От 10 000 лв. е започвала мизата за фирмите, които два пъти годишно минават технически прегледи и на всеки 5 години подновяват лицензи така наречения АДР за извънгабаритни товари, цистерни и опасни превози. От 5000 лв. пък стартирала тарифата пунктовете, които правят технически прегледи за леки коли и бусчета. Това разкриха пред BIG5.BG служители от "Автомобилна администрация" и транспортно министерство.
Арестуваният шеф на автомобилна администрация Цветелин Цветанов е прибирал не повече от 30% от събраните от подкупи като такса "спокойствие" и купуване на шофьорски книжки пари. Останалите финикийски знаци отивали в нечия партийна каса.
"Тази схема е от 26 години и всички знаят за нея, но понеже е изгодна за пълнене на партийни каси затова всички мълчат. Този път някой поиска повече за себе си и затова гръмна скандала. А и на фирмите в страната им омръзна да ги рекетират и да ги обират. Не е виновен само Цветелин Цветанов. Той е бушонът и затова го прибраха. Но историята мирише много силно и страшно. Самият Цветанов,ако иска да се отърве трябва да разкрие цялата схема. А той я знае, защото е само една от брънките по веригата за изнудване на бизнеса. Тогава ще видите колко имена ще изскочат в схемата", разказаха пред BIG5.BG настоящи служители в ДАИ.
Ковчежник на схемата бил високопоставен служител в "Автомобилна администрация" В. Д. На него се отчитали всички пари. Преди да седне в стола на най-висшата изпълнителна длъжност и оперативно да ръководи агенцията той е бил катаджия на канала. През 2009 г. е махнат от там и отива в тогавашния ДАИ. Оказва се, че той е непоклатим и запазва поста си дори по времето на премиерастването на Пламен Орешарски, твърдят от Автомобилна администрация. Другият от схемата и доверено му лице е П. Ст., който над 10 години е бил началник на отдел на "ППС и водачи".
Вече се е дънил няколко пъти и затова е понижен в главен експерт, а началникът му в момента е Катерина Синапова, която е и. д. на дирекция "ППС и водачи", в която е и отдел "Технически прегледи и одобряване на ППС". Прави впечатление, че конкурси в "Автомобилна администрация" не са правени, защото повечето от ръководните длъжности са временно изпълняващи. В момента шеф на агенцията е Красимир Калайджиев, който до ареста на Цветелин Цветанов бе заместник изпълнителен директор. Сега мястото му е свободно.
В отдел "Технически прегледи и одобряване на ППС" в дирекция "ППС и водачи" се издават лицензите на фирмите да извършват техническите прегледи и АДР на камиони за извънгабаритни товари, цистерни и опасни превози. Държавната такса е около 1000 лв. Но неофициалната тарифа зависи и в коя област е фирмата издаваща разрешителни. В България има над 1100 такива пункта, от които се събират по няколко пъти годишно такса "спокойствие".
Така високопоставеният В Д. и П. Ст. са упражнявали и тотален контрол върху правния отдел на "Автомобилно администрация.
Въпросният П. Ст. нямал право да се среща с хората от бизнеса. Той обаче редовно си правил рандевута в министерството. Проверка на книгата на входа на транспортно министерство е категорично доказателство кой за какво и по какъв повод се е срещал с въпросния с служител от "Автомобилна администрация". От двете страни на ведомството управлявано от Ивайло Московски има кафета. Именно там пък се предавали парите.
Практика било от "Автомобилна администрация" да звънят на бизснесмени и да им искат документи различни от посочените в Нареда Н-32-2011. Вместо да им изпратят писма с липсващите документи за лиценз, П. Ст. звънял по телефоните и ги привиквал. За доходите от взимане на шофьорски тапии пък отговоряла А. С., тя била шефка на изпитвачите. За всички в схемата и изпълнинението на служебните им задължения отговарял В. Д.
Уволненият вчера от министър Московски директора на "Автомобилна инспекция" Владимир Колев просто е опрал пешкира заради другите. Мотивът на министъра е, че не контролирал началниците на областните отдели на "Автомобилна администрация". На работа обаче остават все още основни фигури в схемата на Цветелин Цветанов, които от години трупат стаж и пари на гърба на бизнеса. А Московски дали не знае за тези служители на агенцията? Така и след ареста на Цветелин Цветанов изнудването и събиране на такса "спокойствие" и купуване на шофьорски книжки няма да спре. Сигнали и жалби от изнудваните фирми набъбват, но какво от това. И всички те остават на ниво проверка на инспектората и все не са установени нарушения. Все няма доказателства, а Цветанов и компанията трупат стотици хиляди левове. Схемата в ДАИ за пълнене на партийни каси и забогатяване на отделни служители отдавна същестува и всичко в нея е общоизвестна тайна. Жалби са изпращани и в инспектората на МС , а отговорите на депутатски въпроси са като парламентарен прах в очите.
Как министър Московски за година и половина от втория му министерски мандат не разбра какво се случва в "Автомобилна администрация. Вероятно жалбоподателите са го прескачали и сигналите са отивали директно в ДАНС, ГДБОП и инспекторати. А това означава, че хората от бранша нямат доверие на министъра. Ами за какво ви е тогава Московски, за да ви изнудват повече ли?
Източник : www.BIG5.BG