Шеф в ЕК критикува страните-членки заради Четвъртия железопътен пакет

Новият ръководител на отдел „Транспорт“ на Европейската комисия (DG MOVE) Хенрик Хололей отправи остри думи на 15 март към проекта на правила за отваряне на "статичния" железопътен сектор в Европа. Според него тези правила са били осакатени в преговорите с Европейския парламент и Съвета.

"Първоначалното предложение на четвъртия железопътен пакет имаше много повече амбиции", каза Хололей, който говори по време на годишната вечеря на Европейска Товарна Железопътна Асоциация  (ERFA), която е имаше за цел постигане на по-голяма конкуренция в сектора.

Той пое поста генерален директор на DGMOVE през октомври миналата година, почти три години след като Комисията предложи нови правила за либерализиране на железопътните пазари. От тогава се вижда, че предложението е хванато в огневата линия между страните-членки и големите железопътни компании, които се обявиха за смекчаване на правилата.

"Сега, разбира се, в рамките на преговорите много страни-членки, които са били посъветвани от някои от техните железопътни компании също са направили корекции на това предложение", добави Хололей.

Когато изпълнителната власт предложи т.нар четвъртия железопътен пакет, той  беше началник на кабинета на тогавашния еврокомисар по транспорта Сийм Калас. Правилата са все още висящи и преговори с отегчените членове на ЕП и на Съвета се очаква да завършат през тази пролет.

Но Хололей и други официални лица, запознати с дискусиите вече коментираха, че преговорите са унищожили няколко от предложенията на Комисията, за да се помогне на конкуриращите се железопътни оператори да влезнат на нови пазари.

"Четвъртият пакет за железопътния транспорт е процес в развитие. Това състояние е било в продължение на години ", каза Хололей.

Той остро критикува страните от ЕС заради държавната защита на техните големи национални компании и изтласкването на конкуренцията.

"Налице е нежеланието да се направят промени", каза той.

Предложението на изпълнителната власт от януари 2013 призовава за пълно отваряне на пазарите за пътническите влакове от 2019 г. Една точка, която предизвика полемика в проекта на изпълнителната власт е искането да се разделят управители на железопътна инфраструктура от влаковите оператори.

Също така миналата есен, държавите-членки приложиха множество изключения от плана да се изисква обществена поръчка за повечето влакове маршрути в ЕС.

"Знам, че надеждите и амбициите бяха по-високи и амбицията е по-висока, но това е компромис и той показва е до каква степен държавите-членки са готови да стигнат", каза Хололей.