България умишлено иска да затрие собствената си железница по много брутален начин. Продължава политиката на ГЕРБ за унищожение на железопътния транспорт, започнала още при първия мандат на същия министър на транспорта. Голямата цел е приватизацията на "Товарни превози", което е изконно желание на ГЕРБ.
Това заявиха пред БГНЕС разочаровани пътници на Централна гара в София във връзка с предстоящото спиране на 38 пътнически влака от 12 януари 2015 година. На други 10 композиции ще бъде отменен част от маршрута, а в рамките на цялата година предстои спирането на още десетки линии. Сред основните направления, които ще бъдат засегнати, са Карлово, Габрово и Горна Оряховица.
"Унищожаване на един от най-ефективните и екологични видове транспорт в България", нарече спирането на тези линии и цялостната политика на държавата спрямо БДЖ Марио, мъж, който срещнахме на Централна гара в София. Той призна, че пътува често с влак, а освен това е бивш локомотивен машинист и железниците са му хоби.
Той обясни, че това е политика, започнала още през 2009 година при първото правителство на ГЕРБ, която днес се развива по същия начин със същия министър на транспорта – Ивайло Московски. "Назряват протести в железницата", предупреди той. Според него железопътният транспорт е единствена алтернатива за по-бедните райони в страната заради ниската си цена, но сега тези райони ще останат откъснати от страната.
Според Марио се цели предоставянето на превес на автомобилния транспорт, който има силни лобита в Народното събрание и Министерството на транспорта, тъй като много политици имат фирми за автобусни превози. Те имат апетит към тези пътници, които ще се принудят да се качат на автобусите, каза момчето. Приватизацията на "Товарни превози" Марио нарече "едно от изконните желания" на правителството на ГЕРБ. "Тогава не успяха, но сега нещата вървят натам – приватизиране на единственото печелившо предприятие", продължи той.
Младият мъж бе категоричен, че предпочита влаковете от гледна точка най-вече на сигурността, тъй като според статистиката това е най-сигурният транспорт. "От другата страна, във влака имаш най-голяма свобода, можеш да се разтъпчеш, докато в автобусите имаш по-малко пространство, отколкото първите космонавти", каза той.
"Пътувам около четири или пет пъти в седмицата с влак. Този вид транспорт е по-евтин, по-удобен и по-сигурен от гледна точка на произшествията, тъй като влаковите катастрофи са далеч по-редки от тези на пътя", сподели друго младо момче. Той също има отношение към спирането на линии на БДЖ и бе категоричен, че това се случва поради политически интереси. "Някой има интерес. Не може да се спре влак и да се пусне автобус, говорим за екология. Къде е сметката да заместиш електричката до Банкя с автобус", попита младежът. По думите му, това е разсипване на готова железница на политическа основа. "Някой има интерес от продажбата на "Товарни превози", убеден е младежът.
"Влакът е използвано превозно средство в България, защото сме бедна държава, а той е по-евтин. Има места, в които автобус не може да стигне. Хората са против и не случайно има подписка срещу спирането на билетни каси", каза момчето. Според него БДЖ си изпълнява функциите много безотговорно и губи клиенти. На въпрос дали това се случва умишлено, той отговори: "Цяла Европа се стреми да развива този вид транспорт. Ние сме може би единствената държава в Европа и света, която иска да затрие собствената си железница по много брутален начин. Всичко става умишлено. Според мен, спирането на влаковете е доста изгодно за някои хора, които ще приберат някакви парички. Всичко е правителствена игра", заключи момчето.
Стотици български граждани вече са подписали подписката срещу спирането на отделни линии на железницата. Подписка има на билетните каси на всяка една гара, като почти всеки гражданин с минута свободно време се подписва в нея преди или след като закупи своя билет.
Железопътният транспорт се оказа най-предпочитан и за възрастно семейство, което чакаше своя влак на Централна гара в София. Пред камерата те споделиха, че този вид транспорт е най-добър и сигурен. "Влакът е най-удобен, можеш да седнеш, да станеш, да отидеш до тоалетна", каза дядото. Той и съпругата му също са против са да се спират линии, но признават, че няма как да направят нищо по въпроса.
Пътуват от по-малък град, за да се виждат с децата си в София. Какво би се случило, ако и тяхната линия бъде спряна? "Няма да пътуваме. Идвам заради внука си, но ако го спрат, ще мога да го видя само в случай, че той дойде при мен с колата", отговори на този въпрос възрастният мъж. Той е убеден, че спирането на линиите ще се отрази негативно на много хора в страната.
Източник: БГНЕС