Разрушаване на маркировката на пистата, допускане на хора без документи в самолетите, пътници, изпускащи полети по вина на аеропорта. Това е само част от „качественото“ обслужване на „5-звездното“ летище София.
В 18.44 часа на 20 ноември 2024 г. на летище София каца самолет “Боинг 747” на авиокомпания „Компас еър карго“, пристигащ от Китай. При кацането е включен реверсът на двигателите за осигуряване на ефективното му спиране (реверсът обръща изгорелите газове срещу посоката на движение, което намалява спирачния път на самолета 6-7 пъти – бел. авт.).
В случая обаче мощната гореща струя отлепва и издухва голяма част напуканата маркировка на полосата за излитане и кацане (ПИК) в продължение на стотици метри.
Отломките от маркировката са твърди и много опасни за двигателите на излитащите и кацащи самолети, затова на полосата веднага излизат машини, за да я почистят. А докато ПИК бъде почистена и освободена, два самолета, пристигащи от Букурещ и Брюксел, трябвало да кръжат 30-40 минути и да нервират пътници и посрещачи.
Дотук са фактите около последния засега инцидент на летище София. Засега, защото инциденти на столичното летище се случват често. Въпреки обещанието на концесионера „СОФ кънект“, че ще го направи 5-звездно.
А докато
разследването търси и открие конкретните причини за този инцидент,
ние – като обществено ангажирана медия – бихме искали да го коментираме и да поставим за разрешаване няколко важни въпроса.
На първо място, на летище София постоянно кацат самолети с включени реверси на двигателите, поради което – по вътрешна информация – през последните месеци често се ронят малки парчета от маркировката на пистата. Такива големи и толкова много отломки обаче за първи път се отлепват на 20 ноември, което показва, че маркировката вече е в аварийно състояние.
Какви са причините за увеличаващото се разрушаване на маркировката?
На първо място – при всяко подновяване би трябвало остатъците от старата маркировка да бъдат изчистени идеално, за да бъде положена новата върху здрава основа. Пак по вътрешна информация, явно заради пестене на средства и време, през последните 2-3 години
маркировката на полосата е обновявана по стар нашенски обичай.
Тоест – върху старата изтрита и напукана боя е полагана нова.
На второ място, според препоръките на нидерландската компания NACO, изготвила проекта за новата полоса за излитане и кацане на летище София, маркировката трябва да е термопластик. Тази препоръка е спазвана стриктно до концесията. Термопластична маркировка е нанесена на полосата за последен път през 2019 г., а гаранцията на боята е три години.
След като поема летището през април 2021 г., концесионерът „СОФ Кънект“ закупува машина за полагане не на термопластик, каквато е препоръката на NACO, а на студен шприц пластик. Според експерти обаче
полагането на студен шприц пластик върху стар термопластик
води до отлепването на старата боя от асфалта. Нещо, което се случва в големи мащаби на 20 ноември, а през месеците преди това – многократно, но в по-малки размери.
Така от една страна ръководството на концесионираното летище София не спазва препоръката на NACO за вида на маркировката най-вероятно с цел икономия на средства и време.
От друга страна самите служители на аеропорта явно не спазват или може би дори не знаят технологията за полагане на маркировката на полосата. Причината за това е, че
концесионерът уволни старите служители с богат опит,
а на тяхно място назначи нови, резултатите от чиято работа станаха ясни от цитирания опасен инцидент.
Тук е редно да припомним, че докато аеропортът беше държавен – на него такива инциденти с термопластичната маркировка не са се случвали. Основните причини за това са две. Първо – технологията за полагане на маркировката е спазвана много стриктно. И второ – допреди концесията Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) правеше постоянни сериозни проверки на летище София.
Проблемът с разрушената на 20 ноември маркировка на полосата е още по-сериозен и поради факта, че
заради лошите метеорологични условия напоследък тя не може да бъде бързо възстановена.
Което, не дай Боже, може да доведе до инциденти с кацащите и излитащите самолети.
