В Хитрино: Бедствено положение докато извозват цистерните

 

Като служебен министър на транспорта Николина Ангелкова спряла ремонт на 150-годишната жп линия
Заради изтеглянето на дерайлиралите в събота цистерни с гориво на жп гарата в шуменското село Хитрино бедственото положение най-вероятно ще бъде удължено. Това съобщи областният управител на Шумен Донка Иванова на заседание на кризисния щаб областния съвет по здравеопазване в четвъртък. През деня вчера започна операцията по източените и обезопасени цистерни от товара на русенската фирма "Булмаркет ДМ". Акцията бе предшествана от среща на вътрешния министър Румяна Бъчварова, главния секретар на МВР Георги Костов и директора на пожарната Николай Николов с кмета на селото Нуридин Басри Исмаил и местни представители. Там Исмаил обясни, че ще бъде обявявано на населението всяко изнасяне на цистерна от района на инцидента, взел седем жертви и ранил около 30 души. До снощи трябваше да са премахнати две от цистерните, които бяха пълни с пропан-бутан и полипропилен. От своя страна Бъчварова обясни, че цистерните ще бъдат извозени до близка кариера край съседното село Каменяк, където ще останат 15 дни за допълнителни огледи. Тя посочи, че се работи интензивно по нормализирането на обстановката в селото. В същото време тежкият влаков инцидент продължава да събира обществени и политически реакции. В социалните мрежи се завъртяха снимани клипчета за окаяното състояние на релсовия път в Хитрино и въобще по най-старата жп линия у нас от Русе до Варна, където стана катастрофата. Бившият транспортен министър от кабинета на Пламен Орешарски – Данаил Папазов, заяви пред в. "Труд", че наследилата го на поста като служебен министър Николина Ангелкова, която сега е министър на туризма в правителството на ГЕРБ в оставка, спряла готов проект с еврофинансиране за цялостна рехабилитация на жп участъка Русе – Варна и пренасочила парите към трасето Септември -Елин Пелин. На свой ред обаче Ангелкова отрече проектът да е имал сигурно финансиране от Евро-комисията. "ЕК никога не е обещавала или договаряла финансиране на жп линията Русе-Варна, още по-малко с Данаил Папазов", заяви Ангелкова, цитирана от агенция "фокус". Тя уточни, че ЕК съгласно правилата финансира първо проекти от основната TEN-Т мрежа, а жп линията Русе-Варна е разширена такава. "Аз като служебен министър на транспорта за три месеца няма как да пренаредя приоритети, говорени години, а можех само да ускоря процеса за изпълнение на заложените вече проекти", каза още Ангелкова. Ако трасето Варна-Русе е било ремонтирано, е щяло да има автоматизирана локомотивна сигнализация, която следи скоростта между гарите и тази при навлизане в тях. Въпросната система може да намали скоростта, в случай че машинистите са се увлекли. Проектът предвиждал подмяна на железния път, на основите, ремонти по гарите, по контактните мрежи и стрелките. Освен водещата версия за превишена скорост, с която машинистът навлязъл в Хитрино, разследващите проверяват и има ли проблеми с трасето и мрежата. "Това е най-лошата линия в България. Тя е на 150 години и за нещастие в момента е в оригиналното си състояние – минава по същото трасе, с лоши криви и състоянието е ужасно поради липсата на поддръжка", коментира Цветелин Колев, зам.-управител на русенската фирма за производство и ремонт на локомотиви "Експрес Сервиз". На сайта на дружеството той пусна видеоклипове, които показват как композиции с товарни вагони подскачат по релсите край Хитрино.

Източник: http://www.crossdisplay.bg, 16.12.2016г.