След 4 г. – за 3 часа и половина с влак от София до Бургас

До 2023 година в България ще има скоростни влакове . Дотогава трябва да са готови няколко от най-големите проекти за модернизация на железопътната инфраструктура. Това съобщи генералният директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура ” Красимир Папукчийски, който бе на най-голямото изложение за жп техника в света в Берлин. Само за модернизация на железните пътища у нас в следващите години по европроекти ще се отпуснат близо 2 млрд. лева. Повечето от най-важните проекти вече са в подготовка и затова на панаира “Инотранс” в Берлин от България имаше близо 100 посетители, включително и генералните директори на НКЖИ и БДЖ.

“Тук съм, за да видим иновациите на фирмите, които са първенци в областта на железопътната инфраструктура , жп стрелки и контрол по състоянието на железен път, както и механизация на поддръжка на железопътната инфраструктура ”, обясни пред “24 часа” Папукчийски. “Знаете, че този панаир се провежда на две години. От предното ми посещение забелязвам тенденция за много сериозно развитие в посока диагностиката и контрола на железопътната инфраструктура във водещи жп администрации като “Дойче бан”, френските и австрийските железници. Нас ни интересува механизацията, свързана с текущата поддръжка на железния път, и оптимизацията на ремонтите, за да намалим времето, в което ще се извършват тези ремонти”, посочи още директорът. Един от първите проекти, който трябва да премине към изпълнение, е модернизацията на гара София. До края на годината ще стане ясно кой е спечелил държавната поръчка за нея и ще се сключи договорът. Проектът е за около 250 милиона лева и предвижда модернизация на отсечката София-Волуяк, което включва двете големи гари София и Волуяк и изграждане на нова гара Обеля. Предвидено е тя да има топла връзка с метрото, за да има бърз и удобен транспорт за хората, пътуващи към София от Драгоман и околността, каза Папукчийски.

Голям интерес има към модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас, най-вече към изграждане на нови маршрутно-компютърни централизации и впоследствие изграждането на диспечерско управление в Пловдив “Това е бъдещето, защото нивото на сигурност на новите компютърни маршрутни централизации е по-голямо и ще доведе до намаляване на експлоатационния гаров персонал. Вече от няколко месеца в изградения участък между Пловдив и Свиленград имаме три гари, в които нямаме персонал, изцяло видеонаблюдение и диспечерско управление на тези гари. Тенденцията е до средата на следващата година да имаме поне още три гари без персонал и до края на годината да финализираме участъка Пловдив-Свиленград. Ще останат 4 гари с персонал от общо 11 гари в този участък, каза директорът.

Автоматизацията е единственият отговор на един от сериозните проблеми в България – липсата на кадри. “Освен че няма хора, младите също не проявяват интерес към професията, така че преминаването към автоматизация е единственият адекватен отговор. Тя повишава много и сигурността на транспорта”, смята Папукчийски. Сигурността на жп транспорта е сред приоритетите, особено след тежките катастрофи в близкото минало. “Мога да кажа, че последните две години заложихме и ние много сериозно върху мониторинга и подобряването на състоянието на железопътната инфраструктура . Мониторингът определя местата, на които е необходимо да се вземат по-сериозни мерки за подобряване на състоянието, и затова акцентираме върху него. Автоматизацията намалява риска от човешка грешка. Хората, които досега са обръщали стрелките и са подготвяли маршрутите, вече са заместени от компютри, това го прави централизацията, която има сериозно ниво на сигурност и рискът от човешка грешка е минимизиран до нула”, обясни шефът на НКЖИ . Фирмите, които проявяват интерес към модернизацията на гари и жп инфраструктура, са “Талес”, “Бомбардие”, “Ансалдо”, “АЖД Прага”. “Това са големите фирми на пазара за сигнализации и телекомуникации. Това, което предлагат, е много добро за изграждане на компютърна централизация”, каза още той.

