Транспортният министър готви ново начало за концесията на летище София

Няма да има нова концепция, обяви Ивайло Московски Около половин година след като служебният кабинет прекрати концесията на летище София с мотив, че процедурата е порочна, тя е на път да бъде възстановена в близък до оригиналния си вид. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски след вчерашното заседание на Министерския съвет. Преди това да бъде пусната процедурата обаче, щели да бъдат направени няколко допълнителни анализа.

„Няма да има нова концепция, запазва се принципът да има авансово плащане от концесионера. Запазва се принципът да има годишна концесионна такса, както е по закон, запазва се принципът да има инвестиции, всичко, което бъде построено по време на концесията, да се актува като публична държавна собственост – да остане в полза на държавата. Единствената промяна, ако има такава, ще бъде в посока нагоре, т.е. в полза на държавата“, заяви Московски.Той добави, че е бил подписан консултантски договор със Световната банка и с Европейската банка за възстановяване и развитие, като целта е в рамките на около два месеца да бъдат довършени анализите, които в момента липсват. Става въпрос за данни от 2015 и 2016 г., добави министърът.“Когато се подготвя такава процедура, се прави анализ на разходите и ползите. Той включва в себе си нетна настояща стойност и вътрешна норма на възвръщаемост от една такава процедура“, допълни Московски. Всичко това ще даде отражение върху цялостната концепция, изтъкна той.

С парите от отдаването на летище София ще се изчистят дълговете на БДЖ, които през пролетта на тази година бяха около 440 млн.лв. „С концесията трябваше да бъдат постигнати две основни цели. Летището да бъде управлявано от професионален оператор и, на второ място, приходът от авансовото плащане да бъде използван за решаването на проблемите на дълговете в БДЖ. Нито един от тези проблеми не е решен, така че няма алтернатива“, каза министърът по това време.Вчера обаче той увери, че не вижда проблеми в БДЖ. „Продължаваме в тази политика, която реализираме към момента – за редуциране и намаляване на задълженията на дружеството. В момента, в който сме готови с процедурата за нов подвижен състав, ще разчитаме основно на бъдещите постъпления като авансово плащане от концесията на летище София и, разбира се, може би ще разчитаме и на подкрепа от държавния бюджет“, каза още той.ИНТЕРЕСКонсорциум на турски холдинг, руска банка и швейцарски аеропорт е един от кандидатите за летище София. Limak Holding, ВТБ „Капитал“ и Flughafen Zuerich проявяваха интерес към наддаването за аеропорта. Още преди да започне самата процедура, Ивайло Московски обяви, че интерес проявявали операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Дъблин и др.

 

ул Яежь