Припомняме и че „БАНКЕРЪ“ многократно е алармирал за предаварийното състояние на полосата, която беше открита за експлоатация през 2006 г. и чийто удължен гаранционен ресурс изтече през август 2021 година.
Повече от три години по-късно най-логичният въпрос е – след като „експертите“ на концесионера не могат да положат една елементарна хоризонтална маркировка на полосата, то
как ли ще ремонтират качествено цялата ПИК?
Всъщност, освен безопасността на полетите, на летище София се оказва застрашена и сигурността. Особено след присъединяването на България към т. нар. „Въздушен Шенген“ след 1 март 2024 година.
Редакцията разполага с документи, които ясно показват, че в последно време мерките за сигурност на столичния аеропорт са сериозно занижени.
На 19 юни 2024 г. служители на гранична полиция задържат пътник, който се разхожда по перона на летището – нещо, което е опасно и недопустимо и ясно говори за липса на контрол.
На 25 август 2024 г., малко преди излитане, в
самолет на Ryanair е открит пътник без документ за самоличност
– истинско чудо за летищен пропускателен режим!
При проверка на камерите е установено, че той е прескочил през стълбите на “Терминал 2”, преминал е през неработеща линия на пункт за проверка на пътници и е влязъл в зоната с ограничен достъп. След това се е отправил към изходите за отвеждане на пътници, където е преминал край служителите на наземния оператор (?!) и – без да бъде спрян за съпоставка на бордна карта и документа за самоличност – се е качил на перонния автобус и на самолета!
На 26 септември 2024 г. е установен нов случай на допуснат човек без бордна карта, този път на самолет на Австрийските авиолинии.
Един от най-куриозните случаи пък е отпреди няколко седмици. Оказва се, че заключващата система на една от вратите на новоремонтираните модерни тоалетни на “Терминал 2” блокира, в резултат на което
пътник от Великобритания остава близо два часа в “Двете нули” и изпуска полета си.
След което шефът на летището лично му се извинява и му купува билет със собствени средства.
На фона на всичките тези проблеми, свързани с безопасността и сигурността на полетите на летище София – да се чуди човек как в началото на ноември шефът на „СОФ Кънект“ Хесус Кабайеро Пинто беше удостоен с наградата „Мениджър на 2024 година“.
При връчването на приза той – за пореден път през последните три години и половина – обяви: “Имам визията да направя летище София регионален център и първото 5-звездно летище в Европа”.
Дали пък изискванията за 5-звездно летище вече не включват изпуснали полетите си пътници, заключени в тоалетните, или по-голям брой непроверени лица, качили се на самолетите без лични и бордни карти?
Всъщност генералният въпрос е докога транспортният министър Красимира Стоянова, която безспорно е висококвалифициран юрист с богат опит,
ще продължава да търпи сегашното ръководство на ГД ГВА,
което крие тези (а може би и други) инциденти?
Още повече, че се появиха доста публикации за зависимости между бившето ръководство на транспортното министерство, сегашното ръководство на ГД ГВА и някои частни авиационни структури.
И накрая – за кой ли пореден път – ще поставим въпроса: “Не е ли вече редно „СОФ Кънект“ да започне да плаща годишните си концесионни такси, които с решение на Министерския съвет от април 2021 г. бяха отложени с 10 години заради намалелия от пандемията пътнически трафик?”
Както се вижда от факсимилето, причината е семпла – обслужените от летище София пътници отдавна надхвърлят нивата от предпандемичната 2019 г., но концесионерът продължава
да не плаща на държавата и да не инвестира задължителните 32% от общите си приходи.
Поставяме този въпрос в момент, в който полицаи, учители и други браншове се вдигат на протести за получаване на обещаните повишения за заплатите през 2025 година.
Крайно време е отговорните ведомства – министерствата на транспорта и на финансите, а също и парламентарно представени политически партии, да дадат ясен отговорна въпроса “Докога ще продължават тези компромиси?” Още повече, че обективното условие, заради което плащането на годишните концесионни такси беше отложено с 10 години, очевидно вече е отпаднало.