Споделените е-тротинетки в София ще станат още повече

Тази година София се присъедини към постоянно нарастващото семейство от градове, в които работят споделени услуги за отдаване на електрически тротинетки под наем. Началото преди няколко седмици постави Lime, а от днес по софийските улуци могат да бъдат открити и превозните средства на Brum, които разчитат на платформата на друг от световните лидери в този сектор – Bird.

Навлизането на новите средства за градска микро мобилност изправи местните власти пред редица предизвикателства по отношение придвижването и паркирането, които тепърва ще бъдат разрешавани чрез законови промени в нормативната база. Все пак Софийска община успя да реагира превантивно като започна да обособява места за паркиране на велосипеди, тротинетки и други двуколесни превозни средства.

По ясна картина какво се случва в София по отношение на новите решения за транспорт дава в интервю за Dir.bg Елица Панайотова, която координира проект „Зелена София“ на Столична община. Та говори за подписания в края на миналия месец между Столична община и фирмите за отдаване под наем на тротинетки меморандум за сътрудничество, който не узаконява тяхното използване, но служи за запазване на реда в града, както и сигурността на потребителите.

В него са зададени базови неща като максимална скорост на придвижване от 25 км/ч; ограничаване на паркирането само на определени места като се ползва GPS; намаляване на скоростта до 5 км/ч в паркове, градини и пешеходни зони и невъзможност за паркиране там; и забрана за ползване на превозните средства за лица под 18 години.

Меморандумът съдържа и информация къде могат да се карат и къде не. Така например те не трябва да се ползват върху тротоарите, които са за пешеходци. Като цяло тротинетките се третират като велосипеди, което означава, че могат да се движат по същите места – по велоалеите и най-вдясно на пътното платно, където няма такива, но само на определените класове улици, които са разрешени за велосипеди.

Това означава, че не е позволено да се движат по бул. „Цариградско шосе“, бул. „България“, Околовръстен път и т.н. Според Елица Панайотова тротинетките не мога да се карат по булеварди, които имат две ленти за движение и буслента или общо три ленти за движение в една посока.

Що се отнася до паркирането то трябва да става именно в обособените около 200 места в центъра на София и скоро компаниите ще изискват тротинетките да бъдат оставяни точно в тях – това лесно може да се контролира чрез GPS приемниците в тях. Местата вече са въведени в приложението за услугата Brum, но все още е възможно паркиране извън тях. Все пак в момента компанията стимулира паркирането там като за всяко такова зарежда сметката на потребителя с 50 ст.

От думите на Елица Панайотова става ясно, че общо 5 компании са пожелали да предложат такива услуги в столицата. Две вече работят, а до края на септември се очаква старт на още една (може би е българската Hobo). В крайна сметка през този месец на улиците в София би трябвало да се появят още около 300 тротинетки за споделено ползване. От интервюто става ясно, че тротинетки може и да се появят в кварталите (главно около спирките на градския транспорт), но като цяло основното пешеходно натоварване е в центъра и затова се предлагат първо там.

Услугите за споделено ползване са изцяло частни и общината няма никакви договорни отношения с компаниите за тях, така че не получава никакви такси. И все пак целта на „Зелена София“ е тротинетките да служат като връзка с градския транспорт. Обмисля се дори възможност билетът за пътуване да включва и допълващо придвижване с тротинетка. Като цяло идеята е да се предостави услуга, която ще накара хората да слязат от колата, а не пешеходците да се качат на тротинетки, допълва Елица Панайотова.

dir.bg