Велоалеи превръщат София в Копенхаген

Обмислят да направят площада пред „Св. Александър Невски“ пешеходна зона

Изграждането на свързани велоалеи и интегриран градски транспорт са стъпките към превръщане на София в зелен европейски град подобно на Копенхаген, където броят на велосипедистите е по-голям от броя на населението. Работата по изграждането на тази мрежа вече е започнала, като целта е хората да оставят колите си и да се движат повече с колела, обществен транспорт или метро. „Това е една дългосрочна политика, която най-вероятно ще срещне голям отпор, но тези реформи са направени в редица европейски градове, сред които е и датската столица“, обясни пред „Труд“ главният архитект на София Здравко Здравков.

Той и екипът му работят в посока промяна на общия устройствен план на града, като в момента фокусът им е върху транспортната и инженерната инфраструктура. Предстои да предложим нови удобни варианти, които да накарат хората да слязат от колите и да могат да се качат на велосипедите, обясни Здравков

Цялостната политика на Столичната община се опира на няколко точки. Първо трябва да се планира, проектира и изгради системата от свързани велоалеи, така че колоездачите да могат без проблеми да стигнат от точка А до точка Б. Втората стъпка е да се реализират т.нар. интермодални връзки. Това са места, където хората могат да избират между няколко вида транспорт. Такава спирка вече има при метростанция „Искърско шосе“ в кв. „Дружба 1“, където пътуващите могат да избират между подземната железница, трамваен, автобусен и жп транспорт. Последната стъпка е хората да слязат от автомобилите и да ползват обществения транспорт.

Трябва да сме наясно, че сме на едно от първите места по брой автомобили на глава от населението. София има над 600 автомобила на 1000 души и всеки ден в столицата се регистрират над 250 коли. Така че неизбежно е да търсим смяна на модела на придвижване“, обясни главният архитект.

При реконструкцията на центъра, която се очаква да започне през следващата година, основен приоритет ще е създаването на пространства за пешеходци. Една от идеите е площадът пред храм „Св. Александър Невски“ да стане пешеходен, а колите да минават зад катедралата.

Източник : www.trud.bg

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]