Новото електронно таксуване не функционира в метрото и не прави разлика между пътуване от „Люлин“ до „Младост“ и между 2 спирки
След 17 г. чакане и при изхарчени над 90 млн. лв. от днес новата електронна система за таксуване на пътниците в градския транспорт на София най-после трябва да започне да функционира. Както и при много други проекти на Столична община обаче, при старта си т.нар. тикет система не е готова напълно и не може да донесе на софиянци ползите, заради която тя се създава и които администрацията обещаваше.
От днес всички карти за градския транспорт вече трябва да могат да се зареждат от уеб портала на ЦГМ – mpass.sofia.bg, а така също за пътниците трябва да е възможно да се таксуват в градския транспорт с банкови кредитни и дебитни карти. Засега обаче това таксуване ще е възможно само в наземния транспорт – автобусите, трамваите и тролеите, докато в метрото то тепърва предстои да се пусне в експлоатация. Всичко това се случва, въпреки че е-системата трябваше да заработи най-късно на 1 януари 2021 г. Впоследствие обаче ЦГМ обяви, че отлага старта ѝ за май с пояснение, че към нея е пропуснато да се интегрира тръгналият през август м.г. трети лъч на софийското метро.
Досега чрез mpass.sofia.bg можеха да се купуват само еднодневни карти и еднократни електронни билети от 1,60 лв. Занапред при изтичане на валидността на използваните в момента пластмасови абонаментни карти ЦГМ обещава да ги заменя безплатно с нови, които да могат да се зареждат през интернет.
От днес в наземния обществен превоз трябва да е активна услугата pay-as-you-go, чрез която пътникът няма да има нужда да купува предварително билет, а при качване с доближаване до валидатора на безконтактна банкова карта или друго смарт устройство ще се плати 1.60 лв. Както стана дума обаче, засега тази услуга няма да е налична в метрото.
Все още Столична община няма отговор на въпроса ще се въведе ли различна цена за по-късите и по-дългите пътувания с градски транспорт. Вариациите в таксуването са едно от най-големите предимства на т.нар. тикет системи по света и се считат за силна мотивации повече хора да предпочетат градския транспорт пред личните си автомобили за движение в града. От неправителствената организация „Спаси София“ вече призоваха управляващите в столицата час по-скоро да решат въпроса с различните цени за различните по време и разстояние пътувания. Самото гражданско сдружение апелира да се предпочете варианта за таксуване според изминатото време.
„Билети за време за неограничено прекачване в градския транспорт! След дълги години обещания и около 90 млн. лв. похарчени, новата билетна система на ЦГМ трябва да заработи през м. май. Но подобрения за пътниците няма! За нас най-важното е да бъде въведен билет за време, в рамките на което прекачванията са безплатни и неограничени, независимо колко пъти сменим превозното средство. Сегашният модел на таксуване е несправедлив и отказва много хора от градския транспорт. Всяка смяна на превозното средство изисква нов билет от 1,60 лв., а за пътуванията в София често се ползва повече от една линия. Това особено важи за стотиците хиляди, които комбинират метрото и наземния транспорт, но в момента ползват два отделни билета“, коментираха от „Спаси София“ с пост във „Фейсбук“. Като вариант от сдружението предложиха да се копира моделът на други европейски градове като Прага и Варшава и да се предложат различни варианти – билет, който да важи в рамките на 30-40 мин и втори билет с валидност от 75 до 90 мин.
„Така таксуването е по-справедливо – късите пътувания се плащат по-малко, а изборът е в ръцете на пътниците. Нещо повече – всяка смяна на линии ще струва двойно по-малко, защото не изисква закупуване на два билета. Затова настояваме за спешна изработка на нова тарифна политика, която да направи градския транспорт по-привлекателен. Недопустимо е поведението на управляващите от ГЕРБ – пръснаха 90 млн. лв. за тикет система, но не направиха подобрения за гражданите!“, смята „Спаси София“.
Русия или Турция
Новите валидатори-четци на банкови карти в градския транспорт са руско производство, съобщи „Дневник“, въпреки че от ЦГМ първоначално са заявили, че те били изпълнени в Турция. На въпрос на изданието чие производство са валидаторите-четци директорът на ЦГМ Димитър Дилчев обяснил, че „са турско производство и това е част от консорциума, спечелил обществената поръчка“. В консорциума участва турската фирма „Асис електроник ве билишим системлери“.
Руска медия обаче съобщи, че валидаторите в София са руско производство
Руският сайт PRnews.ru обаче съобщи на 20 април, че на турникетите в софийското метро са поставени 500 валидатора руско производство – Vendotek T. Над 20 000 такива апарати вече работят в Русия, Беларус, Узбекистан, Азербайджан, Армения и Казахстан, а сега и в България, изтъква производителят им пред руския сайт. Устройствата са разработени и произведени от групата компании „Терминальные технологии“ със седалище в Зеленоград край Москва. Те са сертифицирани да разчитат Mastercard, Visa, EMVCo, China union pay и МИР.
Руснаците са показали осведоменост и откога в софийското метро ще се влиза с банкови карти. „След няколко месеца, във втория етап на проекта, ще бъде реализиран и вариантът за влизане с безконтактни банкови карти Visa и Mastercard“, съобщава сайтът на 20 април.
Същото обяви вчера директорът на ЦГМ: „Тази услуга (плащането с банкови карти) след месеци ще бъде достъпна и в метрото.“
История
За въвеждане на тикет система в Столична община се говори и се правят някакви стъпки още от 2003 г. Действащият договор за изграждането на тикет системата бе подписан през декември 2018 г. със срок за изпълнение две години.Съгласно споразумението столичани трябваше да платят 73.24 млн. лв на консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“, в който влизат българските компании „Компютърнет сървисиз“ и „Тикси“ и турската „Асис Електроникс“. Отделно от това „Си Ен Си София тикетинг систем“ ще получи и 5.85% от приходите от продадените билети и карти, но не повече от 10 млн. лв.
Сервизът на тикет системата ще е 8 г., след което София ще трябва да подпише нов договор с консорциума. Така общата цена на проекта достигна през 2018 г. 83.24 млн. лв. без ДДС. През миналата година обаче София се ангажира да плати още около 2 млн. без ДДС за, както вече стана дума, интегрирането на новия трети диаметър на софийското метро. А през 2003 г., когато за пръв път се разбра, че София смята да въвежда такава система, прогнозната цена бе около 9 млн. лв., или около 10 пъти по-ниска.
Източник: https://www.segabg.com/hot/category-bulgaria/sreshtu-nad-90-mln-lv-sofiya-zaraboti-polovin-tiket-sistema