Последните години са трудни за корабоплаването по Дунав заради ниското ниво, а през месеците септември и октомври реката е най-маловодна. Това казва в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав " (АППД) Павлин Цонев. По думите му в последните 30 години се наблюдава и общо намаляване на водните количества на реката. Цонев посочва три прага като най-опасни по река Дунав. Това са участъците край остров Милка – в района на Белене, край Попина и Бръшлен.
Последните години са трудни за корабоплаването по Дунав заради ниското ниво, а през месеците септември и октомври реката е най-маловодна. Това казва в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав " (АППД) Павлин Цонев. По думите му в последните 30 години се наблюдава и общо намаляване на водните количества на реката.
"При сегашните водни
нива – около 30-40 см спрямо условната кота "нула", по река Дунав има много критични участъци, които затрудняват корабоплаването", обяснява Цонев и посочва три прага като най-опасни по река Дунав.
Най-проблемни са участъците край остров Милка – в района на Белене, край Попина и Бръш-лен. Ситуацията не е по-различна от други години. Нужни са валежи в Западна и в Централна Европа, които да повишат нивото
на реката. Най-големите притоци, които осигуряват дебит на река Дунав, са Сава, Тиса и Драва.
Експертът посочва още, че капитаните трябва да се съобразяват с дълбочините, което означава, че натоварването на корабите трябва да е по-малко – под техния капацитет, за да могат плавателните средства да преминат през критичните участъци. По думите му това води до загуби на корабособствениците.
Освен това през районите, където са намалени габаритите на фарватера (плавателния път), се налага секциите да бъдат провлачвани, което е допълнителен разход. Преминаването през критичен участък може да отнеме и денонощие. За преминаването през даден критичен участък, в зависимост от натоварването и от броя на секциите на един състав, може да е нужно и денонощие. Например, ако секциите са шест, тласкачът трябва да премине
шест пъти през критичния участък – и то в двете посоки, докато провлачи всички съдове. Наличието на други кораби в района на прага води до допълнително забавяне, отбеляза експертът. Директорът на АППД коментира, че корабоплаването по реката не може да спре. "През 2003 година нивото на Дунав спадна до минус 73 см под условната кота "нула" при Русе, но пак имаше корабоплаване, макар и силно затруднено", разказа Цонев
Директорът на дирекция "Речен надзор -Русе" към Изпълнителна агенция "Морска администрация " Иван Жеков обяснява, че при ниско ниво на реката проблеми създават и недобросъвестни капитани на кораби. В началото на сезона на ниските води са съставени пет акта на корабоводители, които не са се съобразили с наложените ограничения, свързани с ширината и дълбочината на фарватера. След като не са взели това предвид, петимата капитани – трима румънци, сърбин и украинец, са засядали с корабите си в критичните участъци, при което частично или напълно са затваряли за определено време плавателния път на реката. Наложените санкции са в размер от 500 лв. до 1000 лева.
Жеков коментира, че в последните дни подобни действия от страна на крабоводители не се наблюдават.
Ниското ниво на реката оказва влияние, макар в по-малка степен, и на круизния туризъм в българския участък на Дунав. Туристическите кораби могат да плават при ниско ниво, но причината да не го правят в определени участъци е непредвидимостта на състоянието на корабоплавателния път – т. е. дали няма да заседне товарен конвой с недобросъвестен капитан. През миналата година заради ниското ниво на реката посещенията на круизни кораби край Русе са били 280 от заявени 400. През този туристически сезон, който приключва в началото на ноември, са заявени общо 340 посещения. Край Русе до 10 октомври са акостирали 310 кораба с общо 37 700 туристи. По думите на Жеков, ако нивото на реката продължи да се понижава, вероятно ще бъде регистриран спад в сравнение с предварителните очаквания.
Ще разпоредя ревизия в моите подведомствени организации и на държавните предприятия. Ще се проверява какво е харчено за последните 3 месеца и какви разходи са правени. Това каза след заседанието […]
Инж. Георги Гвоздейков, новоназначеният министър на транспорта и съобщенията, обяви, че ще се фокусира върху прилагането на екологични транспортни решения като ключов приоритет на своя мандат. Това беше обявено по […]
Андрей Цеков – министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков е роден в София. Завършва Първа английска езикова гимназия в столицата и Юридическия факултет на Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Специализира […]
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.