Строят жп линията София – Елин Пелин от есента

Строителството на железопътната отсечка от София до Елин Пелин ще започне да се строи от есента. Това съобщиха за „Монитор„ от Министерството на транспорта . В момента се прави проектирането на трасето, а изграждането му трябва да завърши до 2020 г. Предвижда се модернизация на приблизително 23 км. двойна железопътна линия. Освен това ще бъдат обновени системите за сигнализация и телекомуникации и контактната мрежа. Предвижда се и изграждането на подлези и надлези, за пресичания на пътната мрежа на две нива, като те ще се намират на Верила и Казичене. Общата стойност на проекта е около 68 млн. евро. От тях приблизително 58 млн. евро или 85% се отпускат като безвъзмездно финансиране по механизма за свързана Европа. Страната разполага е общ бюджет по механизма от 406 млн. евро. А преди месец бяха одобрени последните няколко проекта, е които

България е договорила 100% от осигурения ресурсно

Кохезионния пакет посочват още от ведомството.

Модернизацията на железопътния участък Костенец -Септември също ще бъде финансирана от механизма. В средата на юли НКЖИ стартира търга за избор на изпълнител на проекта, като срокът за подаване на оарерти е октомври тази година. Предвидените средства за обновяването са общо над 178 млн. евро, от които 151 млн. евро ще са безвъзмездна помощ.

Изграждането на нов коловоз между жп гара Волуяк и Централна гара София също ще бъде финансирано от Механизма за свързана Европа. Проектът предвижда още модернизация на съществуващ ащите жп трасета на двете гари. Предстои и изграждане на нова жп гара „Обеля“, която ще осъществява връзка с метрото. Основни цели при реализирането на проекта са повишаване на оперативната скорост до 160 км/ч за пътнически и до 120 км/ ч за товарен жп транспорт. Очаква се и подобряване на безопасността по жп линията чрез премахване на железопътни прелези и кръстовища или замяната им от клас отделни такива. Към момента се изготвят технически проект и подробен устрой-ствен план за железопътната отсечка София – Волуяк. 104 млн. евро ще са нужни за реализацията на обекта, а 73% или повече от 76 млн. евро. ще

бъдат отпуснати от Кохезионния пакет.

Модернизацията на главния път от София към Калотина е единственият пътен проект, одобрен за финансиране по механизма и трябва да бъде завършен до 2020 г. Пътят е част от основната трансевроиейска транспортна мрежа, като трасето е част от направлението Лондон -Будапеща – Белград – Ниш – София – Пловдив – Истанбул – Калкута. Това е най-краткият участък, който свързва Западна Европа с Близкия и Средния изток.

Очаква се обновяването на участъка да подобри трансгра-ничната връзка между България и Сърбия и да спомогне за завършеност на магистралната мрежа по направлението запад-изток на българска територия. Предвижда се времето за пътуване да бъде намалено и да се осигурят комфортни и безопасни условия за движение. Проектът включва строителство на скоростен път с дължина 14,5 км и габарит 25,5 м. Предвижда се при реализацията му да бъдат изградени редица мостове, надлези, подлези, пътни възли и тунели. Бенефициент е Агенция „Пътна инфраструктура», а предложеното европейско съфинансиране е 20.590 млн. евро, като общата стойност на проекта е 45.936 млн. евро.

Проектът предвижда модернизация на 23 км двойна жп линия в участъка от столицата до гр. Елин Пелин.

Източник: Монитор