Основната причина за замърсяването на София е пренасищането с автомобили, коментира в разговор с Транспортал.бг един от най-опитните транспортни проектанти арх. Христо Генчев. „Когато навремето (в шестдестте години на миналия век) бе работен Генералния транспортно-комуникационен план на столицата, предвижданията бяха за степен на моторизация от 80 леки коли/1000 жители, което правеше около 100 хиляди автомобила, докато те в момента са 600 хиляди, или по една кола на всеки двама души“, обясни Генчев.
Други важни фактори са презастрояването и лошото почистване на улиците. Презастрояването има принос дотолкова, доколкото блокира естественото движение на ветровете, които да отнасят уличната прах извън столицата. Още от 1938 година са заложени два южни и един западен „зелен клин-коридор“, които да довеждат чистия въздух до градския център. Особено важен е западния коридор, който териториално съвпада със сегашния булевард „Тодор Александров“. Смята се че този коридор пуска в сърцето на столицата западните ветрове, които носят най-чистия въздух в София. За съжаление със сегашния свой ненужно стеснен напречен профил „Тодор Александров“ се е превърнал в просто един от много булеварди.
Друга важна причина за замърсяването е липсата на поддръжка на пътната инфраструктура и специално липсата на редовно миене на улиците. „По мое време миенето беше редовно, като с водните струи улиците се остъргваха до паве.“ Въпреки това че въздухът над София през зимните месеци сега е по-добър отколкото този преди 50 години. Основната причина е софийската топлофикация. ‘Преминаването към парно намали отоплението на твърди горива, което водеше до големи количества смог. Мъглите тогава бяха като плътна пелена’, спомня си архитектът.
Това, което Христо Генчев би препоръчал на сегашните проектанти на столицата е да наблегнат на наземния релсов превоз. „Метрото колкото и чудесна работа да върши не може да покрие цялата градска територия. Затова е хубаво да се изгради мрежа от трамвайни линии, които да правят връзката с метролиниите и да не се покриват с маршрутите на метрото“. А защо не и да бъде възстановена градската железница, оптимист е архитект Генчев.