Тъп закон арестува 300 камиона

Превозвачи се жалват, че не могат да се защитят срещу принудителната административна мярка300 камиона, повечето от които взети на лизинг, са спрени от движение от КАТ за по 3 месеца заради нарушение на въведени временни ограничения на движението, научи „Труд“.Принудителната административна мярка (ПАМ) се налага от 21 януари ти т.г., когато влязоха поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Те бяха изработени от транспортната комисия в 43-то НС с председател Настимир Ананиев.

Според действащия от 7 месеца член 171, ал. 2, буква „н“ от движение се спира автомобилът „на собственик, който управлява или „допуска“ управление от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места.Тази мярка е приета заради настояване на регионалното министерство заради проблеми при затваряне на пътищата при снегопочистване.Оказва се обаче, че катаджиите я прилагат най-вече посред лято, когато има ремонти и движението се отклонява по странични маршрути. Най-много тирове са спрени на магистрала „Хемус“ покрай затварянето на едната тръба на тунел „Витиня“, където тировете трябва да минават в обход по стария път. (Въпросната ПАМ не се налага за нарушения на заповедта за ограничения на движението на камиони над 12 т. през празничните и почивните дни – б.а.).

Законът е написан така, че не дава шанс на фирмата-собственик да докаже, че са взети мерки „да не се допуска“ шофьорите да вършат нарушения, твърдят от голяма компания превозвач . На 6 август т.г. един от техните камиони с водач Йордан М. е спрян на магистрала „Хемус“, след като решил да мине за по-направо през ремонтирания участък. Катаджиите му пишат акт, по който трябва да плати 300 лв. и да остане за 1 месец без книжка. „Отпочват и процедура за налагане на ПАМ“ – наказание, което ще търпи фирмата, а не провинилият се Йордан М.В 3-дневен срок от фирмата обжалват пред КАТ-София област, като им показват разпечатка от своята сателитна система за връзка с камионите. От нея става ясно, че на 18 януари т.г. – 3 дни преди влизане в сила на поправките в ЗДвП, от фирмата са известили всеки свой шофьор за предстоящите промени. Нещо повече – накарали са ги да се подпишат.че ще спазват новите правила.

Вече близо месец от КАТ още не са издали ПАМ, защото законът не ги задължава с никакъв срок. Но дори и да бъде издаден документът, той ще се отнася не до засегнатата фирма превозвач , а до дружеството лизингодател, тъй като то е собственик на камиона. Той може да атакува ПАМ в съда, но от една страна няма интерес, от друга – делото ще бъде насрочено далеч, след като са изтекли 3-те месеца, през които е спрян камионът.Месечният оборот от един тир е средно около 7000 лв., като при лизинг една трета от тези пари отиват за вноската. Заради недомислиците в поправките, наричани още закона „Настимир“, превозвачите търпят загуби. Дори по-късно да осъдят КАТ за обезщетение, те много трудно ще могат да докажат пропуснати курсове за 3 месеца. В най-добрия случай ще могат да си възстановят само месечните лизингови вноски.

***Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев: Тази мярка е полицейски произвол„Наричам полицейски произвол налагането на тази принудителна административна мярка (ПАМ) и стоя зад думите си“. Това заяви вчера пред „Труд“ Алекси Стратиев, бивш шеф на „Пътна полиция“ от 2004 до 2012 г. и зам.-директор на „Охранителна полиция“ до 2014 г.„По принцип не съм против да се търси административно-наказателна отговорност на собственика, ако той е допуснал с автомобила му да се извърши нарушение. Но във всички случаи трябва да се имат предвид две неща. Първо – каква е преценката на полицая на пътя за вината на собственика на камиона, за да приеме да „отпочне процедура заналагане ПАМ“. И второ – каква преценка има наказващият орган (в случая КАТ-София област), пред който собственикът може да се жалва в 3-дневен срок. Редно е да съществува начин една фирма, която е направила всичко възможно да дисциплинира своите служители, да може да докаже това в КАТ. Иначе какво – до всеки шофьор да седне по един от управителите на дружеството. И още – убеден съм, че срещу този текст в закона и неговото прилагане, трябва да се намеси прокуратурата като орган по надзор за законност и да прекрати тази практика, нанасяща щети на икономиката“, каза още бившият началник на КАТ.

***Според социологическо проучване 2/3 от българите одобряват тол системаБългарите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа. Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Това са част от изводите от анкета на „Галъп интернешънъл“ сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложено от Агенция „Пътна инфраструктура“.Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% – за несправедлив. Останалите се колебаят.83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите. Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се мисли като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи. Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите.

***Явор Нотев: Засегнатите могат дa ce обърнат към парламента„Както тази, така и още няколко принудителната административни мерки, бяха приети, за да се намалят безобразия на пътя, на които всички ставаме свидетели. Естествено е да има засегнати и недоволни, защото това е наказание и от него боли.“ Това коментира вчера пред „Труд“ зам.-председателят на парламента Явор Нотев, който е известен адвокат по транспортни дела.„Ако превозвачите се чувстват засегнати и смятат, че текстът в закона е несправедлив, те могат да поискат да бъдат изслушани в транспортната комисия. Там те могат да изложат своите съображения, след което евентуално да се стигне и до промяна на закона. Моето дълбоко убеждение е, че не бива да се снема отговорността от собственика на транспортната фирма, ако той не е намерил начин, примерно чрез подбор на кадрите, или чрез вътрешни изисквания, да накара своите служители да спазват закона. В същото време, ако е факт, че в КАТ не издават в срок наказателно постановление и документ за ПАМ, който да бъде обжалван, това е неправомерно и следва да бъде регламетира-но“, добави Нотев.

***Красимир Лалов: Какъв нарушител е камионът?Ние сме съгласни, че ограниченията, наложени от органите на реда, трябва да се спазват, както и че са необходими санкции за шофьор, който на своя глава е решил да мине през забранен участък. Въпросът е, че в КАТ и ДАИ липсва добра организация на наказателния процес, обяви пред „Труд“ Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи . Той попита риторично защо е необходимо товарното превозно средство да бъде спирано от движение и да „го отнася“ фирмата, в случай, че вината е изцяло на водача.„Какъв нарушител точно е камионът? По-лошото е, че подобни административни мерки се приемат в парламента без участието на бранша. Ако имаше работна среща, ние щяхме да се произнесем по спорните поправки в Закона за движение по пътищата „, категоричен бе Лалов.

***Текст под снимка От няколко месеца тировете на магистрала „Хемус“ се отклоняват по стария път през прохода Витиня заради ремонт на една от тръбите на най-дългия тунел. Въпреки че шофьорите на камиони са предупредени от шефовете си, все се намира по някой от тях да влезе в забранения участък.