Споделената икономика не споделя богатството си

 

Разрастващи се компании като Airbnb и Uber се превръщат в проблем за данъчните службиПрез последните години компании за алтернативни хотелиерски, таксиметрови и друг вид услуги като Airbnb и Uber преживяха бурен растеж и имената им вече са известни в цял свят. Фирмите, представители на т. нар. споделена икономика, обаче се превръщат във все по-голямо предизвикателство за данъчните власти, тъй като бизнес моделът им позволява до голяма степен да избягват облагане, пише Bloomberg. Хората, които отдават под наем имотите си чрез Airbnb, обикновено плащат данъци върху приходите си. За Airbnb обаче нещата стоят различно, тъй като финансите й се управляват чрез подразделения в Ирландия или офшорни зони като остров Джърси. Поради това само малка част от доходите й се облага с данъци в САЩ и другите страни, в които развива дейност. Регулаторните декларации на Airbnb показват, че има мрежа от над 40 подразделения в цял свят. Застрашени приходиПодобна е ситуацията и при другите бързо разрастващи се фирми от сектора на споделената икономика. През последните години градове и местни власти по света се опитват да ги накарат да започнат да плащат данъци като традиционния хотелиерски и таксиметров бизнес. Тази нов вид компании все повече трансформира цели сектори от икономиката, поради което анализаторите очакват тази битка да се пренесе на национално ниво. Правителствата засега реагират бавно на тези процеси, които в перспектива могат да застрашат данъчни приходи за десетки милиарди.„Тези компании са бъдещето. Природата на техния бизнес и структурата импозволяват да държат на практика цялата си печалба извън САЩ. Ако данъчните системи не намерят начин да се справят с това, потенциалните загуби на приходи могат да са огромни", коментира Сти-вън Шай, специалист по данъчно право в Харвард. Години наред големи технологични и фармацевтични групи като Pfizer, Merck, Google и Apple намаляват данъчното си бреме чрез използване на подразделения в офшорни зони. Компании като Airbnb и Uber разширяват тези практики към други икономически сектори, които досега не бяха засегнати от избягването на данъци. Според анализ на Р rice waterhouse Coopers през 2014 г. секторът на споделената икономика е генерирал приходи от 15 млрд. долара и ще достигне 35 млрд. долара до 2025 г. Този растеж ще е основно за сметка на компании, които сега плащат милиарди долари на данъчните в САЩ. Анализаторите очакват Airbnb за пръв път да излезе на нетна печалба през тази година, което на теория означава, че ще трябва да започне да плаща данък печалба. Структурата й обаче дава няколко законни възможности да избягва облагане. Две от подразделенията й са в Ирландия, където местните закони позволяват на базирани в САЩ международни компании да избягват данъчното облагане, което иначе може да достигне 35% от печалбата. Парите от 190-те страни, в които Airbnb развива дейност, се прехвърлят директно в платежния център в Ирландия. Airbnbвзема между 6 и 12% от стойността на всеки наем, след което прехвърля парите в чужбина. Компанията плаща малки такси на местните си подразделения за финансиране на маркетинговата дейност, които са сред малкото суми, облагани с данъци в съответните държави.Ирландските закони позволяват лесно насочване на печалби към офшорни зони чрез прехвърляне на права върху интелектуална собственост там. Според анализаторите, ако Airbnb прехвърли регистрацията на софтуерното си подразделение към някое от двете си дъщерни дружества на остров Джърси, ще може да прехвърля там голяма част от печалбата си чрез лицензионни плащания от подразделенията в Ирландия. Макар подобни схеми да се използват от много традиционни компании, за фирми като Airbnb те носят много по-големи печалби. Макар Airbnb да предлага за наемане над 2 млн. стаи, тя не е собственик на имотите. Така фирмата не поема разходите и данъците, които трябва да плащат традиционни хотелски вериги като Wyndham, Hilton или Marriott. От своя страна Uber прехвърля печалбите от дейността си извън САЩ в Холандия. Според информация на списание Fortune впоследствие парите се прехвърлят към офшорна зона на Бермудите. В крайна сметка компанията запревози плаща данък само върху 2% от нетните си приходи в САЩ. Регулаторна реакция Финансовото министерство на САЩ предприе някои мерки за ограничаване на възможностите за избягване на данъци. Администрацията на Обама се опитва да въведе минимален данък то 19% от общите печалби на корпорациите, независимо къде са реализирани. За намиране на генерално решение на въпроса обаче са нужни законодателни мерки на Конгреса, които са малко вероятни поради неразбирателствата между двете партии. През януари Великобритания въведе т. нар. данък Google, който предвижда облагане с 25% на печалби, за които се прецени, че са неправомерно прехвърлени в чужбина. Ирландия също започва да затваря част от вратичките в данъчното си законодателство. Компаниите обаче вече започват да се възползват от алтернативни възможности в Малта и Обединените арабски емирства. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие също се опитва да разработи правила, които да ограничат избягването на данъци. „В някакъв момент нещо ще бъде направено. Можем само да се надяваме, че това ще стане, преди загубените приходи да станат твърде големи", коментира Рувен Ави Йохан от University of MichiganLaw School. ***Ако данъчните служби не намерят начин за противодействие, могат да загубят приходи за десетки милиарди долари.

Източник: http://www.crossdisplay.bg,11.04.2016г.

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]