Папукчийски посочи и че има процедура в БДЖ за нови влакове , така че при изградена жп структура, позволяваща 160 км в час, машините по нея да са в състояние да я използват. Очаква се до 2023 година това да е факт и отсечката София-Бургас да се взема за 3 часа и половина или 3 часа и 45 минути, ако превозвачът намали броя на гарите по пътя и те са само в Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Карнобат, Бургас.

Предстои да започне модернизацията и на най-тежкия участък – Елин Пелин – Костенец и Костенец – Септември, които са финансирани по две оперативни програми. “Амбицията ни е линията от сръбската до турската граница да се довърши с отсечката Волуяк – Драгоман – сръбска граница. В момента сме обявили процедура за избор на изпълнител за проектиране на участъка Радомир-македонска граница, имаме проектна готовност за участъка София-Радомир, където също ще има скорост 160 км в час. “Горна баня” ще се свърже с метрото”, обясни още Папукчийски. Шест са кандидатите за модернизацията на жп линията Септември-Костенец, чиято прогнозна цена е 350 млн. лв., идващи основно от финансиране по Механизма за свързване на Европа. Участниците са: – Обединение ДЗЗД “Железници Костенец – Септември” – Консорциум “Булрейл 2019” – “Терна” АД – ДЗЗД “Жп Костенец – Септември” – “Интоса КС” ДЗЗД – ДЗЗД “Костенец – Септември 2018”.

От българска страна в консорциумите влизат големи компании като “Трейс холдинг”, “Главболгарстрой”, “Автомагистрали Черно море”, а сред чуждестранните участници има португалски, испански и гръцки фирми. Модернизацията на тази точка бе свързана с многократното блокиране на тръжните процедури от току-що създадена фирма. В крайна сметка офертите бяха отворени, след като на 10 юли ВАС даде зелена светлина на проекта. Апетитната хапка Елин Пелин – Костенец – Септември Отсечките Елин Пелин – Костенец и Костенец – Септември предизвикаха огромен интерес сред български и чужди фирми. Участъкът Костенец – Септември е на стойност 1,024 млрд. лева и предвижда модернизация на двупътна жп линия, осигуряваща скорост от 160 км/ч за пътни и 120 км/ч за товарни влакове , монтаж на нова контактна мрежа, реконструкция на съществуваща тягова подстанция Белово, изграждане на 23 моста с обща дължина 2,401 км. Ще бъде изградена нова жп гара Костенец и реконструирана жп гара Белово. Ще бъдат изградени 3 железопътни тунела за двойна жп линия с обща дължина 4,568 км. Времето за изпълнение на ремонта е 5 години.

Фирма в блок в “Меден рудник” опита да блокира търговете Новосъздадена фирма “Рос бг” е блокирала с жалби общо пет големи държавни поръчки. Три са на НКЖИ , а две на община Велинград за строителство на пътища. Фирмата е създадена на 16 януари тази година с капитал от 1000 лева. Собственост е на радиожурналистката от Хасково Росица Александрова Кирева, а като адрес е посочен панелен апартамент в бургаския квартал “Меден рудник”. Росица Кирева претендира да получи от оперативните програми обществена поръчка за модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас и сумата от 194 млн. лева. Тя е главен редактор на регионалната радиостанция на “Дарик” в Хасково. 39-годишната дама е едноличен собственик на дружеството, което участва в една от най-големите обществени поръчки в България. Родена е, живее и работи в Хасково. Не е известно някога да се е занимавала с друго освен с журналистика, както и да има инженерно или икономическо образование. Жалбите по поръчките на НКЖИ бяха отхвърлени.

 

168 часа

Воден транспорт

БМФ пусна на вода нов 32 хил. тонен кораб

ноември 27, 2024

На вода бе спуснат пореден нов 32 000-тонен кораб за насипни товари за Параходство Български морски флот. Той ще бъде предаден на българския к…