Проблемите в БДЖ не са малко и са свързани основно с планирането и провеждането на обществените поръчки, планирането и провеждането на ремонтите и тяхното забавяне, невъзможността да се изпълнява графикът с наличния ресурс и липсата на система за планиране на доставки. Това заяви транспортният министър Росен Желязков в студиото на NOVA като коментира рокадите в управлението на Холдинга, както и проблемите на железницата.
Транспортният министър призна за проблемите в БДЖ
„Проблемите трябва да се решат бързо, за да не се допусне следващата година БДЖ при липсата на реални желаещи за доставки на новите мотриси, да има недостиг на подвижен състав“, обясни министърът. По негови думи обществената поръчка за доставка на 42 нови мотрисни влакове „очевидно ще бъде спряна“, а към момента се очаква решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Жалби срещу условията на търга бяха подадени големите жп производители Шкода, Сименс и Китайската държавна компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation).
Рокади на високо равнище
В края на миналата седмица изненадващо или не цялото ръководство на Холдинг БДЖ подаде оставки, а дни преди това в медиите излезе информация за подаден до ДАНС доклад от изпълнителния директор Владимир Владимиров, в който са посочени порочни практики при обществените поръчки в железницата. За такъв доклад транспортният министър не знаеше през миналата седмица, а днес обясни, че той е изпратен от служител в БДЖ.
„Изпълнителният директор е възложил на друг служител от Холдинга проверка, свързана със спазване на йерархичната дисциплина. Този одит, заедно с писмо е върнат към Владимиров Владимиров и е изпратен до ДАНС“, уточни Желязков. „Беше ми трудно да уточня кой какво и до кого е изпратил“, допълни транспортният министър.
Според Желязков оптимизация на мениджмънта както на Холдинга, така и в „Пътнически превози“ е неминуема. Той повтори, че е назначил одит на Министерството в дружеството, който трябва да приключи в края на месеца.
Подвижен състав
„Няма структурни гаранции за това подвижният състав да гарантира сигурност с оглед на изпълнението на приетия график. В момента от 299 локомотива 154 са в движение, от тях 128 локомотива са с пробег над лимита си“, обясни Желязков. По негови думи е нужен основен ремонт, който да гарантира безопасността на пътниците. Фокусът е насочен към подновяване на подвижния състав, но за това трябва време, което няма да е по-малко от две години, уточни министърът.
ЕК vs БДЖ
Освен оставките през миналата седмица стана ясно и, че Европейската комисия съди България заради БДЖ и по точно заради липсата на независим разследващ орган на произшествията с влакове. Желязков заяви, че такъв има и той е част от Министерството на транспорта. „Създадени са гаранции за независимост на този регулатор, но ЕК смята, че той трябва да е извън Министерството“, каза транспортният министър.
„Не считам, че на този етап трябва да създаваме нов орган. Имаме спор с Комисията, който е отнесен в съда“, заяви Росен Желязков.
Източник: https://www.economic.bg/