Веселин Марешки: Aко стана вносител, свалям горивото на 1,49 лв. литъра

За по-малко от 90 дни Варна се превърна в най-доброто място за зареждане с гориво в България. Да навлезеш в чужд бизнес и да се чувстваш като в свои води за мнозина е авантюра, а да разтърсиш пазара на горива за по-малко от 3 месеца – просто чудо. За впускането си в петролния бранш, за печалбите и картела на големите вериги пред BIG5.BG говори фармацевтичният бос Веселин Марешки.

– Г-н Марешки, разбихте пъзела на големите вериги с евтини горива. Не ви ли привикаха "на мъжки" разговор конкурентите, за да влезете в час с цените на другите?

– В този бизнес има достатъчно сериозни хора, за да се занимават с несериозни неща като този тип "мъжки разговори". Но ако трябва да бъдем честни, намеквали са ми, че не е добре да продавам на ниски цени. Аз обаче винаги съм бил ориентиран към хората и предпочитам да им доставям горива на добри цени, като по този начин да бъда полезен и на тях. Доказал съм, че съм антисистемен играч и че не мога да бъда поставян в зависимости.

– Хората питат как постигате 40-50 стотинки по-ниски цени за литър. Тайна ли е откъде доставяте горивата и колко литра продавате на един обект?

– Доставяме горивата от там, откъдето доставят и всички вериги. Доставчиците в България са краен брой. Така че искам да успокоя всички – качеството на горивата ни е също толкова добро, колкото и на другите вериги, а от някои дори и по-добро. Просто сме пазарно ориентирани и се възползваме максимално от добрите възможности, дадени от ниската цена на горивата на международните пазари. Обемът на продажбите ни е търговска тайна. Но е достатъчно голям, защото имаме много доволни клиенти. Aко станем вносители, ще продаваме на още по-ниски цени. Спокойно можем да калкулираме цени и под 1.50 лв. за литър.

– Един милионер едва ли е наивен да продава на загуба, мнозина ви предричат фалит. Продавате ли горивата под тяхната себестойност? Обвиняват ли ви в дъмпинг?

– Продаваме на печалба. Сами констатирате, че не сме наивници. Нашата политика винаги е била да работим с минимална печалба – много малък марж, който дава възможност да предоставяме качество на ниска стойност за клиентите ни. Предпочитаме по-малка печалба и доволни клиенти. И такива имаме. Дъмпингът е ситуация, в която някой намалява цените с цел да привлече клиенти и да изхвърли конкуренти от пазара. Нали не си представяте, че ние с една бензиностанция във Варна ще изхвърлим някого от пазара? Или че ще можем да обслужим целия пазар във Варна? Всичко е в крайни граници. Ние сме доволни от това, което имаме.

– Има ли чести проверки по обектите ви от НАП и Държавната агенция по метрология и технически надзор и как приключват те?

– Разбира се, че имаше. Проверявани сме и от НАП, и от ДАМТ, и от КЗК, и от КЗП, и за качество на горивата. И винаги проверките са завършвали с един резултат – горивата с отлично качество и количествата са точно толкова, колкото трябва. Ние не можем да си позволим друго. Привлекли сме много внимание върху себе си. Нямаме право да разочароваме хората с нечестни ходове и практики. Длъжни сме да сме изрядни.

– Наричат ви Робин Худ на петрола и лекарствата? Има ли друга сфера в бизнеса, в която планирате да се включите?

– Благодаря за определението. Вече съм го чувал от няколко места, включително и от екипа ми. Колкото до сферите на бизнеса – аз искам да съм полезен на народа, където е по възможностите ни. Считам, че цените на електроенергията са твърде високи към момента, но не сме в състояние да повлияем на пазара. За да успееш в една сфера, трябва да си концентриран върху това, което правиш. Затова засега ще се концентрираме върху горивата и да развиваме този бизнес.

– Някои определят пазарния ви модел като ПР-акция, други пък като явно доказателство за картел на горивата. Къде е истината?

– Аз нямам нужда от пиар акции. Дори предпочитам да не се концентрира толкова внимание върху мен, а да си гледам бизнеса и спокойствието. Но ето, че нещата се случват така, че хората и медиите сами ме търсят. Хората, включително кметове на градове и села, ни предлагат да откриваме обекти там, а медиите търсят причината да можем да продаваме толкова ниско и пак да печелим. Така че – ще се доказваме всеки ден.

– Кога софиянци ще имат възможност да карат колите с по-евтин дизел и бензин? Кога ще отвори първата ваша бензиностанция в столицата?

– Имаме разработена стратегия до края на годината да бъдат отворени бензиностанции във всички областни градове, или общо около 30 обекта. Сред тях неминуемо ще бъде и София. Нещата обаче стават бавно и трудно, най-вече по административни причини. Не можете да си представите колко бензиностанции работят незаконно и е много трудно да ги вземем и да ги преобразуваме. Изисква се технологично време. Освен това сме наясно, че нямаме право на грешни ходове и не можем да си позволим да излезем извън правилата.

– Горивата са бизнес, който изисква много първоначални инвестиции. Ще намалите ли дела си в аптечния бизнес за сметка на петрола? На кой бизнес разчитате повече?

– Не. Това са абсолютно независими един от друг проекти. Ако питате от кой бизнес бих печелил повече – ако тенденцията ни на работа продължи – вероятно от петрола.

  Каква е рецептата за успял човек у нас? Има ли Веселин Марешки врагове?

– От моя гледна точка успял е този, който може да развива такъв бизнес, който е полезен и за него, но и за хората. И задължително да е запазил свободата и независимостта си. Не бих казал, че имам врагове. Аз не определям никого като мой враг. Ако някой се самоопределя като такъв, това е негово решение.

– Бяхте общински съветник във Варна, инициирахте референдум. Как върви подписката?

– Към 20.01.2015 г. имаме около 360 000 събрани подписа. Имайки предвид съвпадението на периода с метеорологичните празници и метеорологичната обстановка в страната в момента, считам, че се справяме много добре. Използвам случая да поканя хората, минавайки през Аптеки "Марешки", да подкрепят подписката. Повече подробности и къде може да се подпишете има в сайта www.referendum2016.bg.

– Има ли амбиции Веселин Марешки за политическа кариера?

– На този етап не предвиждам такава. В политиката имам един рекорд – най-високият резултат на независим кандидат за кмет в България в историята. Около 50 000 души гласуваха за мен във Варна. Към днешна дата се чувствам добре в ролята на общественик. Помагам с каквото мога на хората, за да бъдат доволни. Бих се върнал в политиката, но в никакъв случай на всяка цена, единствено, ако има смисъл и мога да съм полезен на народа. Днес правя това и без да съм в политиката. И както виждаме – получава се.

 

Източник: BIG5

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]