Транспортът и логистиката с много голям потенциал у нас

Г-н Оран, какво се случва с логистичния и транспортния бранш в Европа в момента?
 
– Западна Европа е регион, където има жестока конкуренция между участниците на пазара. Въпреки че потенциалът за растеж е доста висок, той е по-малък, отколкото в други части на света, където логистичните услуги са по-слабо развити. Такъв е случаят с Китай, Русия, Южна Азия и Индия например.
 
РЖД придоби 75% от GEFCO, a PSA Peugeot-Citroën остана с 25%. Промени ли се по някакъв начин бизнес стратегията ви след сделката?
 
Визитка
 
Толга Оран е директор продажби и маркетинг в транспортнo-логистичната компания GEFCO Group за региона CEBAME (Централна Европа, Балканите и Близкия изток). Той се присъединява към групата през 2007 г. като мениджър продажби и маркетинг в румънското дружество. Преди това е бил част от екипите на други международни компании като Mercedes-Benz и Pfizer. Самата GEFCO Group е представена в близо 150 държави. Компанията е сред 10-те най-големи логистични групи с оборот около 4 млрд. евро годишно и 11 500 служители. В края на 2012 г. Руските държавни железници (РЖД) придобиха 75% от капитала на GEFCO Group. в България групата присъства от началото на 2012 г.- Промяната донесе нови възможности за развитието на GEFCO. В РЖД работят 1.3 млн. души. Мащабите са огромни. Те ни дават възможности за развитие в Русия и Китай. Това е първото предимство. Другото е, че Peugeot-Citroën запази 25% и остава ексклузивен партньор.
 
Тази сделка оказа ли някаква промяна върху бизнеса ви в България?
 
– Нищо не се промени в България, ако говорим за активността на GEFCO.
 
Какви са предимствата на България, ако говорим от логистична и транспортна гледна точка?
 
– България е една от младите държави в ЕС. Нашата дъщерна компания е регистрирана преди по-малко от 2 години. Ръстовете обаче са много големи, много по-големи в сравнение с останалия свят. Оборотът през 2012 г. беше 11.6 млн. евро, през 2013 г. – 16.6 млн. евро, а тази година очакваме да достигнем 24 млн. евро. Очакваме тази година ръстът да достигне 25%. България е свързана с развитието на другите държави около нея. Това предлага още по-големи възможности на българския пазар, а той става все по-важен за нас. Тук имаме все повече клиенти, които работят по целия свят. Ние наемаме транспортни компании и ги използваме вътре в цялата група GEFCO Group. Самите доставчици на транспортната услуга са български компании. По този начин отваряме европейския пазар за тях.
 
Защо открихте България толкова късно? Само преди 2 години?
 
– GEFCO е родена в автомобилния сектор като подразделение на PSA. Международното присъствие на групата е много силно, но в региона CEBAME (Централна Европа, Балканите и Близкия изток) присъствието на групата започва преди около 15 години със създаването на дъщерното дружество в Чехия. В България не е имало представителство на PSA и реално ние започваме от нулата. Днес България има ключова позиция в мрежата на GEFCO.
 
Какви са намеренията ви спрямо България?
 
– Географското разположение на България й позволява да управлява големи потоци от Източна към Западна Европа. Това превръща страната в мост между Европа, Близкия изток и държавите от ОНД. Има много логистични компании, които използваме, не само в България, но и в други държави. Потоците не само докосват България, но ние използваме българските компании и те печелят от това. Имаме много силна система за качество в България. Правим регулярни одити. Дъщерното дружество на GEFCO в България е много силно свързано с мениджмънта по качеството вътре в самата група. Когато аутсорсваме нашите поддоставчици в България, първо ги обучаваме, одитираме ги, след което без проблем ги свързваме с цялата група. Тогава те могат без проблем да оперират на територията на цялата група.
В България разполагаме с около 100 камиона. Половината са автовози, а другите 50% са стандартни камиони. Първата ос, по която работим в България и която е нашата най-голяма сила, е автомобилната логистика. Държим около 85% от пазара на вътрешна дистрибуция на нови автомобили. Транспортираме в България около 14-15 хил. автомобила за една календарна година. Втората ос е карго логистика. Конвенционалните камиони. А третата е морският и въздушният транспорт. Вече имаме офис във Варна.
 
Какви са плановете ви за развитие в България?
 
– Ние знаем, че всяка държава има определен капацитет, и на тази база сме определили нашите краткосрочни и средносрочни цели. В България обаче все още има възможност за растеж и в средносрочен план този потенциал е доста по-голям, отколкото представянето ни в момента. Нашата идея е да развиваме целия регион, от който е част България. Да се постигне добра синергия и да се увеличат търговските възможности.
Това, което GEFCO очаква от България и от Балканите като цяло, е, разбира се, печалбите да продължат да растат, както това се случи в държави като Италия, Чехия, в които сме от по-дълго време.
 
Знаете, че в България скоро имаше избори и очакваме ново правителство. Как смятате, че ще се развие бизнес средата?
 
– Винаги когато има промени в управлението на държавата, има отражение и върху бизнеса. Бизнесът очаква след изборите да получи стабилна среда за развитие. Промените не засягат само предприятията като нашето, но всеки аспект от икономиката и бизнеса. Ако има добра бизнес среда, това е добре за всички. Надяваме се да имаме стабилност. До момента като че ли хората бяха по заети да мислят за политическата борба, а това влияе директно върху работата.
Когато имаме стабилност, тогава се създава добра среда за чужди инвеститори. Голяма част от инвеститорите са наши клиенти.
 
Планира ли групата GEFCO някакви инвестиции в България?
 
– Точно в момента не обмисляме да купуваме камиони, но ако се наложи, ако ни потрябват, бихме инвестирали.
GEFCO инвестира основно в човешки ресурси и информационни технологии. Ние пренасяме нашето ноу-хау върху партньорите си, за да им позволяват да се развиват по печеливш начин заедно с GEFCO. Готови сме да продължим и да увеличим с нашите инвестиции в случай на засилено търсене и поръчки от страна на нашите клиенти.
 
Как GEFCO Group управлява трудностите на пазара, които започнаха след 2008 г.?
 
– На първо място залагаме на международното развитие, като отваряме средно по две дъщерни дружества на година. Стараем се да диверсифицираме портфейлите на клиентите си. Към края на 2013 г. 71% от клиентите ни са свързани с  автомобилната индустрия, a около 29% са в други индустрии като бързооборотни стоки, електроника, индустрия, двуколесни, аеронавтика.
Инвестираме също така в информационни системи. Около 1/3 от инвестициите на GEFCO са в IT системи. Те са стратегически компонент от услугите, които предлагаме. Те имат за цел да повишат стойността на услугите, които предлагаме на клиентите си, като им предлагаме цялата необходима информация (потвърждение за доставката, статус на доставката, дали е увредена и др.). Нашите IT системи позволяват на клиентите да бъдат по-рентабилни. Позволяват ни да автоматизираме колкото е възможно повече административни дейности и да съсредоточим усилията си върху разработването и прилагането на логистични услуги.
 
Как се отразяват проблемите в Русия и Украйна?
 
– Разбира се, че рефлектират върху бизнеса. Имаме големи дъщерни компании в Русия и Украйна. Навсякъде се отразяват. Има ли подобен проблем някъде, стокообменът логично намалява. Падат потоците и логистичната активност. Усещаме го и то много сериозно. Ние обаче следим ситуацията отблизо и се стремим да диференцираме решенията си, които предлагаме на клиентите. В България например ние се стремим да използваме по-ефективно Черно море.
Източник: Capital.bg
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]