Търгът за тол-системата е подновен, но с много кратък срок

Кандидатите имат осем дни да подадат офертите си за поръчката на стойност 200 млн. лв.Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) поднови на 9 ноември за пореден път поръчката за изграждане на тол-системата. Срокът за подаване на оферти е само осем дни – до 17 ноември. Търгът, който е на стойност 200 млн. лв., първоначално беше обявен през април, но бе спиран няколко пъти заради жалби на компании. Именно с това сега от АПИ мотивират краткия срок – на практика компаниите са разполагали с над 7 месеца от старта на процедурата досега, за да се подготвят. Така, ако няма нова порция обжалвания, в края на другата седмица предстои най-после да стане ясно кои са и окончателните участници в търга.Много обжалвана процедураОфициално процедурата започна в началото на април, малко след т.нар. катарзис на Бойко Борисов, когато той ударно спря няколко големи обществени поръчки в различни фази. Крайният срок за подаване на оферти бе в края на май, но междувременно бе променен на 17 юни. Заради въпросното удължаване на сроковете неизвестната строителна компания „Мархинженеринг" подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и поиска спиране на търга. След като жалбата беше отхвърлена като неоснователна, крайният срок за подаване на оферти се удължи до 11 август. Но и тогава се случи същото -три дни преди тази дата се появи жалба от компанията „Пропърти стан". И двете фирми, възразили срещу търга, нямаха нищо общо с изграждането на тол-системи. Впоследствие поръчката беше възобновена за трети път – този път оферти се очакваха до 26 септември. Тогава обаче жалби срещу кратките срокове за подготовка и изпълнение на поръчката подадоха две чуждестранни специализирани компании – унгарската „Ерба 96", която е изпълнител на е-винетки за леки автомобили в Унгария, и „Витроник"- голяма германска компания, специализирана в изграждане на системи за толинг. Те поискаха спиране на процедурата, но КЗК и ВАС не позволиха тази мярка. „Витроник" обаче е подала и жалба „по същество". По информация на „Капитал" от два източника тя се е отнасяла за неясноти, свързани с технологичното изпълнение на системата и поточно с трасетата на оптичните кабели, които трябва да свържат центровете за обработка на данни и контролните станции (металните рамки над пътя). КЗК не се е произнесла по нея. „КЗК не може да се произнесе по безспорен и категоричен начин дали има извършени нарушения, които водят до опорочаване на третата процедура за възлагане на обществената поръчка, тъй като по този начин ще се стигне до предрешаване на спора по същество", пише в определението. Затова регулаторът твърди, че не може да направи обосновано заключение колко и в каква степен довършването на процедурата ще накърни интересите на жалбоподателя или на обществото като цяло.Поръчката u участницитеПоръчката е за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол-такси от автомобилите над 3.5 тона. На по-ранен етап интерес към търга потвърдиха от „Телелинк", като от местните фирми най-вероятно ще се включат „Контракс" и „Сирма". Малко е вероятно българските кандидати да участват самостоятелно, защото нямат опит с изграждането на тол-системи, а и финансовите изисквания за 100 млн. лв. финансов ресурс са прекалено високи. Предложеният модел за смесена система (тол и винетка ) наподобява този в Унгария, затова е силно вероятно унгарско участие в лицето на I-Cell и и Т Systems. Австрийската компания Kapsch също обяви намерението си да участва. След последите жалби в КЗК беше станало ясно, че унгарците от „Ерба" и германците от „Витроник" вероятно също ще се включат в надпреварата. Не е изключено те да се явят на търга заедно, тъй като всяка от тях има опит с конкретен елемент от тол-системата. Тол-система за тежкотоварни камиони и автобуси и електронна винетка за леките автомобили трябва да заменят сегашните ви-нетни стикери като начин за таксуване на движението по републиканската пътна мрежа. Вместо досегашните 200-300 млн. лв. от пътни такси годишно държавата очаква тол-системата да генерира приходи от 800 млн. до 1 млрд. лв. за бюджета. Поддръжката й ще струва около 3% от приходите. Това в съчетание с прогнозната цена от 200 млн. лв. прави поръчката една от най-апетитните за годината.***От АПИ мотивират краткия срок с това,че на практика компаниите разполагаха с над 7 месеца от първия старт на процедурата досега, за да се подготвят.***Текст под снимкаЕлектронната система, която предстои да се изгради, е за събиране на тол-такси от автомобилите над 3.5 тона
Източник: Капитал Daily
Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]