Uber излиза на загуба от 1.3 млрд. долара

Компанията за споделено пътуване Uber отчита 1.3 млрд. долара загуба към средата на годината, съобщава FT. Най-големият технологичен стартъп се оказва и най-губещата компанията от Силициевата долина за същия период. В последните години тя набра 15 млрд. долара дялово финансиране, а оценката й достигна 68 млрд. Всеки иска да е като Uber Причина за лошото представяне са повишените разходи на компанията вследствие на желанието й да се наложи на нови пазари. Uber се опита да намери място в Далечния изток, което не се оказа доходоносно. В резултат от това в началото на август Uber продаде дивизията си в Китай на прекия конкурент – Didi Chuxing. Двете компании водеха продължителна борба за пазар, която наложи милиарди долара инвестиции и от двете страни. Същевременно пък конкуренцията между двете компании доведе до значително понижаване на цената на услугата, което заедно с щедрите бонуси на шофьорите намали рентабилността на проекта. С изтеглянето от Китай се очаква Uber да подобри представянето си. По-рано през годината главният изпълнителен директор Тра-вис Каланик обяви, че компанията му излиза на печалба в развитите пазари на САЩ, Австралия и Европа. През второто тримесечие обаче американският бизнес отчита загуба от 100 млн. долара по данни на Bloomberg. Причина за това е борбата с Lyft, който ефективно копира бизнес модела на Uber . Конкурентът покачва пазарния си дял на 40% в ключов пазар като Сан Франциско, където е и централата на компанията на Каланик. Междувременно Uber си ззпазва 80% от клиентите в САЩ. За да задържи шофьорите си обаче, компанията е принудена да повишава възнагражденията им, което покачва разходите. Концентриране върху други проекти С излизането си от Китай Uber ще можа да се концентрира над проекти, които да затвърдят лидерската й позиция на традиционните пазари и да я върнат към печалба. Компанията се споразумя с Volvo за разработката на автономни автомобили. Подобни проекти са приоритет на водещи технологични гиганти като Alphabet и Apple, като Uber успя да ги изпревари. Очаква се в края на септември компанията да пусне първите самозадвижвани таксита в Питсбърг, САЩ. През юли Uber закупи и стартъпа Otto. Той разработва самозадвижващи се камиони , като негови основатели са бивши служели на Alphabet. Сделката на стойност 680 млн. долара беше и най-скъпата в историята на компанията. В допълнение към това ще бъдат отворени изследователски центрове за развитието на автономните технологии в Сан Франциско и Пало Алто. Uber също така не бърза да отписва шофьорите. Един от големите проекти е лизинговането на автомобили на нови служители. Чрез партньорства с Toyota, Exeter Finance и други компанията успява да осигури превозни средства на шофьорите си, като отчислява вноските им по тях от възнагражденията. Uber е пък е отделила 1 млрд. долара чрез дъщерната Xchange Leasing, за да финансира тези дейности, пише още FT. Стратегията е един от основните начини, по които компанията4 подхранва глобалния си растеж, като успява да привлече все повече служители. Ключова трансформация в тази насока също така е и възможността им да работят на пълен работен ден. ***Компанията за споделено пътуване се оценява на 68 млрд. долара.
Източник: Капитал