Служебният кабинет защитава в ЕК прекроената програма „Транспорт“

 

 Магистрала "Хемус" влиза за финансиране пред еврокоридорите София – Видин и София – Калотина

Служебният кабинет ще защитава в петък пред ЕК прекроената оперативна програма "Транспорт", която предвижда два пъти повече пари за пътните спрямо железопътните проекти. Магистрала "Хемус" влиза за финансиране от еврофондовете за сметка на пътя София – Видин, който е част от европейски транспортен коридор. Планът е финансирането на пътните проекти да става с половината от европейските пари, а за останалата да се тегли заем. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Николина Ангелкова след правителственото заседание в сряда.

Промените в оперативната програма бяха направени без обществено допитване, без знанието на основните политически сили, които ще изпълняват програмата през следващите години, без мнението на бранша и банките. Ангелкова обеща да организира такава дискусия у нас, след като представи ревизираната програма "Транспорт" в Брюксел.

От ГЕРБ и БСП се обявиха против промените и заявиха, че не са запознати с тях.

Начинът, по който се правят промените не е правилен. Изграждането на пътя София – Видин през най-бедния регион на ЕС е заложено с европейски средства, докато за "Хемус" е по-удачно да се строи с банков заем, коментира водачът на листата на ГЕРБ за Софийска област и бивш транспортен министър Ивайло Московски пред Mediapool.

Не одобряваме начина, по който тайно беше променена програма "Транспорт" след постигнато съгласие с браншовите организации, каза Деница Караджова от БСП пред Mediapool. Според нея това не отговаря на очакванията на обществото и на приоритетите на Европейската комисия, която залага на железопътния транспорт през този програмен период. От ДПС не бяха открити за коментар.

Ако програма "Транспорт" отново бъде коригирана от новия редовен кабинет, одобрението й от ЕК вероятно ще се забави, а оттам и изграждането на обектите.

Магистрала "Хемус" е част от европейската транспортна мрежа

Според служебния министър Ангелкова няма да има проблем да се защити включването на магистрала "Хемус" за финансиране с европейски средства. Отсечката от София до Велико Търново е част от основната европейска мрежа, т.нар. TEN-T, докато тази от Велико Търново до Шумен попада в разширената TEN-T мрежа.

Освен това магистралата ще се строи на етапи и няма да бъде изградена цялата на веднъж, допълни Ангелкова. Тя не обясни как ще бъде защитен анализът разходи -ползи заради липсата на трафик между Велико Търново и Шумен. България ще посочи пред чиновниците в Брюксел, че така се постига балансирано развитие на Северна и на Южна България, в която вече е изградена магистрала "Тракия", каза министърът.

Цялата магистрала "Хемус" влезе сред трите топ приоритетни проекта на програма "Транспорт" при служебния кабинет за сметка на пътя Видин-София и магистралата от София до Калотина. Тяхното изграждане беше пренасочено за финансиране със заем от Европейска инвестиционна банка (ЕИБ).

Двете отсечки лежат на еврокоридори от основната TEN-T мрежа, трафикът по тях е многократно по-голям от този по "Хемус" и с изграждането им се завършва цялостно направление от едната до другата граница. В случая с пътя от София до Калотина това са две направления. Едното е от турска и гръцка граница до сръбската, както и поемането на трафика от пристанище Бургас по магистрала "Тракия" до сръбската граница. Пътят София – Видин е приоритетен за Европейската комисия с оглед връзката на Западна Европа с Бяло море. Изграждането му беше и едно от условията за отпускането на пари за втория мост над Дунав при Видин – Калафат.

От тази гледна точка защитата на двата проекта пред Брюксел, за които има и проектна готовност, за разлика от магистрала "Хемус", където в момента тече проектирането, щеше да е многократно по-лесно.

Няма дисбаланс между пътни и жп проекти

Няма дисбаланс между пътни и жп проекти и средствата са разпределени по равно, отговори министър Ангелкова на критиките на експерти и бивши транспортни министри.

Според представения от нея вариант на програма "Транспорт" за финансиране са включени само два жп проекта. Единият е втората фаза на строящия се в момента участък от жп линията Пловдив – Бургас с индикативна стойност 320 млн. евро и жп участъкът Елин Пелин – Ихтиман – Септември с прогнозна стойност от 746 млн. евро. Отделно по новия механизъм "Свързана Европа" ще се финансира жп линията Драгоман – София – Елин Пелин с индикативна стойност 198 млн. евро. Така целият бюджет за жп проекти става 1.264 млр. евро.

Индикативният бюджет за трите пътни проекта – магистралите "Струма" и "Хемус" плюс тунелът под връх Шипка е 1.68 млрд. евро.

Останалите 434 млн. евро по програма "Транспорт" са за строежа на софийското метро.

Източник: http://www.mediapool.bg, 24.09.2014г.

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]