Велоалеи превръщат София в Копенхаген

Обмислят да направят площада пред „Св. Александър Невски“ пешеходна зона

Изграждането на свързани велоалеи и интегриран градски транспорт са стъпките към превръщане на София в зелен европейски град подобно на Копенхаген, където броят на велосипедистите е по-голям от броя на населението. Работата по изграждането на тази мрежа вече е започнала, като целта е хората да оставят колите си и да се движат повече с колела, обществен транспорт или метро. „Това е една дългосрочна политика, която най-вероятно ще срещне голям отпор, но тези реформи са направени в редица европейски градове, сред които е и датската столица“, обясни пред „Труд“ главният архитект на София Здравко Здравков.

Той и екипът му работят в посока промяна на общия устройствен план на града, като в момента фокусът им е върху транспортната и инженерната инфраструктура. Предстои да предложим нови удобни варианти, които да накарат хората да слязат от колите и да могат да се качат на велосипедите, обясни Здравков

Цялостната политика на Столичната община се опира на няколко точки. Първо трябва да се планира, проектира и изгради системата от свързани велоалеи, така че колоездачите да могат без проблеми да стигнат от точка А до точка Б. Втората стъпка е да се реализират т.нар. интермодални връзки. Това са места, където хората могат да избират между няколко вида транспорт. Такава спирка вече има при метростанция „Искърско шосе“ в кв. „Дружба 1“, където пътуващите могат да избират между подземната железница, трамваен, автобусен и жп транспорт. Последната стъпка е хората да слязат от автомобилите и да ползват обществения транспорт.

Трябва да сме наясно, че сме на едно от първите места по брой автомобили на глава от населението. София има над 600 автомобила на 1000 души и всеки ден в столицата се регистрират над 250 коли. Така че неизбежно е да търсим смяна на модела на придвижване“, обясни главният архитект.

При реконструкцията на центъра, която се очаква да започне през следващата година, основен приоритет ще е създаването на пространства за пешеходци. Една от идеите е площадът пред храм „Св. Александър Невски“ да стане пешеходен, а колите да минават зад катедралата.

Източник : www.trud.bg

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]