Инж. Варужан Апелян e координатор „Проекти“ на Асоциация „Приятели на железопътният транспорт” и член на УС на Европейската пътническа федерация (EPF). Кандидат-депутат е от ПП „Зелените“. Роден е в Пловдив през 1977 г. Завършил е Техникума по електроника и електротехника в Пловдив, бакалавърска степен по специалност “Технология и управление на транспорта” в РУ “А. Кънчев” и магистърска степен по специалност “Икономика на транспортната фирма” във ВТУ “Т. Каблешков”. Има над 10-годишен опит в транспортната експлоатация, бизнес и консултинг, правителствени и неправителствени организации и железопътната инфраструктура в България и чужбина. Ползва английски, холандски, руски и арменски език. Семеен с две деца.
Вината за инцидента в Пловдив не е нито на инфраструктурния оператор НКЖИ, нито на превозвача „Булмаркет“, а е на липсата на контрол от страна на органа който отговаря за безопасността на движението – ИА „Железопътна администрация“, коментира по БНР независимият експерт и председател на Асоциация „Приятели на железопътния транспорт“ Варужан Апелян. Според него агенцията системно не си върши работата по осигуряване на безопасността на движението и това е причина за високия брой жп произшествия в последните месеци.
Експертът подчерта, че е особено важно Изпълнителна агенция „Железопътна адмнистрация“ да заработи както са и функционалните задължения и да контролира безопасността на движението както от страна на превозвачите, така и на извършваните ремонти по инфраструктурата.
Освен това звеното за разследване трябва да направи преглед на влаковата катастрофа в Пловдив и да излезе със заключение по поредния случай с авария на товарните композиции у нас.
В България няма трафик по железните пътища, или поне не е такъв както е в Европа, отчете Варужан Апелян. По думите му въпреки това, че няма сериозно движение има голям брой аварирали мотриси и други железопътни инциденти.
Целият разговор с Апелян можете да слушате тук.