Михаил Рангелов
Варна, един от ключовите транспортни възли на Черно море, отново не намери своето място в основната TEN-T (Trans-European Transport Network) мрежа, въпреки стратегическото си значение за региона и България. Това стана ясно след като ЕС публикува регламента си относно насоките на Съюза за развитието на трансевропейската транспортна мрежа. Решенията за разширяването на мрежата се публикуват през 6 години, като тя беше обновявана през 2012 и 2018 година. Въпреки неколкократните уверения, че освен Бургас, който е част от коридора Балтика- Рейн – Средиземноморие, в TEN-T мрежата ще бъде включена и Варна, това не се случи.
Междувременно другите страни в ЕС не проспаха възможността и включиха допълнителни транспортни възли. Испания например е добавила цели 6 пристанища в сравнение с 2018 година, а Франция – 2. Гърция също така разширява своето участие в TEN-T мрежата чрез проекти за модернизация на железопътната си мрежа, както и пристанищата в Солун и Пирея, които са ключови за свързването на Европа с Азия.
Испания в TEN-T 2018-2024
Варна е важен логистичен център, който свързва Източна Европа с Централна Азия и Близкия изток. Пристанището на Варна играе критична роля в търговските потоци между Европа и Азия, предоставяйки директен достъп до Черно море. Въпреки това, Варна не е включена в основната TEN-T мрежа, която обединява най-важните транспортни коридори и възли в Европа.
TEN-T мрежата е създадена с цел да осигури безпроблемен и ефективен транспорт в целия Европейски съюз, като свързва основни градове, пристанища, летища и железопътни линии. Включването в основната мрежа гарантира приоритетно финансиране и подкрепа за развитието на транспортната инфраструктура, което е от съществено значение за икономическото развитие и конкурентоспособността.
Кой проспа включването на Варна
България проспа златен шанс по времето на председателството си на ЕС. Докато се занимаваше със Западните Балкани правителството на Бойко Борисов забрави източна България. За справка – Полша се възполва от своето председателство и си „уреди“ цял транспортен коридор, който да започва и да преминава през нея. Разбира се вина имат и редицата транспортни министри, като се започне от Росен Желязков и се стигне до сегашния Георги Гвоздейков.
Не трябва да забравяме мистериозното съществуване на цял отдел „Национална транспортна политика“ в МТС, както и цели 8 броя чиновника в постоянното представителство на България в ЕС, които отговарят за секторите транспорт и енергетика.
Модернизацията н жп линията Варна-Русе под въпрос
Отсъствието на Варна и региона от TEN-T мрежата се явява сериозен проблем за част от проектите в Североизточна България за модернизацията със система ERTMS. Едно от изискванията на Брюксел е жп линиите по основната TEN-T мрежа да бъдат модернизирани с такава система до края на 2030 г. Тъй като пилотният проект е предвиден за отсечката Каспичан – Русе (част от линията Варна-Русе), той няма да бъде разглеждан като приоритетен от страна на Брюксел и това би направило по-трудно финансирането му.
Също така на практика се лишават Варна и региона за кандидатстване по инфраструктурани проекти и това би намалило конкурентоспособността в сравнение с Румъния, чиито пристанища са в TEN-T още от 2012 и 2018 година.