергия спечели от мека зима и благоприятни пазарни условия, реализирайки печалба от 48,5 милиона швейцарски франка в сравнение със загуба от 24,2 милиона швейцарски франка през 2022 г.

SBB обаче казва, че това не е достатъчно, за да компенсира трикратното увеличение до 164,9 млн. швейцарски франка на загубата, отчетена от това подразделение за 2022 г. като цяло.

Загуба на товари

Въпреки по-високите приходи, товарният бизнес на SBB отчете загуба от 18 милиона швейцарски франка през първата половина на 2023 г., в сравнение със загуба от 23 милиона швейцарски франка предходната година. SBB казва, че това се дължи на постоянен натиск върху разходите и забавяне на икономиката.

Изпълнението на товарните влакове навреме в SBB Cargo Switzerland е 92,4%, с 0,6 процентни пункта повече спрямо първата половина на 2022 г.

SBB Property отчете положителен резултат от 114,4 милиона швейцарски франка, спад от 130,3 милиона швейцарски франка през предходната година. Освен че управлява станции в швейцарската национална мрежа, SBB Property предприема проекти за развитие съвместно с местните власти, генерирайки дългосрочни повтарящи се приходи, които поддържат инфраструктурните дейности и пенсионните задължения на SBB.

Доходите от имоти също имат важен принос за намаляване на дълга на SBB, който в момента възлиза на 11,4 милиарда швейцарски франка. Въпреки че дългът сега нараства с по-бавен темп от преди, SBB казва, че той остава над тавана, определен от федералното правителство на Швейцария.

Дългово бреме

Това дългово бреме стимулира усилията за подобряване на ефективността и производителността, тъй като SBB казва, че трябва да реализира печалба между 400 и 500 милиона швейцарски франка годишно, за да гарантира финансовата си стабилност.

SBB работи за намаляване на разходите си с 6 милиарда швейцарски франка до 2030 г. и основната му цел е да гарантира, че основният пътнически бизнес ще се върне към устойчива рентабилност след въздействието на пандемията Covid-19. Това ще позволи на SBB да направи необходимата инвестиция в съоръжения за поддръжка на подвижен състав и парк от собствени ресурси и без допълнително увеличаване на дълга.

Работейки с федералното правителство на Швейцария, SBB също така иска да елиминира структурния дефицит на своя бизнес с товарни превози на вагони. SBB отново притежава 100% от своя бизнес за товарни превози SBB Cargo, след като завърши покупката на 35% дял, притежаван от Swiss Combi миналия месец.

За постигане на финансова стабилност SBB казва, че загубите, нанесени от нейното подразделение Infrastructure Energy, трябва да бъдат компенсирани и бъдещи дефицити да бъдат избегнати.

За да избегне потенциалния недостиг на енергия и въздействието на силните възходящи движения на цените на енергията, до 2030 г. SBB има за цел сама да произвежда 95% от тяговия ток, необходим през шестмесечния зимен период. Това включва засилване на кампанията за пестене на енергия, развитие на съществуващите водноелектрически централи и увеличаване на годишното производство на слънчева енергия до 100 GWh до 2030 г. и 160 GWh до 2040 г.

В краткосрочен план SBB работи за възстановяване на пълния оперативен капацитет на базовия тунел Gotthard след дерайлирането на товарен влак на 10 август. SBB казва, че също е изправен пред все по-трудната задача да поддържа и разширява мрежата, без да спира влаковите услуги.

Киберсигурността е друга голяма грижа. Голямото увеличение на броя на кибератаките след пандемията Covid-19 означава, че SBB инвестира „десетки милиони“ швейцарски франкове всяка година за подобряване на киберсигурността.

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…