Търсим инвестиции за жп линии по плана „Юнкер”

 

Две нови магистрали искаме от плана „Юнкер“

Предлагаме на Брюксел по-евтин вариант на тунела под Кресна

За следващия програмен период сме готови с няколко транспортни проекта, сред които и жп линиите Русе-Варна и Синдел-Карнобат, които можем да предложим за инвестиционни гаранции по плана „Юнкер”. Това обяви вчера транспортният министър Ивайло Московски.

Според него сред тях ще са магистралите „Черно море” и „Рила”.

„Това трябва да са проекти, генериращи приходи. Така или иначе те ще се финансират от частната инициатива на инвеститорите”, каза Московски.

Подготвените от нас проекти са по 2 основни направления

Първата група е свързана с информационните технологии, напр. дигитална икономика. Другите са от инфраструктурата. Вероятно те ще се конкурират и се надяваме България да намери място в плана „Юнкер” и някои от тях да получат финансиране”, поясни транспортният министър.

Според него всеки, на когото парите му стоят в банките, е потенциален инвеститор. „Задължително трябва да продължим срещите с асоциации, камари и всички, които представляват по някакъв начин инвестиционния бизнес”, предлага Московски.

Московски съобщи още, че вчера в Брюксел е изпратен нашият вариант на новата програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” (ОПТТИ) за новия период до 2020 г. „В него я има и автомагистрала „Хемус” с отсечка от 60 км от Ябланица до разклона към Плевен и Ловеч”, поясни транспортният министър. „Спекулации по „Хемус” не трябва да има. Аутобанът е приоритет и ще се направи. През кой финансов инструмент е отделен въпрос. Не знаем дали ще ни одобрят за финансиране през ОПТТИ. Но дори да не я одобрят, то ще стане със заем от банките. Или бюджетът намери някаква възможност да започне финансирането”, смята той.

Относно най-скъпия лот 3 на автомагистрала „Струма” между Благоевград и Сандански Московски поясни, че са подадени документи поне за 1 алтернатива на сегашния вариант с тунела. „Джаспърс”, звеното за техническа помощ към ЕИБ, работи по тази тема. Работни срещи се правят с Брюксел през 2 седмици. Със сигурност се разработва още един вариант, така че искаме да избягаме от най-скъпия Ще трябва да преговаряме и с неправителствените организации, защото този проект за тунела е екологичен и трябва да бъде съгласуван”, смята транспортният министър.

По новата оперативна програма ще искаме субсидии и за втората фаза на модернизацията на жп линията Пловдив-Бургас, както и за отсечката от Септември в направлението към София до Елин Пелин.

Две нови магистрали искаме от плана „Юнкер“

България иска да изгради две магистрали с парични гаранции от инвестиционния план „Юнкер". Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски при откриването на учебен тренажор в Държавно предприятие РВД. Става въпрос за аутобана „Черно море" между Варна и Бургас и магистрала „Рила" от Ихтиман до Боровец. Ще кандидатстваме също за скоростните пътища София-Калотина, Видин-Ботевград и Русе-Велико Търново, както и за жп линиите Карнобат-Синдел и Русе-Варна.

Досега бе известно, че от плана „Юнкер" ще искаме парични гаранции за саниране на блокове, водоснабдяване на 40 общини, 3 регионални депа за отпадъци, както и осигуряване на заетост за младежи.

При представянето на плана „Юнкер" преди няколко дни българският еврокомисар Кристалина Георгиева съобщи, че той е за 315 млрд. евро, като идеята е да се създаде фонд, който да дава гаранции за начинанията, а същинското финансиране ще се осигурява от банки. Проектите ще се класират на състезателен принцип. Изискването ще е всеки проект да генерира приходи.

Това означава, че ако се строят магистрали по плана „Юнкер", пътуването по тях ще е платено, за да бъде връщано банковото финансиране.

И двете магистрали – „Черно море" и „Рила", досега не бяха включвани в никакви проекти за финансиране, защото първоначалните изследвания показваха, че трафикът не е достатъчен за възвръщане на вложените средства в близко бъдеще.

Министър Московски съобщи още, че във вторник България е изпратила в Брюксел за одобрение последния вариант на оперативна програма „Транспорт" 2014-2020.

Източник: www.monitor.bg, 03.12.2014г.

www.trud.bg, 03.12.2014г.

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]

ЖП транспорт

ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ ОДОБРЯВА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА 2021-ВА ЗА ГОДИНА НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА

Комисията по транспорт и туризъм (Tran) към Европейския парламент прие предложение за обявяване на 2021-ва за Европейска година на железницата. Предложението беше обявено през март в подкрепа на целите за […]

ЖП транспорт

Вземания за над 110 млн. лв. обезкръвяват НКЖИ

Въведеното  извънредно положение в страната през март и засилените противоепидемични мерки и ограничения  повлияха върху  пазарната конюнктура и в момента в транспортния сектор се наблюдава забавяне при издаването на разрешения  за […]