Ускорение по релси

БДЖ губи пазарен дял в полза на частните играчи
Това, което от години личи като тенденция в жп превозите, е свиването на дейността на държавния превозвач „БДЖ – Товарни превози " и увеличаването на работата на частнитеучастници на пазара. През пролетта на тази година беше съобщено, че няма абсолютно никакъв интерес от страна на потенциални инвеститори за покупка на „БДЖ -Товарни превози ". Това е станало ясно след година и половина проучване на пазара от страна на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна.Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му Отделно компанията ще продължи да губи пазарен дял, като най-големият клиент на БДЖ – мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания -„ТБД – Товарни превози " Най-голямата частна жп компания на българския пазар е и първата появила се още през 2005 г. – „Българска железопътна компания" (БЖК). Тя е собственост на румънската Grup Feroviar Roman, която проявяваше интерес към приватизацията на държавното товарно дружество преди няколко години. Миноритарен акционер с 25.01% е торовият завод „Агро-полихим". Приходите на БЖК за 2015 г. са 39.4 млн. лв. Голям е ръстът на приходите на третия играч – българското поделение на германските железници Deutsche Bahn „Ди Би Шенкеррейл България". Компанията развива дейност в България от 2010 г. Започва с големи клиенти като медодобивния комбинат в Пирдоп „Аурубис", за който вози медния му концентрат към пристанището в Бургас. Има над 35 локомотива, извършва и маневрени превози. Основната задача на поделението в България обаче е да бъде важно звено в стратегията на компанията майка европейските пазари да бъдат свързани по жп с трети страни. Така през 2011 г. „Ди Би Шенкер рейл България" пусна първия си трансграничен влак, а от 2013 г. участва в превозите на товарите на Ford с транзитния Влак Transfesa между Европа и Турция. В началото на 2015 2. стартира и проект с автомобилния превозвач ПИМК за ин-термодални превози, при които камионите се качват на влак за Германия, като претоварването се случва в Русе, откъдето влакът тръгва за Нюрнберг. „Ди Би Шенкер рейл България" е 100% собственост на DB Mobility Logistics и е част от т.нар. направление „Изток". В източното направление са още полското, румънското и унгарското поделение. Компанията майка развива партньорства и с руските железници, като съвместно с тях организира един влак на седмица от Китай към Германия посредством линията Trans Eurasia Express. Превози има и в Обединените арабски емирства чрез обединението Etihad Rail DB (между немските железници и Etihad Rail), което оперира жп линиите в арабската страна, като основно се извозва сяра през пустинята. Другата голяма компания на пазара е превозвачът на русенската „Булмаркет – ДМ" – „Бул-маркет рейл карго". Отделното жп дружество беше създадено през 2014 г., като преди това жп лицензът се водеше на „Булмаркет -ДМ".Основната й дейност е внос и търговия с пропан-бутан, като компанията решава сама да организира транспорта си и да се специализира в превозите на горива. Тя вози и за други търговци на горива като „Лу-койл България", „Сакса", „Инса ойл", мазут за „Полисан", както и би-одизела, произвеждан от свързаното с „Булмаркет – ДМ" предприятие „Астра Биоплант". Разполага с десетина електрически и десетина дизелови локомотива с цистерни и вагони за насипни товари, за скрап, зърно-вози и малко цистерни за сярна киселина. Клиенти на компанията са още КЦМ, „ТисенКруп Юпитер стомана", „Интерком груп", „Оргахим".
Източник:сп. Капитал