Трамваи в София ще се движат по „зелени“ релси

Част от трамваите в София ще се движат по релси, около които ще бъда засадена трева. Очаква се първите „зелени релси“ да бъдат направени след 2016 г. в района на Руски паметник.
 
Подобни трамвайни релси, оградени с тревна площ, има в големи европейски градове като Щутгарт, Барселона, Прага, Гренобъл, Белград.
Идеята за "зелени" релси в столицата си има собствена фейсбук страница, която популяризира начинанието.
Релсовото трасе по бул. "България" ще бъде затревено. В момента тече реконструкция по линията на трамвай 7, но се очаква ремонтът да приключи през месец юни. Предвидено е и оспорваният проект за трамвайно трасе през Борисовата градина също да бъде със затревени релси. По думите на главния архитект на столицата Петър Диков основният проблем пред масовото въвеждане на тази практика е подвижният състав. "При сегашния наличен подвижен състав не може да се поддържа зелен трамвай. Мотрисите са стари, тече машинно масло от тях", коментира арх. Диков.
Столичната община е започнала вече подмяна на трамваите, но въпреки това е необходима огромна инвестиция за цялостното обновяване на мотрисите.
"От доста време говоря за това, че ние в София трябва да си направим модерен завод за производство на трамвайни и метромотриси. Той ще може да осигури нашия пазар, както и да поеме ремонта и поддръжката. В света това е едно от най-високотехнологичните производства и почти се равнява на производството на самолети", допълва арх. Диков.
Цената е трамвайните и метромотрисите е между 60 000 и 100 000 евро на линеен метър. Тоест една мотриса от 40 м струва между 2.5 и 4 млн. евро.
По релсовия път в ремонт на бул. "България" вече е монтиран релсов път с обща дължина 4398 м. Върху мостовата конструкция от бул. "Витоша" към бул. "Акад. Иван Евстатиев Гешов" се изпълнява хидроизолация, правят се нови бордюрни линии, реконструкции на пероните и входовете на подлезите. Изпълнена е кабелната мрежа средно напрежение – завършени са 90% от стълбовете за контактната мрежа и фундаментите. Окабеляването и градежните работи от частта за осветление в тунела и трамвайното ухо са изпълнени, остава монтажът на осветителните тела, като за тунела е предвидено модерно осветление тип LED. Отводняването на релсовия път е почти напълно завършено. По време на ремонта ще се направи и цялостна реконструкцията на спирките на градския транспорт.
Строително-монтажните работи за "Рехабилитация на релсовия път по бул. "България" започнаха на 5 март 2014 г. и се изпълняват като един от компонентите на "Проект за интегриран столичен градски транспорт". С ремонта ще бъде модернизирана трамвайната линия по бул. "България" от бул. "Витоша" до последната спирка (трамвайно ухо "Борово"). Трамвайният път е дълъг 3.7 км (двоен коловоз). Трасето е изградено преди 31 години и оттогава не е правен основен ремонт.

 
Подобна идея не беше заложена в първоначалния проект, а до крайния срок остава по-малко от месец, но главният архитект на София Петър Диков е предложил по булеварда да се направят „зелени релси“. 
Източник: Offnews.bg
Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…