Три прага най-опасни по Дунав, единият от тях е край Белене

Последните години са трудни за корабоплаването по Дунав заради ниското ниво, а през месеците септември и октомври реката е най-маловодна. Това казва в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав " (АППД) Павлин Цонев. По думите му в последните 30 години се наблюдава и общо намаляване на водните количества на реката. Цонев посочва три прага като най-опасни по река Дунав. Това са участъците край остров Милка – в района на Белене, край Попина и Бръшлен.
Последните години са трудни за корабоплаването по Дунав заради ниското ниво, а през месеците септември и октомври реката е най-маловодна. Това казва в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав " (АППД) Павлин Цонев. По думите му в последните 30 години се наблюдава и общо намаляване на водните количества на реката.
"При сегашните водни
нива – около 30-40 см спрямо условната кота "нула", по река Дунав има много критични участъци, които затрудняват корабоплаването", обяснява Цонев и посочва три прага като най-опасни по река Дунав.
Най-проблемни са участъците край остров Милка – в района на Белене, край Попина и Бръш-лен. Ситуацията не е по-различна от други години. Нужни са валежи в Западна и в Централна Европа, които да повишат нивото
на реката. Най-големите притоци, които осигуряват дебит на река Дунав, са Сава, Тиса и Драва.
Експертът посочва още, че капитаните трябва да се съобразяват с дълбочините, което означава, че натоварването на корабите трябва да е по-малко – под техния капацитет, за да могат плавателните средства да преминат през критичните участъци. По думите му това води до загуби на корабособствениците.
Освен това през районите, където са намалени габаритите на фарватера (плавателния път), се налага секциите да бъдат провлачвани, което е допълнителен разход. Преминаването през критичен участък може да отнеме и денонощие. За преминаването през даден критичен участък, в зависимост от натоварването и от броя на секциите на един състав, може да е нужно и денонощие. Например, ако секциите са шест, тласкачът трябва да премине
шест пъти през критичния участък – и то в двете посоки, докато провлачи всички съдове. Наличието на други кораби в района на прага води до допълнително забавяне, отбеляза експертът. Директорът на АППД коментира, че корабоплаването по реката не може да спре. "През 2003 година нивото на Дунав спадна до минус 73 см под условната кота "нула" при Русе, но пак имаше корабоплаване, макар и силно затруднено", разказа Цонев
Директорът на дирекция "Речен надзор -Русе" към Изпълнителна агенция "Морска администрация " Иван Жеков обяснява, че при ниско ниво на реката проблеми създават и недобросъвестни капитани на кораби. В началото на сезона на ниските води са съставени пет акта на корабоводители, които не са се съобразили с наложените ограничения, свързани с ширината и дълбочината на фарватера. След като не са взели това предвид, петимата капитани – трима румънци, сърбин и украинец, са засядали с корабите си в критичните участъци, при което частично или напълно са затваряли за определено време плавателния път на реката. Наложените санкции са в размер от 500 лв. до 1000 лева.
Жеков коментира, че в последните дни подобни действия от страна на крабоводители не се наблюдават.
Ниското ниво на реката оказва влияние, макар в по-малка степен, и на круизния туризъм в българския участък на Дунав. Туристическите кораби могат да плават при ниско ниво, но причината да не го правят в определени участъци е непредвидимостта на състоянието на корабоплавателния път – т. е. дали няма да заседне товарен конвой с недобросъвестен капитан. През миналата година заради ниското ниво на реката посещенията на круизни кораби край Русе са били 280 от заявени 400. През този туристически сезон, който приключва в началото на ноември, са заявени общо 340 посещения. Край Русе до 10 октомври са акостирали 310 кораба с общо 37 700 туристи. По думите на Жеков, ако нивото на реката продължи да се понижава, вероятно ще бъде регистриран спад в сравнение с предварителните очаквания.
Източник: Посоки
ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]