Столична община ще направи трети опит да даде на концесия спирките на градския транспорт за 15 години. Преди това обаче е планирано общината да налее 400 000 лв. в освежаването им – пребоядисване и почистване. Това гласува само преди дни Столичният общински съвет (СОС), след като одобри инвестиционната програма на "Центъра за градска мобилност" (ЦГМ).
В понеделник постоянната комисия по транспорт към СОС разгледа предложението на столичния кмет Йорданка Фандъкова за отдаването на спирките на концесия. До гласуване обаче не се стигна, защото се оказа, че липсва актуален икономически анализ.
На практика докладът е старият внесен от Фандъкова през 2014 г., но оттеглен на следващата година заради предстоящите местни избори и подозренията, че се прави за депутата от ДПС Делян Пеевски и контролираната от него верига Lafka и рекламния бос Красимир Гергов.
Без икономическа обосновка и данни
Както при поскъпването на билета за градския транспорт от 1 лв. на 1.60 лв. и сега отново липсва икономическа обосновка колко ще струва на общината обновяването на всички спирки. По този начин ще може да се сравни дали е по-изгодно да се дадат на концесия, от която се очаква приходите да са по 50 000 лв. годишно от един пул или общо около 200 000 лв., колкото струва една луксозна лимузина.
Тодор Цанев от АБВ поиска анализ, от който да става ясно колко годишно ще печелят концесионерите.
От ЦГМ не са представили данни колко средства са вложени в нови спирки през последните години. Около 300 са подменените, предимно в централната градска част. Те са от прозрачна пластмаса и така лете се пържиш, а зиме и есен те вее вятъра и снега от всякъде. По тази причина Борислав Бориславов от СДС поиска поне навесите на спирките край града да са по-стабилни и устойчиви, защото там автобусите минават на по-голям интервал.
Прошко Прошков от ДБГ предложи да се даде повече гъвкавост за закриването на спирките, защото от 2012 г. към момента техният брой е нараснал от 2482 на 2869 към момента.
Директорът на дирекция "Обществени поръчки" в Столична община Цветан Стоевски обеща, че ще бъде изготвен икономически анализ за предстоящата концесия и документацията ще бъде коригирана, без да се ангажира в какъв срок ще се случи това.
Параметрите на концесията
Така към момента концесията е за срок от 15 години, с възможност за удължаване с още 5.
Бъдещите концесионери ще трябва да подменят спирките по типов проект и да се грижат за тях през следващите години. При това положение е странно защо общината ще похарчи 400 хил. лв. за освежаването им. Едно от обясненията е, че можело и да не се стигне до концесия. Частните фирми ще печелят от отдаването на рекламни площи под наем или от търговски обекти на мястото.
Спирките са разделени в четири пула с по около 600 броя. Във всеки има обекти както в центъра, така и в крайните квартали на София.
Заложено е концесионерите да инвестират около 20 млн. лв. в 2400 спирки. Освен новата визия на спирките, общо в четирите пакета се предвижда да има 214 павилиона за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки, разпределени приблизително поравно между четирите пула, и близо 1100 рекламни касети.
В процедурата могат да участват компании с опит в търговията с бързооборотни стоки, рекламния бизнес и строежа на спирки. Те трябва да имат опит в изграждането на преместваеми обекти, рекламни съоръжения или търговски обекти.
Всеки кандидат може да участва най-много за два пула. С най-голяма тежест в оценяването е срокът на подмяната на спирките, който не може да бъде по-дълъг от 3 години. Той е с тежест 45 т. Инвестиционното предложение носи 35 точки, а концесионното плащане на общината има най-ниска тежест от 20 точки.
Златна мина
При предишния опит в началото на 2015 г. Любка Качакова от НДСВ, която вече не е общински съветник, остро критикува подготвяната далавера.
"В момента не раздаваме спирки, а бизнес – място за реклама. Принципно навесите са работа на общината. Нелепо е да имаме толкова модерно метро, а да твърдим, че не можем да се справим с едни навеси. Говорим за 2500 спирки с над 1000 рекламни касети. Към 800 лв. е месечният наем за реклама на една пиза (стоящо рекламно пано) в София. Сега сметнете колко спирки са това, колко реклама и колко пари. Това е златна мина. Против съм някой да ми представя раздаването на бизнес като грижа да не ми се развали прическата на спирката. Това си мирише ачик-ачик на схема.", каза тогава Качакова.
Днес такива остри изказвания в транспортната комисия отсъстваха.
Иначе идеята за отдаването на спирките на градския транспорт на концесия е още от времето на тандема Антоан Николов – Стефан Софиянски, но по различни причини не се реализира.
Кой иска спирките
Ако условията на концесията останат непроменени, е ясно от километър, че Столична община се готви да ги даде на определени играчи.
Подозренията на общински съветници при предишното разглеждане на документите бяха, че целта е рекламният бос Красимир Гергов и депутатът от ДПС Делян Пеевски, който продаде дела си в "Булгартабак" неотдавна, е да си разделят четирите пула.
Източник : www.mediapool.bg