Екологични, безшумни и с 4 пъти по-ниски разходи за гориво, но струват два пъти повече от дизелови автобуси
Столичният градски транспорт ще има електробуси. Общината подготвя процедурата за покупката на 20 ековозила, която ще бъде обявена през това лято.
Очакванията са първите електробуси да пристигнат в София през лятото на 2018 г., ако няма обжалвания, обясни пред “24 часа” зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев.
В столицата вече бяха тествани три различни електробуса, а в близките дни ще бъде пуснат и още един.
В София през 2014 г. започна пилотен проект с електробус с ултракондензаторна технология, който продължи 18 месеца, по тролейбусна линия №11. Проектът беше осъществен от българската компания “Чериът моторс” АД. Преди 3 г. това беше първият в Европа електробус с тази технология, а сега е в редовна експлоатация в градовете Тел Авив, Белград и Грац.
Другите два електробуса се движиха пробно по линия 84, като единият дойде в София веднага след като беше тестван от местната управа на Париж, а вторият – през март. Те са на батерии.
В общината се правят анализи коя от двете технологии е по-удачна за столичния градски транспорт, за да се пусне обществената поръчка.
“Всъщност първоначалната цена на един електробус е два пъти по-висока от тази на конвенционален дизелов автобус. Но експлоатационните му разходи след това са в пъти по-ниски от тези на останалите автобуси. Въпрос е на икономически анализ, който в момента правим – дали по-високата първоначална цена се оправдава от по-ниските експлоатационни разходи впоследствие и за какъв период”, обясни Крусев.
Цената на един електробус е около 400 000 евро.
“Той харчи около 0,9 киловатчаса енергия на 1 км, или 90 киловатчаса на 100 км. Това прави разход от 18 лв. Дизелов автобус пък харчи около 35-40 литра гориво на 100 км, или 80 лв. Тоест имаме разход 18 срещу 80 лв.,
което значи около 4 пъти по-малко. Поддръжката на електробусите също е по-евтина, защото те нямат нужда от охладителни течности като антифриз, консумативи – маслени и горивни филтри, и акумулатори или съединител, които трябва да се подменят на определен период от време”, разказа шефът на “Столичен автотранспорт” Слав Монов.
Освен че пазят въздуха чист и са по-безшумни, електробусите не отстъпват по нищо на останалите – имат климатик в салона, пригодени са за хора с увреждания и майки с колички, имат Wi-Fi и други.
Единият от тестовите електробуси, който вече четвърти месец обслужва линия 84 до летището, е изминал над 20 000 км и до момента не е имало проблеми. Зареждал се основно през нощта, което отнемало около 4-5 часа, и след това още веднъж на обяд за около час. Това било достатъчно да изкара дневния курс от 300 км.
За първи път в София ще бъде тестван и малък – 8-метров, електробус
Той ще бъде пуснат в движение до дни. Все още се обмисля дали да е по линия 314, която стига до Витоша, или по линия 67 – от семинарията до кв. “Симеоново”. Минибусът ще остане в столицата 3 месеца, а в момента се оборудва с перфоратори и GPS. Той също е с батерия.
“За първи път ще тестваме електробус с такива габарити. Той има по-голяма маневреност и би могъл да се ползва за кварталните линии, които са по-малко натоварени. Подобен вид транспорт също има потенциал”, смята Крусев.
20-те електробуса ще стигнат за подмяна на возилата по две линии на градския транспорт.
“С тях ще заменим най-старите автобуси. В никакъв случай няма да спираме тролеи Напротив – в плановете ни е разширяване на тролейбусната мрежа”, каза Крусев.
В плановете на общината е и покупката на 20 хибридни автобуса. Първо обаче столицата ще поиска да тества няколко модела, за да прецени коя технология е най-удачна. Покупката им е част от мащабната програма за модернизация на градския транспорт. В последните години бяха подменени 90% от тролеите и половината от автобусите. В момента тече процедура за покупка на още 120 газови автобуса и 13 нови трамвая.
Търсят инвеститор за обществени електромобили
До края на годината Столичната община ще обяви процедура за обществени електромобили. Идеята е да се търси партньорство с частен инвеститор, който да предоставя услугата в града.
До края на месеца ще сме готови с картата за зарядните станции, която ще показва къде ще може да се изграждат. В центъра ще има около 80 колонки. След това ще направим финансов и икономически анализ какъв модел да използваме за процедурата, с която да привлечем частен инвеститор, който да изгради зарядни станции и да предоставя електромобили под наем в града, и дали изобщо има интерес към подобна услуга. Надявам се до края на годината да можем да обявим процедурата, обясни зам.-кметът по транспорта на София Евгени Крусев.
Идеята е услугата да стартира с около 50 електромобила, тъй като стандартът е 5 до 10 коли на кв. км. Подобна услуга вече работи от години в Париж и Виена. Както “24 часа” съобщи, пускането на електромобили в центъра е една от мерките, заложени в програмата на общината за подобряване на качеството на въздуха. Според плановете услугата трябва да е факт до 2 г. Тя ще е по-скъпа от придвижването с градски транспорт, но по-евтина от това с такси. Идеята е софиянци да оставят личните си автомобили в периферията на града, а в центъра да шофират сами обществени електромобили.
Източник: 24 Часа