БДЖ затяга примката срещу гратисчии и корумпирани кондуктори. 5049 души са били санкциониране за возене без билет през първите шест месеца на годината, което е ръст с 15%, съобщиха от превозвача за „Телеграф“. Проблемът е най-осезаем около градовете София, Пловдив, Варна и Бургас. През 2016 г. общите приходи от продажба на билети в железница са 58,4 млн. лв. Никой обаче не знае колко биха били, ако всички пътуващи си купуваха билет, а не даваха пари на ръка на кондуктора, особено по късите крайградски маршрути. От началото на 2017 г. по вагоните са били изловени и глобени 5049 души при 4390 за същия период на миналата година. Събраните приходи от глоби пък са нараснали с 19.3% – от 51 875 лв. на 61 875 лв., сочат официалните отчети на превозвача, с които „Телеграф“ разполага. От БДЖ отчитат, че вследствие на положените през последните години усилия чувствително са намалели безбилетните пътувания. Проблемът обаче все още е значителен в крайградските зони около големите градове. Отсечки Пътниците без билети пътуват основно на къси разстояния, предимно в крайградските и пътническите влакове . Тези влакове са с по-голям пътникопоток и спират на всички гари и спирки в определения железопътен участък, обясняват от превозвача. Най-често този вид пътувания се ползват основно от клиенти, които пътуват до работните си места или учебни заведения в столицата сутрин и вечер. Поради големия брой качващи и слизащи пътници и кратките времепътувания между спирките и гарите превозният персонал често не може да насмогне на гратисчиите. Контрол Заради увеличения брой глобени от БДЖ правят извода, че това автоматично значи намаляване на гратисчиите. Според компанията това се дължи на взетите мерки да се засили контролът. Сред тях са непрекъснатото наблюдение върху приходите, реализирани от превозните бригади по даден маршрут, както и денонощни проверки от служители с контролни функции от „Холдинг БДЖ “ ЕАД. Проверките могат да бъдат и внезапни, вследствие на мониторинга върху дейността или при получаване на конкретен сигнал. Друга мярка е и налагането на финансови наказания на превозните служители при констатиране на случай на безбилетни пътувания в обслужвания от тях влак . От БДЖ апелират, когато клиенти стават свидетели на подобни нарушения, да подават сигнали, за да може нарушителите да бъдат наказвани Реалност Един от регионите с. най-голям натиск от гратисчии е Варна. „Кондукторите са като митничари, винаги си вземат своето, особено от нередовните пътници, които пътуват от Варна до селата и обратно, за да заработват в големия град“, обясняват редовно пътуващи. Те разказват куп истории с едни или друг кондуктор, който си е затварял очите за безбилетните пътници по линията Варна – Комунари, каквито са често и самите те. Други пътуват без билет често към селата и в посока Русе, за Шумен -Търговище – Плевен или за Пловдив и Сливен през Карнобат. Нередовните пътници са обикновено от малките гари, откъдето сутрин, обед и вечер композициите се пълнят с работници, ученици и пенсионери, голяма част от които по неписан, но явно широко известен договор, се качват във влака без билети и плащат половината от цената на ръка. Кондукторите прибират парите в джоба си, без да издадат документи. Така пътниците печелят пътуване на половин цена, а кондукторите прибавят към мизерната си заплата дневна „премия“, която им. помага да преживяват сносно. Единственият губещ е железница , която отчита огромни загуби от пътническите превози на къси разстояния. Преди години БДЖ дори предприе кампания срещу гратисчиите, а инспекторите им разкриха кондуктори далавераджии, на които бе потърсена дисциплинарна отговорност. Във Варна бяха уволнени двама корумпирани контрольори, като единият беше взел пари на половин цена на билета от 11 пътници във влак по участъка Белослав-Раз-делна. Другият беше хванат при проверка между Езерово и Белослав с 4-ма нередовни пътници, на които не издал билети, но си взел своето. „Кондукторите са в луда надпревара кой да се уреди по късите линии, защото там е истинска „Солунска митница“. Хората масово пътуват без билети и вместо глоба, плащат на ръка.
в. Телеграф