Отново няма пари за железопътното трасе София – Видин
Ремонтът на жп линията София – Видин изпада от еврофинансирането. Причината за орязването на средствата е, че управляващите ще довършат жп направлението Калотина -София – Пловдив за около един милиард евро. Очаква се да стане до 2023 година. Това, разбира се, ще е за сметка на модернизацията на жп линията София-Видин. Страната ни е избрала този участък, защото европейските средства не достигат, за да бъдат направени и двата. Безвъзмездната помощ за жп проекти по оперативна програма "Транспорт" е 673 млн. евро, като още 359 млн. евро идват по новия механизъм "Свързана Европа". Това заявиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура " по повод сигнал на "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт", че страната ни се е отказала от жп линията Видин-Медковец и могат да бъдат загубени европейски средства. От Оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 ще бъдат финансирани жп участъците Елин Пелин-Ихтиман и Ихтиман-Септември, както и оставащите участъци по жп линията Пловдив -Бургас.
Макар реконструкцията на жп линията Видин-Медковец да струва около 400 млн. евро, държавата няма средства за довършването на направлението до София, което накланя везните в полза на довършване на линията до Пловдив, обясниха още от Националната компания "Железопътна инфраструктура ". От "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" обаче са на друго мнение. Според тях, рехабили-тацията на жп линията София-Видин трябва да бъде абсолютен приоритет. Те предлагат разделянето му на фази, като за първата -отсечката от Видин до Медковец, да се кандидатства по механизма "Свързана Европа". Аргументите им са, че през 2014 г. беше пуснат в експлоатация вторият мост над Дунав между Видин и Калафат, до който в момента няма изградена довеждаща инфраструктура, а и осъществява връзката със Западна Европа по най-прекия път, като минава през най-бедния регион. Гърция и Румъния също развиват проекти по това направление и са кандидатствали за финансиране.
На практика се оказва, че поради липсата на политическа воля, незаинтересованост от развитие на европейския път на България или поради некомпетентност и въпреки изготвените и одобрени проекти, страната не се възползва от възможностите, които предоставя членството в Европейския съюз и пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети, смятат от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт".