Плащането на 5 млн.лева от Столичната община на частния превозвач „МТК Гроуп“ ще бъде свито до 1.8 млн.лева. Първата сума бе предложена в доклад на общински съветници от ГЕРБ/СДС, БСП и ВМРО, но след бърза проверка на съветник от „Демократична България“ се оказа, че общината трябва да плати доста по-малко. Става въпрос как да се определи размера на индексацията, която по договор трябва да се плати на автобусната фирма, която обслужва линии до села и квартали в северна София.
Вносителите на доклада Карлос Контрера от ВМРО, Прошко Прошков и Радослав Влахов от ГЕРБ/СДС, Иван Таков и Альоша Даков от БСП се опираха на данните на работната група, в която участваха за изготвяне на споразумение с фирмата превозвач. Клауза за индексация има в действащия договор на фирмата със Столичната община. Той е за срок от 8 години и започна да тече през 2016 г. Стойността му е за 144 млн. лева, като допълнително общината е задължена да доплаща индексация, ако годишната инфлация е над 5%, а повишението при цените на газта е над 20%.
„Това е схема за източване на общината“, определи „Демократична България“ договора с „МТК Гроуп“. Борис Бонев от „Спаси София“ също постави под въпрос самия договор с автобусната фирма. Той поиска ГЕРБ и ВМРО да обяснят на софиянци защо са сключили този неизгоден договор през 2016 г. с частната фирма, вместо да развиват общинското дружество „Столичен автотранспорт“.
Владислав Панев: Осем месеца не са се сетили да звъннат до НСИ
На вчерашното заседание на комисията по финанси общинският съветник Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и на „Демократична България“, се зачита в договора с „МТК Гроуп“ и открива, че там е записано индексацията да се формира от цената на горивото според Националния статистически институт (НСИ). Вместо това за изчисляване на индексацията работната група е приела да се ползват по-високите цени на „Булгаргаз“. Панев звъни в НСИ и получава справка за цената на газа за периода на индексация на МТК Гроуп“. Оказва се, че сметката, която трябва да плати общината, е доста по-малка.
„Осем месеца нито един съветник от работната група не се е сетил да се обади на НСИ. Днес го направих и получих отговор по мейла след… 34 минути. От него става ясно, че цената на метана расте много по-бавно от тази на газа, което е логично. Благодарение на моите и на други съветници аргументи, днес и утре ще гласуваме решение да платим допълнително 1.8 млн лева вместо 4.9 милиона. Само от натрупана инфлация“, обясни Панев.
Чия е собствеността на превозвача „МТК Гроуп“
Собственици на „МТК гроуп“ са Велизар Илиев и „Джей Ар инвест“ АД, а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев. По информация на „Капитал“ той е първи братовчед на покойните основатели на застрахователната компания ВИС-2, братята Георги и Васил Илиеви.
БСП спешно задължи съветниците си да са „против“ доклада
След като стана ясно, че размерът на индексацията е спорен, днес по обяд градското ръководство на БСП-София, задължи своите общински съветници да оттеглят подписите си под доклада и да гласуват против. Според социалиста Румен Гечев ГЕРБ и ВМРО правят подарък за 5 млн. лева на частна транспортна фирма. Той посочи, че съгласно договора при промяна на цените на горивата с над 20% и годишна инфлация над 5% Столичната община е трябвало да промени цените на концесионната услуга. „От общината не са направили това и не е ясно защо“, заключи Гечев.
ГЕРБ реагира с приобщаване към критиките на опозицията
Общинският съветник от ГЕРБ, юристът Георги Георгиев, също видя спорни моменти в индексацията на горивото, предложена от работната група. На днешното заседание на комисията по икономика той излезе с предложение да се плати само едната индексация на „МТК Гроуп“, която е безспорна, тъй като се формира на база инфлацията в страната.
„Затова предлагам да намалим дължимата (към „МТК Гроуп“) сума, като платим само главницата по първото перо – 1.872 млн.лева. Предлагам да изключим от плащането индексацията за горивата и смазочните материали и да изчакаме изхода от съдебните дела по тях“, обясни той.
Контрера от ВМРО се оправда с „твърдоглавието“ на фирмата превозвач
Единият от вносителите на доклада, Карлос Контрера от ВМРО, оправда по-високата сума в доклада с „твърдоглавието на този оператор („МТК Гроуп“) е всеизвестно и той не е склонен да преговаря дори за малка отстъпка“.
Само преди два дни, на 14 декември, Контрера се присмя на Борис Бонев от „Спаси София“, че не се възмущава от плащането на допълнителни 5 млн.лева за индексация на фирмата.
„Те („Спаси София“) пропускат, че индексацията е на минимума, операторът се отказва от всички лихви, неустойки, разноски и претенции за този период“, написа Контрера в понеделник на страницата си във фейсбук.
Иван Таков от БСП, съвносител на спорния доклад, поясни, че участва в работната група за споразумение с фирмата-превозвач и отбеляза, че крайното решение колко да се плати ще се вземе от общинския съвет. Той също посочи като аргумент „неотстъпчивостта на едната страна при преговорите, в които трябваше в максимална степен да защитим интереса на общината и затова толкова време се проточиха нещата“.
ГЕРБ/СДС и ВМРО сами приеха да се свие размерът на плащането
Комисията по икономика прие с гласовете на ГЕРБ/СДС и ВМРО предложението на Георги Георгиев за плащане само на едната индексация, която е на база годишната инфлация, а за другата да се остави „МТК Гроуп“ да заведе съдебни дела и после да се види коя е точната сума, която Столичната община да плати.
Съветниците от „Демократична България“ и от БСП гласуваха против. Предложението за промяна на доклада ще бъде разгледано на сесията на общинския съвет.
Източник: https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2020/12/16/4153496_stolichnata_obshtina_shte_plati_32_mlnleva_po-malko/?ref=home_NaiNovoto&fbclid=IwAR0R40hos5tBDMwviVZSfBdKDIhsHLnQQ4HNi0YlPxdqLSWxxFQGI2nl15A