Търсим инвестиции за жп линии по плана „Юнкер”

 

Две нови магистрали искаме от плана „Юнкер“

Предлагаме на Брюксел по-евтин вариант на тунела под Кресна

За следващия програмен период сме готови с няколко транспортни проекта, сред които и жп линиите Русе-Варна и Синдел-Карнобат, които можем да предложим за инвестиционни гаранции по плана „Юнкер”. Това обяви вчера транспортният министър Ивайло Московски.

Според него сред тях ще са магистралите „Черно море” и „Рила”.

„Това трябва да са проекти, генериращи приходи. Така или иначе те ще се финансират от частната инициатива на инвеститорите”, каза Московски.

Подготвените от нас проекти са по 2 основни направления

Първата група е свързана с информационните технологии, напр. дигитална икономика. Другите са от инфраструктурата. Вероятно те ще се конкурират и се надяваме България да намери място в плана „Юнкер” и някои от тях да получат финансиране”, поясни транспортният министър.

Според него всеки, на когото парите му стоят в банките, е потенциален инвеститор. „Задължително трябва да продължим срещите с асоциации, камари и всички, които представляват по някакъв начин инвестиционния бизнес”, предлага Московски.

Московски съобщи още, че вчера в Брюксел е изпратен нашият вариант на новата програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” (ОПТТИ) за новия период до 2020 г. „В него я има и автомагистрала „Хемус” с отсечка от 60 км от Ябланица до разклона към Плевен и Ловеч”, поясни транспортният министър. „Спекулации по „Хемус” не трябва да има. Аутобанът е приоритет и ще се направи. През кой финансов инструмент е отделен въпрос. Не знаем дали ще ни одобрят за финансиране през ОПТТИ. Но дори да не я одобрят, то ще стане със заем от банките. Или бюджетът намери някаква възможност да започне финансирането”, смята той.

Относно най-скъпия лот 3 на автомагистрала „Струма” между Благоевград и Сандански Московски поясни, че са подадени документи поне за 1 алтернатива на сегашния вариант с тунела. „Джаспърс”, звеното за техническа помощ към ЕИБ, работи по тази тема. Работни срещи се правят с Брюксел през 2 седмици. Със сигурност се разработва още един вариант, така че искаме да избягаме от най-скъпия Ще трябва да преговаряме и с неправителствените организации, защото този проект за тунела е екологичен и трябва да бъде съгласуван”, смята транспортният министър.

По новата оперативна програма ще искаме субсидии и за втората фаза на модернизацията на жп линията Пловдив-Бургас, както и за отсечката от Септември в направлението към София до Елин Пелин.

Две нови магистрали искаме от плана „Юнкер“

България иска да изгради две магистрали с парични гаранции от инвестиционния план „Юнкер". Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски при откриването на учебен тренажор в Държавно предприятие РВД. Става въпрос за аутобана „Черно море" между Варна и Бургас и магистрала „Рила" от Ихтиман до Боровец. Ще кандидатстваме също за скоростните пътища София-Калотина, Видин-Ботевград и Русе-Велико Търново, както и за жп линиите Карнобат-Синдел и Русе-Варна.

Досега бе известно, че от плана „Юнкер" ще искаме парични гаранции за саниране на блокове, водоснабдяване на 40 общини, 3 регионални депа за отпадъци, както и осигуряване на заетост за младежи.

При представянето на плана „Юнкер" преди няколко дни българският еврокомисар Кристалина Георгиева съобщи, че той е за 315 млрд. евро, като идеята е да се създаде фонд, който да дава гаранции за начинанията, а същинското финансиране ще се осигурява от банки. Проектите ще се класират на състезателен принцип. Изискването ще е всеки проект да генерира приходи.

Това означава, че ако се строят магистрали по плана „Юнкер", пътуването по тях ще е платено, за да бъде връщано банковото финансиране.

И двете магистрали – „Черно море" и „Рила", досега не бяха включвани в никакви проекти за финансиране, защото първоначалните изследвания показваха, че трафикът не е достатъчен за възвръщане на вложените средства в близко бъдеще.

Министър Московски съобщи още, че във вторник България е изпратила в Брюксел за одобрение последния вариант на оперативна програма „Транспорт" 2014-2020.

Източник: www.monitor.bg, 03.12.2014г.

www.trud.bg, 03.12.2014г.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…