Тол система има и тя ще тръгне през март догодина. Евентуално. Това обещаха неуверено министри, заместник-министри, началници в АПИ на поредното събитие, посветено на поредния опит да бъде въведено тол-таксуването у нас. Първоначално системата трябва да обхване 6050 километра. Очакваните приходи от нея до края на 2020 година трябва да са около 450 млн. лв.
От форума не останаха особено доволни автомобилните превозвачи. „Държавата не стимулира покупката на екологични автомобили с новата тол система. Ако аз взема модерен камион на газ, в Германия няма да плащам ТОЛ такса. В България обаче ще плащам пълната такса. Познайте къде ще пратя да работя екологичните газови камиони и къде ще работят дизеловите.“, коментира пред форума Илиян Филипов, изпълнителен директор на една от най-големите компании в бранша – ПИМК.
От цялото мероприятие стана ясно, че нищо не е ясно. Транспортният министър Желязков обеща да събере на спешна среща бранша да изкоментират спорните въпроси. Тази среща няма да е нито първата, нито последната. Най-вероятно подобни срещи и форуми ще има и след март месец, освен ако по някакво чудо тогава системата не заработи.
А нещата можеше да са много по-лесни, ясни и вече реализирани. Стига в България институциите да си говореха. Министрите също.
В същия ден на провеждането на форума по телевизиите бе показана новата система на транспортното министерство за следене на газовете на автомобилите. На база на вграден чип във всеки стикер за технически преглед инфрачервен четец мож да прочете на разстояние до 100 метра всичките данни на автомобила. Тази информация се подава при нужда от проверка и (поне засега идеята е такава) автомобилите, които имат високо ниво на замърсяване например да бъдат спирани от достъп до центъра на София. Звучи просто, евтино и ефективно. И е доказано в практиката, тъй като цялата тол система в Турция е изградена на почти същия принцип. И ако „експертите“ от ГЕРБ преди 4 години бяха слушали какво им говорим от неправителствения сектор, можеше и тол системата да бъде същата. И да служи между другото и за следене на автомобили с повишено ниво на замърсяване на атмосферата, каквато е сега идеята на транспортното министерство. Нямаше да има проблем с цената и да се дават двеста милиона лева за изработка и още толкова за годишна поддръжка, при положение че същата система би могла да струва двадесет пъти по-малко. И нямаше да има проблем с оборудването на съществуващите рамки, както и поставянето на мобилни детектори, което би позволило да се оперира гъвкаво при промяна на обхвата на системата.
Едната причина да се избере по-скъпият и трудно изпълним вариант е човешката некомпетентност, която в последни три правителства достига все нови и нови висини. Другата причина обаче е също толкова страшна – при двадесет пъти по-скъпа система и комисионната е двадесет пъти по-висока. Както премиерът обяви тол системата е печатница за пари. Само че сметката ще я платят както и досега всички останали.