Системата за въвеждане на тол такса ще струва 200 млн. лв.

Агенция "Пътна инфраструктура" подготвя поръчка за 200 млн. лв. без ДДС. Тя е за създаването и внедряването на система за държане на тол такси на камионите и суми за електронните винетки на автомобилите, които се предвижда да се въведат у нас от началото на 2018 г. Очаква се поръчката да бъде обявена през април, съобщава в днешния си брой "Капитал daily".

Моделът за тази система е на Световната банка и беше представен през ноември. Той предвижда камионите с тегло над 3.5 тона да плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит.

Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол таксата на километър – 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи – в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата – биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък. Засега държавата се е спряла на варианта тол системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа – автомагистралите и пътищата от първи, втори и трети клас.

По оценка на банката първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол система в България би трябвало да е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища.

Регионалният министър Лиляна Павлова обяви няколко пъти, че системите ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство – от частен оператор и за негова сметка. Той трябваше да получава определен процент от събраните средства, уреден в договора. В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата. Така ще излезе по-евтино, това беше правилното решение, коментира източник от пътната агенция пред вестника. После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата.

Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

Ще се изградят специални помещения за съхранение на сървърите и за обработка на данните. Двата операционни центъра трябва да са раздалечени на повече от 150 км един от друг. Системата трябва да е в състояние да води на отчет минимум 10 млн. активно регистрирани превозни средства.

Източник : www.dnevnik.bg

Въздушен транспорт

Владимир Каролев: Изборът на борд на директорите на летище „София“ е безмислен

Изборът на борд на директорите на летище „София“ е безсмислен, коментира пред Транспортал икономистът Владимир Каролев. Той бе класиран на трето място в конкурса на Агенцията за публични предприятия. На […]

ЖП транспорт

Правят повторна експертиза на релсите на гарата в Хитрино

Делото за трагедията в Хитрино отново влезе в съда, съобщава Нова телевизия. Апелативният съд във Варна прие да бъде направена повторна експертиза на релсите на гарата. Искането за това беше на защитата […]

Автомобилен транспорт

Въпреки предизвикателствата на 2020 FlixMobility се придържа към зелената си визия

Около 30 милиона FlixBus и FlixTrain пътници в световен мащаб през 2020 Нова хигиенна концепция, 162,000 литра дезинфектант използван на борда на автобусите и влаковете Tенденции в пътуванията през 2020: […]