Превозвачи се жалват, че не могат да се защитят срещу принудителната административна мярка300 камиона, повечето от които взети на лизинг, са спрени от движение от КАТ за по 3 месеца заради нарушение на въведени временни ограничения на движението, научи „Труд“.Принудителната административна мярка (ПАМ) се налага от 21 януари ти т.г., когато влязоха поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Те бяха изработени от транспортната комисия в 43-то НС с председател Настимир Ананиев.
Според действащия от 7 месеца член 171, ал. 2, буква „н“ от движение се спира автомобилът „на собственик, който управлява или „допуска“ управление от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места.Тази мярка е приета заради настояване на регионалното министерство заради проблеми при затваряне на пътищата при снегопочистване.Оказва се обаче, че катаджиите я прилагат най-вече посред лято, когато има ремонти и движението се отклонява по странични маршрути. Най-много тирове са спрени на магистрала „Хемус“ покрай затварянето на едната тръба на тунел „Витиня“, където тировете трябва да минават в обход по стария път. (Въпросната ПАМ не се налага за нарушения на заповедта за ограничения на движението на камиони над 12 т. през празничните и почивните дни – б.а.).
Законът е написан така, че не дава шанс на фирмата-собственик да докаже, че са взети мерки „да не се допуска“ шофьорите да вършат нарушения, твърдят от голяма компания превозвач . На 6 август т.г. един от техните камиони с водач Йордан М. е спрян на магистрала „Хемус“, след като решил да мине за по-направо през ремонтирания участък. Катаджиите му пишат акт, по който трябва да плати 300 лв. и да остане за 1 месец без книжка. „Отпочват и процедура за налагане на ПАМ“ – наказание, което ще търпи фирмата, а не провинилият се Йордан М.В 3-дневен срок от фирмата обжалват пред КАТ-София област, като им показват разпечатка от своята сателитна система за връзка с камионите. От нея става ясно, че на 18 януари т.г. – 3 дни преди влизане в сила на поправките в ЗДвП, от фирмата са известили всеки свой шофьор за предстоящите промени. Нещо повече – накарали са ги да се подпишат.че ще спазват новите правила.
Вече близо месец от КАТ още не са издали ПАМ, защото законът не ги задължава с никакъв срок. Но дори и да бъде издаден документът, той ще се отнася не до засегнатата фирма превозвач , а до дружеството лизингодател, тъй като то е собственик на камиона. Той може да атакува ПАМ в съда, но от една страна няма интерес, от друга – делото ще бъде насрочено далеч, след като са изтекли 3-те месеца, през които е спрян камионът.Месечният оборот от един тир е средно около 7000 лв., като при лизинг една трета от тези пари отиват за вноската. Заради недомислиците в поправките, наричани още закона „Настимир“, превозвачите търпят загуби. Дори по-късно да осъдят КАТ за обезщетение, те много трудно ще могат да докажат пропуснати курсове за 3 месеца. В най-добрия случай ще могат да си възстановят само месечните лизингови вноски.
***Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев: Тази мярка е полицейски произвол„Наричам полицейски произвол налагането на тази принудителна административна мярка (ПАМ) и стоя зад думите си“. Това заяви вчера пред „Труд“ Алекси Стратиев, бивш шеф на „Пътна полиция“ от 2004 до 2012 г. и зам.-директор на „Охранителна полиция“ до 2014 г.„По принцип не съм против да се търси административно-наказателна отговорност на собственика, ако той е допуснал с автомобила му да се извърши нарушение. Но във всички случаи трябва да се имат предвид две неща. Първо – каква е преценката на полицая на пътя за вината на собственика на камиона, за да приеме да „отпочне процедура заналагане ПАМ“. И второ – каква преценка има наказващият орган (в случая КАТ-София област), пред който собственикът може да се жалва в 3-дневен срок. Редно е да съществува начин една фирма, която е направила всичко възможно да дисциплинира своите служители, да може да докаже това в КАТ. Иначе какво – до всеки шофьор да седне по един от управителите на дружеството. И още – убеден съм, че срещу този текст в закона и неговото прилагане, трябва да се намеси прокуратурата като орган по надзор за законност и да прекрати тази практика, нанасяща щети на икономиката“, каза още бившият началник на КАТ.
***Според социологическо проучване 2/3 от българите одобряват тол системаБългарите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа. Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Това са част от изводите от анкета на „Галъп интернешънъл“ сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложено от Агенция „Пътна инфраструктура“.Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% – за несправедлив. Останалите се колебаят.83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите. Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се мисли като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи. Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите.
***Явор Нотев: Засегнатите могат дa ce обърнат към парламента„Както тази, така и още няколко принудителната административни мерки, бяха приети, за да се намалят безобразия на пътя, на които всички ставаме свидетели. Естествено е да има засегнати и недоволни, защото това е наказание и от него боли.“ Това коментира вчера пред „Труд“ зам.-председателят на парламента Явор Нотев, който е известен адвокат по транспортни дела.„Ако превозвачите се чувстват засегнати и смятат, че текстът в закона е несправедлив, те могат да поискат да бъдат изслушани в транспортната комисия. Там те могат да изложат своите съображения, след което евентуално да се стигне и до промяна на закона. Моето дълбоко убеждение е, че не бива да се снема отговорността от собственика на транспортната фирма, ако той не е намерил начин, примерно чрез подбор на кадрите, или чрез вътрешни изисквания, да накара своите служители да спазват закона. В същото време, ако е факт, че в КАТ не издават в срок наказателно постановление и документ за ПАМ, който да бъде обжалван, това е неправомерно и следва да бъде регламетира-но“, добави Нотев.
***Красимир Лалов: Какъв нарушител е камионът?Ние сме съгласни, че ограниченията, наложени от органите на реда, трябва да се спазват, както и че са необходими санкции за шофьор, който на своя глава е решил да мине през забранен участък. Въпросът е, че в КАТ и ДАИ липсва добра организация на наказателния процес, обяви пред „Труд“ Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи . Той попита риторично защо е необходимо товарното превозно средство да бъде спирано от движение и да „го отнася“ фирмата, в случай, че вината е изцяло на водача.„Какъв нарушител точно е камионът? По-лошото е, че подобни административни мерки се приемат в парламента без участието на бранша. Ако имаше работна среща, ние щяхме да се произнесем по спорните поправки в Закона за движение по пътищата „, категоричен бе Лалов.
***Текст под снимка От няколко месеца тировете на магистрала „Хемус“ се отклоняват по стария път през прохода Витиня заради ремонт на една от тръбите на най-дългия тунел. Въпреки че шофьорите на камиони са предупредени от шефовете си, все се намира по някой от тях да влезе в забранения участък.