Военното министерство скри поръчката за двигателите за МиГ-29

Военното министерство спря обществената поръчка за нови или ремонтирани двигатели за старите съветски изтребители МиГ-29 и обяви, че преминава към пряко договаряне с участниците в процедурата. Това става ясно от документи, публикувани на сайта на ведомството.

Няколко часа по-късно военният министър Николай Ненчев уточни на специално свикана по този повод пресконференция, че прякото договаряне всъщност ще се извършва със… същата единствена компания, която бе допусната до търга – българската "Авиостарт" ЕООД.

Основната разликата с тръжната процедура сега ще е, че преговорите няма да са публични и финансовите условия на практика могат да бъдат предоговорени, както в посока надолу, така и нагоре, без това да стане обществено достояние. Първоначално прогнозната стойност на търга бе 30 млн. лв., но от доклада за прекратяването на поръчката сега става ясно, че "Авиостарт" са предложили цена от 42.7 млн. лв.

Също така няма да може да се разбере откъде идват двигателите за МиГ-29 и дали това се случва в нарушение на оръжейните санкции на ЕС срещу Русия заради анексирането на Крим.

Официалният мотив

Изненадващото решение официално е мотивирано с това, че единствената допусната в търга фирма всъщност ще разполага с търсените нови или ремонтирани двигатели едва през 2017 година и към момента не може да отговори на изискванията на обществената поръчка. Пред журналисти в сряда военният министър Ненчев не успя да уточни има ли опция нови двигатели за МиГ-29 да бъдат произведени в държава, различна от Русия, и от компания, различна от РСК МиГ.

Едно от изискванията към участниците в търга бе да могат да доставят двигателите до година след заявката. Затова поради невъзможност на "Авиостарт" да се справи в срок министерството е решило да премине към доста по-рисковата по отношение на гарантирането на честната конкуренция процедура за пряко договаряне, "за да могат да се изпълнят заявените необходимости двигателите да бъдат доставени своевременно на ВВС". Не е много ясно обаче по какъв начин непубличното пряко договаряне отново с "Авиостарт" би могло да ускори производството на двигатели за МиГ-29 или удължаването на работния ресурс на двигатели втора употреба.

Поръчката

Преди няколко месеца министър Николай Ненчев обяви, че ведомството му планира да купи няколко нови или ремонтирани двигателя за старите изтребители, с които използваните от авиацията МиГ-29 да могат да оперират, докато не бъдат купени нови натовски бойни самолети. В края на месец август стана ясно, че българската "Авиостарт" е единствената компания, допусната до етап подаване на оферта за доставката на до 10 нови или ремонтирани двигателя. Комисията по поръчката е преценила, че другите кандидати – "Трейд къмпани" С.Р.Л. и Haltech Kft, не отговарят на условията. В заданието изрично е отбелязано, че ще бъдат закупени само толкова двигатели, за колкото има пари.

Междувременно Министерството на отбраната избра и още две фирми за доставката на части за изтребителите. "Армар корпорейшан" ще трябва да осигури 7 кутии на самолетните агрегати КСА-2. "Армар корпорейшан" и украинската държавна "Укринмаш" ще доставят и други части и консумативи за МиГ-29. Общата стойност на двете поръчки е за около 15 млн. лв. Днес от военното ведомство обаче уточниха, че търгът за кутиите на самолетните агрегати КСА-2 също е блокиран заради обжалване в КЗК от страна на един от участниците.

Това е поредната обществена поръчка, която ведомството спира в последните месеци. Преди няколко седмици заради грешки и неясноти в документацията бе спряна и обявена през юли поръчка за доставка на горива на стойност 71 млн. лв. Повторно бе пусната и обществена поръчка за 10 нови и 10 рециклирани автобуса за около 3 млн. лева, а миналия месец бе прекратена и поръчката за ремонт на вертолета Ми-17 за около 10 млн. лева.

Източник : www.capital.bg