Тенденцията в Европа е товарите да се качват на релси. Това заяви пред Лили Маринкова в студио ФАКТИ и предаването „Разговор“ Стоян Новаков, бивш зам.- министър на транспорта в кабинета на Кирил Петков.
„У нас товарните превози са около 4,5%, а в Европа са 16%. Тенденцията е в Европа делът да стане 25%. Имаме такъв център в Пловдив, където се товарят ремаркетата на камионите и се карат до съответната дестинация, където се разтоварват и с влекачи се довършва целият транспорт“, добави Новаков.
Той добави, че проблемите пред автомобилните превозвачи са свързани най-вече с пакет „Мобилност 1“, който възникна през 2016-а. Там има два нюанса – завръщането камионите и една наредба за командировките, които бяха проспани. Ние успяхме с целия транспортен сектор за 40 дни да намерим някакъв вариант да бъде защитена тяхната конкурентоспособност. Измислихме начин шофьорите да бъдат наказвани, че не се връщат у нас, но така няма как после да бъдат наказани отново в Европа. Просто се опитваме да защитаваме бизнеса така, че да не му се налагат най-тежките наказания.
„Във връзка с войната в Украйна товарният трафик се увеличи, защото северният кръг през Русия се затвори. И така реално всички товари в момента минават отдолу – през централна Азия. Така те трябва да минат или през Грузия и по море до Варна и Бургас, за да бъдат поети, или транзит през Турция. Очаква се четири пъти увеличение на преминаващите през България товари на ден. Трябва да се отварят нови пунктове, за да може да се поеме целият трафик“, добави той.
„България може да се свърже с 6 страни чрез подводни кабели. Имаме такава връзка с Грузия. Цифровата свързаност е от изключителна важност. Целта беше да се пусне кабел от Египет, който се явява като разпределителна гара за оптичната свързаност на Европа, и втори кабел към Грузия, защото пред нас минава трафикът към Централна Азия“, добави Новаков.
Целият разговор може да видите на сайта на Факти.