Влаковете, между които бе избегната тежка катастрофа, били изпратени без разрешения

 

Тежка железопътна катастрофа бе предотвратена в събота сутринта в района между град Карнобат и село Церковски.

Две товарни композиции тръгват една срещу друга, след като получават разрешение от ръководителите на гарите. Сблъсъкът бил избегнат благодарение на влаковия диспечер, който подава сигнал и напрежението веднага е изключено.

„Има ясно разписана нормативна уредба по какъв начин става това осигуряване на движението. В случая и двамата дежурни ръководители са нарушили грубо правилата”, коментира главният ревизор по безопасността Бисер Минчев пред БНР.

Той допълни, че след края на разследването ще бъде потърсена дисциплинарна отговорност на двамата служители с дългогодишен стаж, както и на преките им ръководители.

Според Минчев предстои провеждането на допълнително обучение на целия персонал, който отговаря за гаровата дейност в железопътната мрежа. Онези, които не издържат съответните тестове, ще бъдат освобождавани.

И двете влакови композиции са изключително тежки. Единият влак е с 37 вагона и два локомотива и е на най-големия частен превозвач у нас Българската железопътна компания /БЖК/. Другият е на частната компания „Шенкер”, с 30 вагона и тегло от над 880 тона, посочва "Марица".

Проучване на пловдивското издание показа, че товарният влак, собственост на БЖК, в 9.25 ч. е бил готов за заминаване от гара Карнобат.

Дежурният ръководител Руси Колев подготвя телефонограма за искане на съгласие от съседната гара Церковски. Без обаче да е получил такова, изпраща композицията и тя потегля в 9.35 ч. В същото време Иво Иванов, дежурен ръководител в гара Церковски, без да е искал съгласие от дежурния ръководител в гара Карнобат, изпраща товарен влак, собственост на ДВ "Шенкер", в срещуположната посока.

След разговор между двамата ръководители се разбира, че са изпратени влак срещу влак. Дежурният влаков диспечер в ЖП управление Атанас Атанасов чува разговорите и веднага съобщава на колегата си енергодиспечер, който спира напрежението в участъка. ЖП правилата предвиждат, че при прекъсване на тока движещите се по линията влакове веднага трябва да спрат. Двамата машинисти са били уведомени и по телефона, че срещу тях се движи друг влак. Така челният сблъсък е избегнат. За случая е пуснат така нареченият "червен бюлетин" в системата на железниците.

От Национална компания "Железопътна инфраструктура" съобщиха, че е взето единственото възможно решение в тази ситуация, като незабавно е изключено напрежението в контактната мрежа. Благодарение на бързата реакция на влаков и енергодиспечер композициите са спрени.

НКЖИ светкавично са предприели мерки след предотвратеното влаково меле. Изпратен е бюлетин до всички гари в страната, с който е разпоредено случаят да бъде разгледан на извънредна служебна беседа от всички служители, имащи отношение към осигуряване на движението на влаковете, за изясняване на причините за допуснатото нарушение в сигурността на движението.

Разпоредено е да се засили контролната и превантивна дейност от всички служители с контролни функции върху експлоатационната дейност.

Въпреки постоянната работа с персонала е разпоредено да се извърши отново обучение на служители за правилни действия при осигуряване на движението на влаковете.

Към момента са води разследване за причините, довели до тази ситуация. По първоначални данни се касае за допусната субективна грешка от експлоатационния персонал. При доказване ще следва дисциплинарно наказание.

 

Източник: http://m.trud.bg, 20.10.2015г.

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]