Проверяваме щателно всеки шофьор, казва Патрик Щуденер, мениджър по разширяването в Централна и Източна Европа.
От края на 2014 г. компанията за споделени таксиметрови превози Uber предоставя вече и в България своите услуги. През последната година срещу нея се надигна доста сериозна вълна от протести на таксиметрови компании, претърпя сериозни проверки на регулатори ив редица държави, щати на САЩ и провинции бе забранена Франция обяви, че считано от 2015 г. забранява услугата на своя територия, редица германски градове, сред които Берлин и Хамбург, обвиниха шофьорите на Uber, че не разполагат с необходимите лицензи, съдът в Торонто обмисля спирането й, а властите в Рио Де Жанейро вече я обявиха за незаконна. По всички тези актуални теми ”Икономика” разговаря с Патрик Щуденер, мениджър по разширяването в Централна и Източна Европа.
Г-н Щуденер, какви са очакванията Ви от българския пазар?
Изключително много се вълнуваме да сме тук в София – иновативния хъб на Централна и Източна Европа. Uber е интересна с това, че не тя избира градовете, в които да започне, а те избират нас. Технологията, с която разполагаме, ни позволява да измерим търсенето дори преди да сме започнали да работим в даден град. В София хиляди души си бяха свалили приложението, въпреки че услугата не беше активна. Сега най-после можем да предложим uberX на българските потребители, както за пасажери, така и за шофьори, и вярваме в огромния потенциал на този пазар.
Какви възможности ще предложи Uber на българските шофьори, които искат да печелят пари от тази дейност? Какви шофьори търсите у нас?
Пилотният проект uberX предлага услуга за споделяне на пътувания, свързваща пътници и шофьори в твоя район, в реално време. Шофьор с uberX може да бъде твой приятел, колега или роднина – всеки човек, който има готовност да раздели разходите по колата си, като споделя пътуването срещу малка такса. Структурно това е различно от търговски предлаганите услуги и е атрактивно за хора, които искат да споделят разходите по личните си автомобили, например поддръжка, гориво и паркинг, като същевременно използват колата си по ефективно.
За Uber сигурността е приоритет номер едно и всеки шофьор, който използва платформата в България, минава през щателна проверка. В София това включва: валидна шофьорска книжка за управление на МПС, син талон, минимум три години шофьорски стаж, лична карта, чисто криминално минало, регистрация на автомобила, застраховка, технически преглед и право да употребява автомобила (лична собственост или пълномощно).
Как гледате на атаките срещу Uber от страна на традиционните таксиметрови компании в Европа?
В Uber считаме, че изборът е красиво нещо и сме горди, че даваме още един избор на този град. София има много опции за придвижване (метро, автобуси, трамваи, тролей, таксита), а сега вече и uberX. Споделените пътувания са надеждно и приятелско допълнение към съществуващите възможности за транспорт и ние силно вярваме, че наличието на повече избор в крайна сметка води до подобряване на услугите, което облагодетелства потребителите.
Въпреки съпротивата на различни интереси, желанието за използване на платформата от потребителите, шофьори и пасажери расте. Търси се и промяна на национално и европейско ниво от страна на правителства и организации, като например последните дискусии на правителствата на Каталуния и Холандия в посока дефиниране на концепцията за споделени пътувания.
Очаквате ли подобни проблеми в България?
София е център на прогресивни технологии и ние сме окуражени от страхотното посрещане, което получихме в този град. Иновациите в технологиите променят начина, по който хората се придвижват из градовете и uberX е част от тази промяна. Искаме отново да подчертаем, че uberX е само една алтернатива за придвижване из града и не означава, че не можеш да ползваш такси, колело или метро за някои от твоите пътувания.
Споделените пътувания се отнасят до поделяне на разходите по притежаване и ползване на личен автомобил, като оптимизира използването на наличните автомобили, подобрява градската мобилност и предлага сигурен, надежден и достъпен превоз на хората в София.
Какво да очакваме от Uber през 2015 г. – нов рунд рискови инвестиции, IPO, нови услуги?
Горди сме да предложим още една алтернатива за транспорт в България, като част от диверсификацията на транспортния пазар. В други градове вече виждаме, че продуктите на Uber могат наистина да допълнят съществуващите транспортни мрежи и ние сме ентусиазирани за потенциала, който имa София.
Като компания ние винаги се стремим да представим повече избор, нови продукти, промоции и предложения из целият свят. Може да следите за последните новини около Uber в България на нашият блог: http://blog.uber.com/sofia.
Повече чете в бр. 45 на сп. „Икономика”
Източник: сп.Икономика